tiistai 8. maaliskuuta 2016

Asukastilaisuus 8.3.2016

No niin. Tuota. Piti hiukan aikaa vetää henkeä kotona ennen kuin aloin kirjoittaa. Nappasin ensin pihalta kuvan,  kun kerrankin kuljeksin siellä suunnalla.
Näkymä PMK:n talon nurkalta 8.3.2016
Tilaisuudessa oli melkoisesti väkeä. Viime kerrasta olikin jo aikaa. Menin takariviin. Päätin nimittäin, etten osallistu keskusteluun. Vaikka en minä siellä ole muutenkaan kovasti huudellut.

Mäkiaho ja Mulari sekä Lyly olivat äänessä, taisi Merjakin muutaman sanasen sanoa, heittää pari kommenttia. Mäkiaho avasi tilaisuuden muutamalla sanasella ja Mulari jatkoi...

Missä mennään nyt.. Lätkäisenkin kuvan diasta tähän, turha sitä on lähteä jäljentämään.
Asukastilaisuudesta 8.3.2016
Liikenne siis ohjataan tunneliin 15.11.2016 ja hankkeen pitäisi olla kokonaan valmis 30.11.2017.

Katseltiin kuvia tunnelin sisuksista. (Edit. keskiviikkona: Selkeät kuvat asukasillan kalvoista nähtävissä täällä.) Ensin taisi olla muutama kuva, jossa näkyi valmis tai lähes valmis valaistus, se ainakin näytti samalta kuin rantatunnelin fb-sivuilla oli tässä taannoin. Muitakin kuvia, joita siellä on vilahdellut, katseltiin.
Muutamia kuvia asukasillasta 8.3.2016. Osa löytyy facebookistakin.
(selkeät kuvat täällä)

No, kuvakollaasissa (yllä) näkyy:
1) sammutusjärjestelmäputkia (ja valoja oli siinä ekassa) katossa.
2) Ajoneuvoyhdyskäytävä, tunneliin tulee yksi sellainen, keskelle, muut yhdyskäytävät ovat pieniä (kts.kuva4)
3) Itäpään ilmastointihuone
4) Normaali yhdyskäytävä (oven asennus käynnissä)

Tunneliin tehdään huhtikuun puolenvälin jälkeen asfaltti. Joku asukkaista esitti kysymyksen heti ensimetreillä. Huhtikuussa saadaan myös tekniikka valmiiksi ja sen jälkeen alkaa testaus, että se myöskin toimii.
Vaihe I tunnelin liikenteelle otossa tapahtuu siis 15.11.2016, jolloin liikenne ohjataan VT12:lta tunneliin.
Vaihe II tapahtuu siis 30.11.2017, jolloin...hmmm... olikohan niin, että Santaladen eritasokin kokonaan valmis
ja lopulta siirrytään Naistenlahden pohjoisosan kimppuun.

Turvallisuusasioita:
Työtapaturmia on sattunut viimeksi kesäkuussa, siis sillä tavalla, että on pitänyt olla pois töistä. Tässä vaiheessa eräs asukas esitti kysymyksen tunnelin turvallisuudesta: Tunnelista ei ole ulospääsyä maan pinnalle (paitsi päistä), mitä jos kummassakin tunneleissa yhtaikaa palo?

Mäkiaho vastasi, että on ihan tavallista, ettei poistumisteitä ole maan pinnalle. Norjassakin on montakymmentä kilometriä tunneleita, joissa ei myöskään ole poistumistietä maan pinnalle. "Ylös on pitkä matka ja poistumistie pitäisi toteuttaa rappusin. Huonojalkaiselle se olisi kovin vaikeaa." Kokemuksesta hän kertoi sen olevan muutenkin hengästyttävää. Eli tunnelista pitää poistua sitten tunnelia pitkin, jos viereinenkin tunneli on tulessa eikä sinne voi siirtyä.. Lisäksi tunnelissa on puhaltimet, jotka alkavat toimia ja sammutusjärjestelmät. Liikennekeskuksessa myös näköyhteys tunneliin (valvotaan) kaiken aikaa.

 Kysyttiin erikoiskuljetuksista. Erikoiskuljetukset joutuvat menemään eri reittiä, mutta normaaliliikenne on sallittua. Raskaalla liikenteellä tosin on tunnelissa ohituskielto.
Turverekkojen kytevästä kuormasta kysyttiin myös, miksei niitä voi kieltää menemästä tunneliin? Normaalia liikennettä ei voida rajoittaa ja yleensä raskaitten ajoneuvojen reitit suunnitellaan kuulemma muutenkin niin, että riskit minimoidaan reittivalinnoissa.

Oli puhetta tunnelin likaantumisesta (mm. turverekat pölisee). Tunnelia pestään toki ja kaki kertaa vuodessa tunneli pestään perusteellisesti.

Tuli puhetta louhinnoista, joita nyt räjäytellään. Niistä ei mainita erikseen asukastiedotteissa, koska niitä tehdään kaiken aikaa ajoittain. Suunnilleen kuukauden räjäytellään vielä Kastinsillan/PMK:n kupeessa. Enää kaiketi kanaalilouhintaa. Pursiseuran huudeilla räjäytellään vielä pari kuukautta.
Kun marraskuussa liikenne siirtyy tunneliin, jatkuu Naistenlahden pohjoisosassa louhinta.

Tässä kohtaa eräs asukas kysyi vaurioista, joita on koko tunneliväylän alueelle tullut pitkin matkaa ja niiden korvaamisesta. Tai siitä, "etteivät ne johdu tärinöistä, mittarilukemia kun ei ole ylitetty yms." Tällä asukkaalla oli mukanaan sähköposti, jossa oli tuomarin lausunto... Tämän pidemmälle hän ei päässyt, koska Mulari kohotti ääntään ja vastasi salamannopeasti [pientä panikoitumista havaittavissa?], että "Yksittäisiä tapahtumia ei täällä käsitellä..." Kun yleisöstä sanottiin, että olisi mielenkiintoista kuulla lausunto, se estettiiin jälleen ja Uggelberg pyysi asukasta jäämään keskustelemaan kanssaan. "Se on kuule sinun kanssasi jo käsitelty", vastasi asukas. Juttu jäi siihen.
Pahaksi onnekseni en nähnyt kuka se miesasukas oli, että olisin voinut yhyttää hänet myöhemmin. Näitä tapauksia tuntuu olevan useampiakin.. Sellaisia, joissa tärinäarvojen sisällä pysymiseen vedoten todetaan, ettei syy-seurausta vahingon ja louhintojen välillä ole. Tai sitten kyse on routimisesta ja ties-mistä. Olisi mielenkiintoista kartoittaa miten paljon tällaisia tapauksia on, millä alueella. Ja onko niitä (vahinkoja) enää louhintojen loputtua tullut. Villi veikkaukseni on, ettei esim. tämän talvisella routimisella ole ollenkaan samanlaisia vaikutuksia kuin viime vuonna... 
Oli puhetta eräästä ovesta, joka ei tärinöitten tuoksinnassa enää auennut. "Ei johdu meistä", sanoi Mulari ja jatkoi: "Joitakin vaurioita on tullut ja me hoidamme ne, mitä ollaan aiheutettu."
Kysyttiin, että mitä tehdään sille, että Mustalahdenkadun erään talon alla pohjavesi on pudonnut 4m. Mihin toimenpiteisiin ryhdytään? Mularin mukaan se on normaali tapaus. Yksikään talo ei kaadu siihen.  Tilannetta tarkkaillaan.

Juttua työmaista:
Sitten katsottiin 15.12.2016 kuvattuja videoita työmaista. (Santalahti täällä ja Naistenlahti täällä) Lylyn selostaessa.
Santalahdessa tämän viikon aikana saadaan pontit pois. Ulkoalueella lähtee viimeistelytyöt käyntiin. kuuntelin melko huonosti näitä Santalahden juttuja, sillä jäin miettimään noita korvausjuttuja ja ihmisten reaktioita..

