torstai 9. kesäkuuta 2016

Terveiset Prahasta!

 Ihastuttava kaupunki! Yhtään ei haitannut myöskään ne +27 astetta ja aurinkoa taivaan täydeltä. Voinette arvata miten ilostutti palata tänne tuuliseen, sateiseen ja KYLMÄÄN Suomen kesään.

Niin, enkös minä sanonut, että lähen tsekkaamaan Prahan tunnelit. :D No, vahingossa mentiin bussilla kahdesta, enkä kummallakaan kerralla meinannut ehtiä kaivaa kameraa ajoissa... Mutta kas, tuossa räpsyt, kerta tunnelielämä-blogissa ollaan. Hihhi...
Hihii!!! Těšnovský tunel (340m) ja ehkä Letenský tunel (423m).
No, laitetaan nyt vielä kuva Vltavan rannaltakin. Siinä oli ihmisen hyvä istuskella hyvässä seurassa ja kuunnella livemusiikkia, oluttuopposta toki unohtamatta. ;) Melkoiset oli näkymät..
Vltavan kaunista. Hyvää livemusiikkia. Oluttuopposta unohtamatta... ;)
 Kyllä tuo matkustelu vaan on aina kovin tervetullut irtiotto arjesta. Uusia elämyksiä, kokemuksia ja tietynlaista mielenrauhaa. Aivan hirveästi olisi tuolla Prahassa ollut vielä nähtävää ja tehtävää, mutta toki sitä pikkuveikkasen häihin oli palattava.

Se epätunnelielämästä...

Täällä maanantain asukastiedote 6.6.2016 kertoi seuraavaa...

Viikko 23/2016 Rantatunnelityömaalla
Tunneli:
- Teknisten järjestelmien testaus- ja koekäyttö jatkuu.

Naistenlahti:
- Soukanlahdenkatu on avattu taas liikenteelle. Kadulla tehdään tällä viikolla vielä kiveyksiä, viimeistelyä ja siivousta.
- Peltokadulla tehdään kaukolämmön rakentamiseen liittyvää kaivutyötä PMK:n talon eteläpäädyn kohdalla. Kaukolämpötyöt kestävät noin kuukauden.
- Ratapihankadun tukimuurien rakentaminen jatkuu.

Santalahti:
- Haarlankadulla ja Rantatiellä tehdään päällystystöitä.
- Viherrakennus- ja kiveystyöt sekä uusien liikennevalojen ja opastuksen asennustyöt jatkuvat.
- Liikennejärjestelyt muuttuvat 20.6. alkaen. [Järjestely näyttäisi kestävän tuonne 31.7.2016 asti.]
Kuva rantatunnelin asukastiedotteesta (6.6.2016)
Semmosia.

En ollut edelleenkään saanut vastausta ELY-keskuksesta kysymyksiini. [Kysehän oli lyhyesti sanottuna tästä tämän hankkeen tunnelin suuaukkojen välittömän läheisyyden todellisten arvojen mittaamisesta, tai siis mittaamatta jättämisestä. Ja siitä mitä YVA- laki siitä ja sen valvonnasta sanoo.]
Päivällä laitoin jälleen sähköpostia, jossa kyselin vastaukseni perään.(Aiemminkin kyselin jo vastausten perään, silloin sain vastaukseksi, että minulle vastattaisi YVA-lain näkökulmasta lähiaikoina.) 

No, nyt sainkin lähes välittömästi vastauksen, joka ei kylläkään vastannut kysymyksiini. Mutta sain kuulla, että ELYstä "oltiin oltu aloitteellisia ja saatu asiasta aikaan laajastikin keskustelua. Jotenkin jäi auki johtopäätös, kuka vastaa ja kuka on vastuussa. Keskustelun perusteella ratkaisu toki uuteen mittauspisteeseen olisi, mutta toimenpano ja rahoitus pitää löytyä." Luvattiin laittaa asia vielä kerran vastattavaksi.

Hmm... Eli keskusteltu on, laajastikin. Lakiasiasta ei mainintaa. Pyysin vielä muutamia tarkennuksia:
- Kenen/minkä tahojen kanssa on keskusteltu?
- Mikäli rahoitus löytyisi, minkälaisesta mittausratkaisusta olisi kyse?
- Tuohon lakiasiaan palasin vielä myös. Eikö nimenomaan noiden lakipykälien mukaan myös rantatunneli-hankkeessa olla velvollisia seuraamaan todellisia ilmasta mitattuja arvoja? (Kuin myös valvomaan mittausseurannan toteutumista.) Ja tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin?
[Jos nimittäin näin on, niin silloin sitä rahaa on löydyttävä. Ja jonkun siitä on otettava vastuu.]

Allianssi-mallia hehkutetaan kovasti. Että allianssin osapuolet toimivat "kaikki yhdessä"-periaatteella, puhalletaan yhteen hiileen, osaaminen ja hyödyt maksimoidaan jne... Periaatteessa kyllä. Kuitenkin, heti kun "ulkopuolelta" tulevista syistä johtuen pitäisi poiketa alkuperäisestä suunnitelmasta, ja varsinkin jos se aiheuttaa lisäkustannuksia, niin yhtäkkiä kukaan ei sitten olekaan vastuussa yhtään mistään. Niinkö tämä nyt meneekin?
Ehkä se ei sitten olekaan ihan aukoton toimintamalli, jos sen varjolla päästään pakoilemaan vastuuta. Vastuunjaon luulisi olevan kutakuinkin selvillä näinkin mittavissa hankkeissa.

No, jään odottelemaan vastausta jatkokysymyksiini... Ehkä lisää selviää huomenna.



                                                               -Anuliina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti