Kuva pixabaysta. |
"Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan tai jos kantelija epäilee, että perus- ja ihmisoikeudet eivät ole toteutuneet asianmukaisesti."
"Kantelun voi tehdä viranomaisista ja virkamiehistä. Lisäksi kannella voi muistakin, jotka hoitavat julkista tehtävää."Mietiskelin tuossa nimittäin sitä, että eikö ilmanlaadun mittaamisen ja seurannan pitäisi olla itsestään selvä juttu tämän mittaluokan hankkeessa? Ei kai asukkaiden itse ole hoidettava asiaa eteenpäin? Olen ollut yhteydessä lukemattomiin ihmisiin ja eri tahoihin. Aina palataan Ilmatieteen laitoksen antamaan lausuntoon ja pahoitellaan tilannetta. Sitä paitsi Lovenkin toteaa (todettuaan ensin, että ylityksiä tulee tapahtumaan), että "täytyy kuitenkin ajatella laajemmin, suurella osalla ilmanlaatu vastaavasti paranee..."
Selvitystyön alla on enää mitkä/ketkä viranomaistahot nimeän. Ilmatieteenlaitos on antanut lausunnon, johon kaikki vetoavat. "Laskelmien mukaan ylityksiä ei tapahdu... blaablaablaa." En tiedä onko Katja Loven viranomainen? Ely-keskus on viranomaistaho, ympäristönsuojeluyksikkö myös. Allianssin osapuoletkin kai ovat.
Huomenna soitan Elyn Ivalolle ja kysyn vielä miten "keskustelut mahdollisesta mittausmenetelmästä" ovat jatkuneet, vai onko ne pantu jäihin, "koska ei tarvi mitata."
Allianssi on tehnyt kantansa selväksi niin monesti (sekä asukasilloissa että mediassa) sekä lisäksi ignooraa jokaisen ilmalaatua koskevan viestini FB:ssä, että heihin lienee turha enää olla yhteydessä.
Se tässä on hassua, että Allianssin osapuolet luetellaan Liikenneviraston sivuilla seuraavasti: "Allianssiin kuuluvat Tampereen kaupunki, Liikennevirasto, Lemminkäinen Infra Oy, A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja Insinööritoimisto Saanio & Riekkola Oy." Kuitenkaan tiedottaja Tyynismaa ei laske Tampereen kaupunkia allianssilaiseksi. Seuranta ei hänen mukaansa kuulu allianssille, vaan se on hänen mukaansa Tampereen kaupungin asioita ja vastuulla...
Tilasiko kaupunki siis tunnelin, jonka päästöistä johtuen osan kaupunkilaisista ilmanlaatu huononee merkittävästi, pitoisuudet ylittyvät laskelmienkin mukaan ajoittain (jopa THE Lovenin mukaan)?
(Tähän väliin pakko muistuttaa, että AL:n uutisoinnin mukaan päästöilma olisi voitu puhdistaa. Mitenkään avoimia ei myöskään asian suhteen ole koko aikana oltu. Ei todellakaan.)
Viitisen metriä lähimmän talon seinästä (laskelmienkin mukaan) rajat paukkuvat yli, ja silti ei nähdä tarvetta seurata ilmanlaatua. Kukaan ei myöskään ota vastuuta.
Elyn Ivalo oli ensimmäinen, joka näki asiassa jotain tolkkua ja käynnisti keskustelut. Hän ei kuitenkaan kerro minkä tahojen kanssa on keskusteltu. Paitsi kuulemma useiden asiantuntijoiden. "Jotenkin kuitenkin jäi auki kuka vastaa ja kuka on vastuussa." Lisäksi rahoitus ja toimeenpano olivat auki.
Minä en jaksa enää kirjoitella ja kysellä asian perään. Huomenna soitan Ivalolle ja sen jälkeen jätän asian oikeusasiamiehen päätäntään.
Tuntuisi kyllä oudolta, että siinä mennään kaikkien lakien mukaan, jos osa kaupunkilaisista saa maksaa terveytensä kustannuksella tästä hankkeesta. Ei nähdä tarpeellisena eikä vaivauduta edes varmistamaan, että pitoisuudet pysyvät sallituissa rajoissa.
