Viikko 36/2016 Rantatunnelityömaalla
Naistenlahti:
- Soukanlahdenkadun pohjoispäässä on aloitettu kevyen liikenteen väylän rakentaminen puun poistolla ja muilla valmistelevilla töillä.
- Rakenteilla olevilla katualueilla tehdään luiskien muotoilua ja kiveystöitä.
- Parantolankadun itäpäässä on aloitettu työt mm. valtatieltä nousevan rampin liikenteelle palauttamiseksi. Töistä johtuen liikennejärjestelyt muuttuvat tänään seuraavasti: Kalevan puistotieltä Parantolankadulle johtava yksisuuntainenramppi suljetaan. Parantolankadulta Kalevan puistotielle johtava yksisuuntainen ramppi muuttuu kaksisuuntaiseksi. (Alla kuvakaappaus tiedotteen kuvasta.)
Liikennejärjestelyjä Parantolankadun huudeilla.
Kuva(kaappaus): Asukastiedotteen 5.9.2016 kuvasta.
- Työmaa-alueita siivotaan.
- Viimeiset asfaltoinnin tehdään täällä viikolla.
- Muita viimeistelytöitä, kuten kiveyksiä ja multauksia, tehdään eri puolilla työmaata.
[Uuh, "...on aloitettu kevyen liikenteen väylän rakentaminen puun poistolla."]
Noh, tänään sain Elyn Ivalon langan päähän. Tuota...sanotaanko nyt näin, että homma ei ole edennyt mihinkään. Ei ainakaan heidän (ely + ne asiantuntijat) toimestaan. Koska: Kenen on vastuu? Ei kenenkään. Kuka hoitaa rahoituksen? Se vastuullinen. Ilmatieteen laitoksen teettämät (laajemmat kuin yleensä) seurantamittaukset (kolme mittausjaksoa; ennen rakennusvaihetta, rakennusvaiheen aikaiset ja rakennusvaiheen jälkeen tehdyt mittaukset) tehdään. Ei siis uusia mittauspisteitä. Uuden mittauspisteen perustaminen voisi olla mahdollista korkeintaan vasta, kun tuon viimeisen jakson tulokset olisivat tulleet ja niissä olisi perusteita uuden mittauspisteen perustamiselle. Eli mahdollisesti puolen vuoden-vuoden kuluttua tunnelin avaamisesta tulisivat vasta viimeisen jakson mittaustulokset. Siis tulokset, joita mitataan kaukana suuaukoilta.
Puhelun alussa kuulosti hiukan siltä, että Ivalo oli käsittänyt missioni olevan tunnelin sulkeminen. "Sitä EI suljeta." Mainitsin, etten ole ajamassa tunnelin sulkemista, että haluan ainoastaan, että pitoisuuksia seurataan täällä suuaukkojen välittömässä läheisyydessä, missä arvot ovat vaarassa ylittyä, alueella joka ei ole liikennealuetta, vaan jossa asuu ih´misiä.
Puhuin hänen kanssaan lopulta suunnilleen 40 minuuttia, keskustelimme myös oikeusasiamiehen kantelusta. [Tämä allianssi on näköjään siitä hassu, ettei kukaan ole vastuussa esim. nyt tästä seurantahommasta. Allianssin osapuolista varmasti aivan mahtavaa, asukkaille ei niinkään hieno homma.] Kukaan ei varsinaisesti riko mitään lakeja. (Allianssi noudattaa YVA:ta, ELYkin valvoo, että seurantaa tapahtuu: ja nuo kolme mittausjaksoa toteutuu, sillä ei ole väliä, ettei mittauksia suoriteta suuaukon väluittömässä läheisyydessä.)
Keskustelimme pitkään, kysyin kenen puoleen sitten voisin enää kääntyä; Elsilä -been there, done that. Pormestari -been there, done that. Ja kaikki vain ovat aina niin kovin pahoillaan. Kaikki tiet myös johtavat Lovenin laskelmiin. [Huokaus.]
No, lopputulema on, että teen asiasta virallisen aloitteen ja pyydän selvityksen.
Ja noille kaupunginvaltuutetuillekin pitäisi laittaa postia tästä välinpitämättömyydestä ja ilmanlaadun seurannan vaillinaisuudesta. Että kun kerran hankkeen äänestivät läpi, niin jeesaisivat ja veisivät nyt tämän hankkeen kunniakkaasti päätökseen niin, että edes suoritettaisi seurantaa, joka olisi todellista ja nimenomaan paikoissa, joissa ihmisiä liikkuu, asuu ja on vaara, että pitoisuudet ylittyvät.
Enkä minä siltikään poissulje sitä kantelua.
Totuuden nimissä sanottakoon kuitenkin, että en oikeasti meinaa jaksaa enää tätä. Olen ihan lopussa, ei tunnu olevan oikein enää voimia tähän.. Mutta ei auta, periksi ei anneta.
[Syvä huokaus.]
-Anuliina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti