tiistai 18. lokakuuta 2016

Sunnuntaikävelyllä -kuvia huudeilta (161016)

Näkymä Kaarikadulta 16.10.2016.
 Sunnuntaikävelyllä kuvasin miten viihtyisäksi kotiympäristömme on nyt saatu. Ennen näkyi puita, nykyään  taustallakin näkyvä pätkä meluestettä ja taidepiippu.
Soukanlahdenkatu (161016).
 Soukanlahdenkatu, meluesteen teokset ja puuistutukset. Ja taidepiippu.
Soukanlahdenkatu (161016). Eikö ole kaunista ja viihtyisää?
 Lapintielle katsottaessa ennen näkyi vaha kivisilta ja lehmuksia yms. puita. Tämä ei tunneliin suoranaisesti liity. Mutta huudeihin liittyy. Onneksi eivät koskeneet naamapuiston puihin.
Lapintienäkymiä (161016).
 Kastinsillalta Soukanlahdenkadulle päin katsottaessa näkyi ennen puita ja ratakiskot. Ja pupujusseja.
Kastinsillan päästä näkymiä Soukkikselle. (161016)
 On tuo mukavamman näköinen kuin se työmaa, mutta... En vähättele työtä, jonka rakentajat ovat tehneet. Varmasti taidolla tehty tunneli, liikenneväylät ja ne istutukset, jotka tänne on laitettu. Mutta kovin on väyläpainotteista koko seutu. Ja pian siinä kulkee liikenne, liikenteen melu on läsnä kotipihallakin, saasteista puhumattakaan. On hiukan vaikea ihastella miten hieno tämä tunnelityömaa nyt on ja miten upeaa työtä on tehty. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Kastinsiltanäkymä entisen tirkistysaukon kohdalta. (161016)
Kallioleikkaukset ovat kyllä kauniita. Molemmilla puolilla Kastinsiltaa. Kivi on kaunista, samoin vihreä; metsä, puut, kasvit. Teistä en niin innoissani pysty olemaan.
Näkymä Kastin sillalta PMK:n talon suuntaan. Ja Erkkilä silta zoomattuna.
 
