sunnuntai 20. maaliskuuta 2016

Älä tule paha mieli, tule hyvä mieli

Skudaa. Piti tuossa pari päivää sitten laittaa pari kuvaa tänne, mutta nykyään ei kauheasti enää innosta kirjoitella. Yleensä nimittäin näinä päivinä alkaa aina enemmän tai vähemmän...(hmm.. nätisti sanottuna) ottaa päähän, kun täällä kirjoittelen. No, koitetaas taas. Muistaakseni olen tänne joskus laittanut kuvan Anttilan vieressä olevasta raksasta. Viikolla huomasin, että se on nyt valmis. Liikennevalot on (olleetkin jo hetken) toiminnassa ja kävelytie kokonaan auki taas molemmin puolin Satakunnankatua. Hyvä.
16.3.2016 Anttilan viereinen raksatyömaa on valmis.
Samaa ei voi sanoa näistä meidän huudeista. Työmaa siellä, työmaa täällä. Mihinkään ei pääse kulkemaan enää (tai siis edelleenkään) jouhevasti, aina  pitää kiertää jne. (No joo, tuo Lapinsillan kupeen kerrostaloraksa ei liity tunnelihankkeeseen, mutta silti.)
Huomaa selvästi, että enää ei oikein meinaa jaksaa. Mitään. Ei edes näitä tällaisia "pieniä harmeja". Niistä suurista ei nyt puhuta.... Hermot on ihan lopussa. Kiitos tämän fantastisen tunnelihankkeen. Tai oikeastaan sen  @#&%@@:sta aiheuttavien "oheistuotteiden". [Noin. Siinä se. Joka kerta sama homma.]

Enpä nyt heti lyökään hanskoja tiskiin, vaan tällään tänne muutaman kuvan, kun ne kerta olen ottanut. Työmatkoilla on nimittäin jo niin valoisaa, että saa ihan valoisia kuvia mennen tullen. Ja se on hieno asia se! (Tässähän ihan mielen moodikin muuttuu samointein, kun valosta tulee puhe...)
Niihin kuviin sitten... Näkymä Kastinsillalta on taas muuttunut.  
Näkymä Kastinsillalta 17.3.2016.
Korjasin vihdoin pyöräni (*hurraahuutoa ja torvisoittoa*) ja siksipä huristelinkin Palatsinraittia pitkin kotiin tuossa loppuviikosta. Muutama kuva Soukkiksen pohjoiskulmasta. Ei tuonne Pursiseuran työmaalle tukimuurilta näy, mutta paljaalta näyttää huudit.
Soukanlahdenkadun pohjoispään näkymiä 18.3.2016
Tuo Naistenlahden ylikulkusilta (jolla nykyinen VT12 kulkee) siis puretaan, kun liikenne marraskuussa ohjataan tunneliin. Ja ajoväylä louhitaan samalle tasolle tuon jo olemassaolevan uuden väylän kanssa. Ja tähän kuvan etuvasemmalle tulee se pohjoinen liikenneympyrä. Sitten joskus.
Soukanlahdenkadun pohjoispään näkymiä 18.3.2016
 Nappasinkin seurannasta taas tuon tie-ja katulinjauskuvasen havainnollistamaan mihin se ympyrä tulee. Yllä oleva kuva on otettu tuosta Pursiseuran kohdilta.
Rantatunnelin itäpään liikenneympyrät
Seurantapalvelu Louhi, Ilmakuva, Tie- ja katulinjaukset (200316)
 Koko "tie- ja katulinjattu" alue näillä huudeilla. Paitsi, että tuonne Peltokadulle ei kyllä tule enää autolla pääsemään Naistenlahdenkadulta, sinne säilyy yhteys ainoastaan kevyen liikenteen osalta.
Rantatunnelin itäpää, Naistenlahti
Seurantapalvelu Louhi, Ilmakuva, Tie- ja katulinjaukset (200316)
 Laitetaan nyt Santalahden päästäkin kuva. Alue on kyllä niin suuri, että jotta se mahtuisi kokonaan ruudulle, kuva on aika pieni ja sekavan näköinen.
Rantatunnelin länsipää, Santalahti
Seurantapalvelu Louhi, Ilmakuva, Tie- ja katulinjaukset (200316)

Tästä päivästä alkaen muuten päivä on seuraavat puoli vuotta yötä pidempi! WOHOO!! Tulkoon valo!
Oi onni ja ilo, kesä tulee!! Onnekseni en sentään kokonaan ole vaipunut synkkyyteen. Vaikka muutama tunnelin "oheistuotanto" ottaakin päähän. 

Jotta mieli nyt pysyisi valoisana, niin listataanpas päivän plussat (ja koitetaan pitää ne ainakin hetkinen mielessä):
+ Ihan kohta on kesä! VOUvouVOU!!
+ Pyörä on kunnossa ja pääsee kruisailemaan vapaasti. (Eikä yhtään tartte mennä bussilla.) JEI!
+ Ihan kohta on edessä lähtö kohti Irlantia! HURRAT!!