Liikenteen päästöjen terveydellisistä vaikutuksista on lukemattomia tutkimuksia.
Viranomaisia sitoo useampikin laki, joissa mm. pitäisi ottaa huomioon ympäristölle ja ihmisille koituvat terveydelliset vaikutukset. Samoin hankkeiden ympäristövaikutusten seurannalla (ja sen valvomisella) on omat lakipykälänsä ja vastuutahonsa.
Minä en ole lakimies enkä osaa lakeja tulkita. Eikä minun kuulu niitä tulkitakaan. Olen kysynyt eri tahoilta muutamista asiaan liittyvästä lakipykälistä, mm. ketä ne koskevat, vai koskevatko ketään? En ole saanut vastausta kysymyksiini. (Viimeisimpänä Elystäkin sujuvasti sivuutettiin kysymysteni laki-osuus.)
Minä olen lähiasukas ja mittani on täynnä. En enää jaksa. Mitään. Eikä minun tarkemmin ajatellen tarvikaan.
-Anuliina
Loppu"kevennys": Iltapuhteiksi suunnittelin T-paidan.Vaikkapa muutamalle virkamiehelle muistoksi ja kiitokseksi. (Takana voisi olla vaikka kuva pitoisuustaulukosta.)
Vaikkapa muutamalle virkamiehelle kiitokseksi. |
EDIT. torstaina klo 14.40: Soitin. Mutta Ivalo on tavoitettavissa seuraavan kerran vasta maanantaina. Parhaiten aamupäivällä ennen klo 13. Palaan siis asiaan maanantaina aamupäivällä.
Minusta on hienoa ja ihailtavaa, ettet ole antanut periksi. Nämä kurjuuden vuodet olisivat olleet vielä kurjempia ilman sinun blogiasi. Tämä on oikeasti ainoa kanava, mistä olen kotikulmieni asioita kuullut. Asukastiedotteet sinällään, ovat yhtä tyhjän kanssa. Eikä Facebook ole yhtään kummosempi: "saatta aiheuttaa pientä haittaa liikenteelle". On aiheuttanut jo monta vuotta eikä vieläkään helpota. Tarkoitukseni ei ole aiheuttaa lisää negatiivisuutta tällä avautumisella. Tarkoitus on kertoa, että blogiasi luetaan ja hengessä ollaan mukana. Ja eikös se oikeusasiamieskin ole myös meitä varten. Ei kai kaikki voi olla "rantatunnelinmiehiä"!
VastaaPoistaKiitos sanoistasi. Hengenheimolaisia tosiaan tarvitaankin. :)
PoistaOlen saanut muutamia viestejä tuonne sähköpostiinikin koskien mm. tuota oikeusasiamiestä ja muitakin tunnelijuttuja. Kiitos niistä tätäkin kautta.
Mietin tuossa yhtenä päivänä miten valtavasti (ja kauan) täällä on myllätty ja miten paljon stressiä ja vaivaa tämä rakennusvaihe on aiheuttanut lähiympäristön asukkaille...
Kohta rakennusvaihe alkaa olla loppusuoralla, vielä tosin on noita avolouhintoja ja sillan purkamisia luvassa, taas taidetaan ihmisten hermoja kiristellä tämän hetekllisen "hiljaiselon" jälkeen.
Allianssissa tunnutaan ajattelevan, että rakennusvaiheen jälkeen on ihan se ja sama mitä täällä tapahtuu, ei kuulu heille. Viittaan nyt esim. noihin päästöihin.
Minulla(kaan) ei kyllä ole kovin hyvää kuvaa heistä. Tuo tiedotus toimii pintapuolisin fb:ssä ja asukastiedoitteissa, mutta valitettavasti näyttää vähän siltä, että se paljon puhuttu avoimmuus jää tässäkin hankkeessa tavoitteeksi paperilla. Kaunisteltuja totuuksia lörpötellään mediassa, kiillotetaan julkisuuskuvaa jättämällä hankkeelle epäedullisia asioita kertomatta. Mutta ne on kai niitä "liikesalaisuuksia", ne.
Uuh, noh kattelaan miten asiat etenee. Kyllä minä uskon (yhä vain), että oikeus tapahtuu tässä asiassa lopulta. Nyt kun jaksaisi rutistaa vähän vielä...