Näkymä Kastin sillalta PMK:n talon suuntaan. (161016)
Erkkilän silta Kastinsillalta. (161016)
  Naistenlahdenkatu näyttää jo ihan valmiilta.
Naistenlahdenkatu valmistuu. (161016)
Naistenlahdenkatu valmistuu. (161016)
 Lapintien ja Naistenlahdenkadun risteys on samoin valmis. Mutta kovin on ankeaa ja paljasta. Onneksi jättivät pari puuta tuohon viereiseen puistikkoon. Bussipysäkkien siirtymisestä "takaisin" iloitsen myös valtavasti. Jalkani on edelleen pilalla.
Naistenlahdenkatu-Lapintie risteys. (161016) Melko paljasta.
 No niin. En ollut suunnitellut mittausasemalle menoa, mutta löysin itseni kuitenkin Tunturipuistosta. Siinä se on, sääasema aka ilmanlaadun mittausasema. Täällä Tunturipuistossa se siis mittaa suuaukon välittömän läheisyyden pitoisuuksia. Mittaustulokset ovat reaaliaikaisesti nähtävissä Ilmatieteenlaitoksen sivuilla. Ja jos täällä havaitaan lukemissa jotain ongelmaa, niin sitten ryhdytään toimnepiteisiin. Jos TÄÄLLÄ kaukana suuaukolta, (täällä ei muuten laskelmienkaan mukaan arvot meinaa ylittyä, kaukana Hot Sopt-alueeltahan tämä on...)
Sääasema aka ilmanlaadun mittausasema Tunturipuistossa. (161016)
 Kurkistelin Tunturipuiston kauniitten kivenjärkälemuurien yli ajoväyliä, joita pitkin kohta huristellaan tunnelista ja tunneliin. "Ahtaassa kanjonissa Tunturipuiston kohdalla ajellaan noin vuoden verran ennen kuin pohjoinen ajorata saadaan valmiiksi. Ajosuuntien väliin on asennettu kaiteet kohtaamisonnettomuuksien välttämiseksi ja nopeusrajoitus on maksimissaan 50 km/h."
Liikenneväyliä Tunturipuiston kohdalla. (161016)
Liikenneväyliä Tunturipuiston kohdalla toiseen suuntaan. (161016)
 Palataanpa takaisin Tunturipuistoon. Mittausasema on tuossa aivan vasemmalla. HotSpot-alue jää kuvasta pitkälle oikealle.
Mittausasema vasemmalla... Suuaukkojen välitön läheisyys...
Öööh..jossain silmänkantamattomissa piipun takana. (161016)
 Näkymiä sääasemalta Tunturipuistosta...
Anuliina sääasemalla. (161016)
Tämä täällä mittaa niitä suuaukon välittömän läheisyyden lukemia.
Sehän on selvä!
 En ollut huomannutkaan, että Tunturipuiston meluaidan viereen on istutettu mäntyjä. Ehkä ne eivät ole olleet siellä vielä kauan? Tai sitten olen unohtanut.
Tunturipuistoon ON istutettu mäntyjä. (161016)
 Etsi sääasema...
Etsi sääasema. (161016)
 Samasta paikasta toiseen suuntaan katsottaessa HotSpot alue siintelee jo.
Toiseen suuntaan katsottuna. (161016)
Tuolla  kaukana siintää HotSpot-alue.
Suuaukkojen edustallahan on tuo liikennealue. Sillä alueella raja-arvot ylittyvät. Siis tuolla alhaalla liikennealueella. Ylhäällä on asuinalue...EIKU...liikennealuettahan se olikin myös ylhäällä.Tuolla missä nuo talot on. Liikennealue loppuu pari metriä talon seinästä.
Suuaukkojen edustalla liikennealue. (161016)
Ylhäällä asuinalue...EIKU...liikennealuettahan se olikin myös ylhäällä.
Tässä  näette runsaasti istutuksia... Asukkaille näytetyissä suunnitemissa oli luvassa puuta ja pensasta. Nyttemmin olemme havainneet, että siltaa reunustaneet puut kaadettiin kaikki. Eikä paikalle enää voi istuttaa uusia, koska tässä ei ole otollinen maaperä puiden kasvaa.
Voi tätä istutusten määrää. (161016)
 Paljasta on...
Rauhaniemensillalla. (161016)
 Niin kovin paljasta.
Tässä oli ennen puita. Paljon. (161016)
 Niin on viihtyisää, että oikein laulattaa.
Tässäkin oli ennen puita. Paljon. (161016)
Tampereen kaupungin sivuilta olen aikoinani löytänyt Naistenlahden eritasoliittymän ympäristökartan. nyttemmin, kaupungin sivujken uudistamisen jälkeen samainen linkki ilmoittaa, ettei sivua löydy. Mutta kuvat siitä olen tallentanut.
Naistenlahden eritasoliittymän ympäristökartta
Naistenlahden eritasoliittymän ympäristökartta
Niin no. Eipä tuo valmis vielä ole, mutta koko ajan tulee, näin lähiasukkaan silmin, takkiin. Asia toisensa jälkeen menee jotenkin vinksalleen.
Istutuksia. (161016)
Istutuksia piipun ympärillä ja Ratapihankadun silta ja Falls -teos.

Maisemia. (161016)
Seuraavassa kuvassa seison, "liikennealueella", sillä nimenomaisella Hot Spot-alueella. Jossain tuolla meluesteen ikkunasta näkyvässä Tunturipuistossa laitteisto mittaa lukemia siis myös tästä, missä kuvaushetkellä seison. Ihan pokalla väittävät niin. Ja kansa uskoo.
(Myös päättäjät uskovat allianssin ja Ilmatieteenlaitoksen tiedottamiseen ko asiasta. Että hyvin vetää Rantatunneli tiedottamisessaan... Esimerkkinä kerrottakoon, että eräässä FB-ystäväni sivulla käydyssä tunneli(n ilmanlaatu)keskustelussa [jota minä en aloittanut, enkä ollut vielä edes ottanut osaa] eräskin nimeltämainitsematon tunnelille kyllä-äänensä antanut valtuutettu julisti vastalauseeksi päästöongelmaan:"Minä uskon asiantuntijoita!" That's it! Hän ei enää osallistunut keskusteluun sen jälkeen, kun huikkasin terveiset tunnelin suulta ja laitoin muutaman täsmentävän ja eriottäin havainnollistavan kuvan näiltä huudeilta sekä päästöjen leviämiskaavion.) 
Etsi kuvasta ilmanlaadun mittauspiste Tunturipuistosta.
On se siellä! Ja se mittaa ja seuraa kattavasti arvoja myös kuvanottopaikalta. (161016)
 Kuva liikennealueelta, tämähän ei siis ole asuinaluetta ollenkaan... Vaimitenseolikaan.. Got the point?
"Liikennealuetta", ei suinkaan asuinaluetta.
Liikennealueella, jolla raja-arvojen ylitykset Ilmatieteenlaitoksen ja allianssin mukaan tapahtuvat, ei suositella oleskelemaan pitkiä aikoja. Ei varsinkaan lasten, vanhusten tai pitkäaikaissairaiden.
Seuraavista kuvista voi päätellä, että täällä asuu lapsia. Silti täällä EI mitata. Ensin seurataan Tunturipuiston sääaseman mittauslukemia ja JOS niissä on jotain ongelmaa ryhdytään jonkinlaisiin toimenpiteisiin. Mutta miksipä niissä mitään ongelmaa olisi. Tunturipuiston lukemissa.
Lastenvaunut. (161016)
Lastenistuin. (161016)
Siinä kuvia sunnuntailta näiltä meidän kotihuudeilta. Toivottavasti myös tämä mouhoamani ilmanlaadun seurannan tarpeellisuus tuli hiukan enemmän ymmärretyksi kuvien avulla. Siis se, mitä se allianssin ja Ilmatieteen laitoksen ilmanlaadun kattava "mittaaminen ja seuraaminen" oikeasti tarkoittaa...