Onhan siinä jo ihan monta mielenilostuttajaa. :)

                                                       -A.

6 kommenttia:

  1. Hei! Tässä on hämmästyttänyt monikin asia. Tuli vaan mieleen tuosta Anttilan viereisestä talotyömaasta, että tunneli on saatu ennätysvauhtia puhkaistua, mutta tuo talonrakennus taisi pitää vuoden jalkakäytävän ja liikennevalon pois käytöstä. Olen myös seurannut Lapintielle rakennettavan kerrostalon rakentamista ja surkutellut vastapäisen puutalon kohtaloa: ensin meni puut ja vanha kivikaide, sitten alkoi talo nousta enkä edes tiedä kuinka korkeaksi, mutta päivä ei jatkossa paista keltaiseen puutaloon. Mihinkään muuhun en nyt ota kantaa. Hyvää matkaa ja aurinkoa elämääsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka,

      Kyllä, Satakunnankadulla tosiaan oli pitkään poikkeavat, rakentamisenaikaiset liikennejärjestelyt. Onneksi nyt pääsee taas kulkemaan, vaikka huomaan tahattomasti käyttäväni kyllä yhä sitä poikkeusjärjestelyreittiä... :)

      Kunpa tuo Lapintien raksakin saataisiin pian siihen malliin, että sen edessä oleva kävelytie palaisi jälleen käyttöön.
      Kolmenkymmenen metrin matkalla Lapintien ylitys, Polvikatu-Lapintie risteyksen ylitys ja heti perään jälleen Lapintien ylitys käy työstä aamutuimaan. Päräytänkin pyörälläni mieluummin tuolta Soukanlahdenkadun kautta. Pienempi riski olla kyljellään autojen alla. ;)

      Lapintien puutalon asukkaita olen minäkin miettinyt. Harmittaa, että näköjään vanhojen puutaloidyllien ympäristöt vedetään surutta matalaksi. Niilläkin tosiaan oli näköesteenä komeat koivut pihalla, melko suojaisa pihapiiri siis. Koivut ja kiviaita vaihtuu nyt sitten esteettömään näkymään jalkakäytävälle/-ltä sekä "Lapintien Loisteeseen", jossa tulee olemaan ainakin esitteen mukaan kahdeksan kerrosta (mukaanlukien katutaso). Koko talon pituudelta on viisi varsinaista asuinkerrosta, jotka onkin jo "pystytetty". Pari ylimmäistä kerrosta sijoittuu näköjään tuonne sillan puoleiseen päätyyn.
      http://srv.iitu.org/content/608/files/assets/common/downloads/Loiste.pdf
      "Katto-osuuden" asunnoista onkin sitten komeat näkymät kaupungin yli. Toivottavasti Loisteen ulkoasusta ei vain järjestetä minkäänlaista kilpailua. Kuvat esitteessä kun "ovat taiteilijan näkemyksiä, joissa on eroja virallisiin toteutussuunnitelmiin nähden.
      Kohde rakennetaan kaupanteossa luovutettavien myyntiasiakirjojen mukaisesti. Lopullinen toteutus saattaa poiketa kuvasta olevasta."

      No joo, nähtäväksi jää, uskoisin ulkoasun olevan kuitenkin suht maltillinen erääseenkin piippuun verrattuna..

      -A.

      Poista
  2. Itse olen huomannut, että raksan vuoksi Lapintien sillalla ei ole pyörätietä. Pyörätiemerkkejä kun ei näy Vuorikadun tai Pajakadun risteyksissä. Lapintien pyörätiestä siis puuttuu noin 50 metrin pätkä, jos oikeassa olen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä muuten olekaan, tosiaan. Helpoimmalla siitä pyörällä kyllä toisaalta tällä hetkellä pääseekin autotien reunaa pitkin hurauttamalla.

      -A.

      Poista
  3. Noita tie- ja katulinjauksia katsoessa tulee mieleen että kuinka hyvin tunnelin funktio siirtää autoliikenteen tarvitsemaa tilaa maan alle tulee toteutumaan? Onko tästä tehty laskelmaa että kuinka paljon maan pinnalla olevan asfaltin määrä ja sen tarvitsema liikennevihreä tulee vähenemään projektin myötä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole missään vaiheessa tullut puheeksi... Ei ainakaan asukasilloissa, enkä kyllä ole missään lehti(tms.)jutuissakaan törmännyt asiaan.
      Nytkin kun katselee näitä tunnelin molempia päitä, niiden huudeja, niin ramppien ja kaistojen valtaama alue ei ihan pieni olekaan.
      Santalahtikin on lähes pelkkää kaistaa, siltaa ja ramppia.

      Poista