Ei mulla muuta.  Jatkan lomaani. (Joka muuten on mahtavan mukavata. En siis revi ranteitani auki 24/7, vaikka j  o t k u t  niin saattavat luullakin. Pus!)                                               

                                                                     -Anuliina


EDIT illalla tiistaina, 18.10.16: NO NYT SE ON AUKI!! Peltokadun kevyen liikneteen väylä. Hurraa!! (Senhän piti aueta vasta 15.11., samaan aikaan tunnelin liikenteelleoton aikaan.)
Naistenlahdenkatu avattu 181016.
 Tykkään kyllä noista "jäljelle jätetyistä" kallioleikkauksista....
Naistenlahdenkatu avattu 181016.
 Erkkilän silta alkaa olla valmiuksissa.
Erkkilän silta 181016.
Peltokatu 181016.
 No joo, me mentiin kaverin kanssa syömään erääseen ravintolaan. He kertoivat, että nämä työmaat ovat todellakin vaikuttaneet myyntiin (negatiivisesti) ja että he ovat tehneet asiasta valituksen kaupungille...
Antikan huudit 181016.
Olivat kyllä toiveikkaita, että tuokin olisi valmis silloin 15.11.2016. Että on tällä kaikella se kääntöpuolensakin, se, josta ei niin hiiskuta.Uutisoidaan vaan miten kaikki on niin mahtavaa..

5 kommenttia:

  1. Joudun katsomaan kuvaamiasi paikkoja päivittäin. Vihaiseksi vetää ihan joka päivä. En ikinä olisi uskonut, millainen myllerrys näillä kulmilla käy. Aivan uskomatonta puiden ja muun kasvuston raiskaamista, jolle ei vieläkään näy loppua. Puistoja on lohkottu ja kutistettu. Puiden lisäksi melkein kaikki kulkureitit on katkottu. Santalahti on myös ihan hirveä, ja kohta samanlainen tuho käy Eteläpuistossa. Paljasjalkaisena tamperelaisena en voi kuin ihmetellä, että mitä täällä oikein tapahtuu. Olen pettynyt ja katkera. Kenellekään en enää tätä kaupunkia kehu.

    VastaaPoista
  2. No, mitäs tässä nyt voisi sanoa... Olen täysin sama mieltä kanssasi...




    VastaaPoista
  3. Olen samaa mieltä teidän molempien kanssa. Suuruudenhullut päättäjät ovat pilanneet tämän kaupungin.

    VastaaPoista
  4. Hei,
    Asustan Santalahden päässä ja olen myös huolestunut päästöistä. Sen sijaan, että väännän Allianssin ja Tampereen kanssa asiasta, niin rupean syöttämään faktaa nettiin. Aion rakennella pienen mittausaseman ja syöttää sen tietoa verkkoon kaiken kansan nähtäville. Jos olet kiinnostunut niin voisi tilata toisen setin samalla, kustannukset alustavasti n. 100 euroa. heikura.jarkko@gmail.com

    VastaaPoista
  5. Moi! Kuulostaapa hyvältä! Paan sulle postia viikonlopun aikana.

    VastaaPoista