Naistenlahden videossa koitin vähän skarpata. Hmm..Lyly sanoi, että kaupunki toteuttaa heidän kanssaan nyt samalla Ratapihankatu-Naistelahdenkatu hommia, muuten alunperin suunniteltu väliaikaisratkaisu olisi ollut pari vuotta ja sitten olisi taas revitty kaikki auki ja jatkettu. Ihan järkevää siis näin.

Noh. Marraskuussa 2016 liikenne siis ohjataan tunneliin ja vanha VT12 louhitaan samalle tasolle tämän nykyisen "kanjonin" kanssa. Samalla puretaan Naistenlahden ylikulkusilta, tämä pohjoinen, joka tuossa vielä olla möllöttää, eteläinenhän on jo purettu. Niitä hommia kestää helmikuulle 2017. Tunturipuiston huudeilla kanjoni on jo päällystetty ja meluvalli tehty. Meluesteet pätkästään sinne sitten kerralla, ei ripotellen niin kuin tehtiin Soukanlahdenkadulla. Asennus alkanee huhtikuussa. Sen jälkeen multaus ja viimeistely. Alkukesästä pitäisi olla valmis. Myös leikkipuisto palautuu käyttöön.
Pohjoinen liikenneympyrä rakennetaan tuolloin 2017 tänne Naistelahden tunnelin suulle. Se tulee alemmalle tasolle kuin millä maa nyt siinä on ja siksi siellä Pursiseuran huudeilla nyt tehdäänkin johdonsiirtotöitä yms., että ne on pois tieltä sitten, kun liikenneympyrää aletaan tehdä..

Soukanlahdenkadun  pää viimeistellään nyt toukokuussa.
Ratapihankatu jatkuu Allianssin rakentamana Erkkilän sillalle asti. Erkkilän sillan päähän tulee toinen silta, se on sitten kaupungin urakka. Erkkilän silta tullaan sulkemaan maalis-huhtikuussa. Sitten kuljetaan Kastinsillan kautta.

Kysyttiin milloin muutospäätös Ratapihankadun rakentamisesta tehtiin? Joskus syksyllä tehtiin päätös. Kaupunginvaltuusto päätti, kaavaa lähdetään toteuttamaan täällä päässä, koska kaikki valitukset koskevat tavara-asemaa.

Liikennejärjestelyistä:
Liikennejärjestelyjä Santalahdessa, vaihe I 25.4.-2.5.2016
 Ensin muutetaan liikenne Lielahden suunnasta kaupunkiin ja viikkoa myöhemmin kaupungin suunnasta Lielahteen päin. Liikennevalot ovat yhä paikallaan, ja valoista kuljetaan edelleen Haarlan kiinteistöön. Mutta liikenne työmaakoppien takaa poistuu. Tämä tapahtuu suunnilleen vapun aikoihin. Tai milloin se kevät nyt sitten tuleekaan... Tämä vaikuttaa läpikulkuliikenteeseen(köhän se oli...) En ole näistä ihan satavarma, kun en tunne noita reittejä.
Asukastilaisuudesta 8.3.2016
Liikennejärjestelyt Santalahdessa I
(selkeä kuva täällä)
Liikennejärjestelyt Santalahdessa, vaiheII 13.6.2016
No, kesäkuun puolessa välissä katuverkko saadaan lopulliseen tilaansa.Oli jotain höpinää uudesta sillasta, nelikaistaisesta VT12:n yli. (Meniköhän tämä oikein?) No, sinne kahden sillan päähän tulee liikennevalot. (Ja muistaakseni nuo vanhat poistetaan.)
Sen jälkeen Simppoonkadun kiertotie puretaan ja alue rakennetaan kokonaan valmiiksi.
Asukastilaisuudesta 8.3.2016
Liikennejärjestelyt Santalahdessa II
(selkeä kuva täällä)
Kulku Santalahden satamaan tulee siis lopulta kulkemaan Sahansaarenkatua pitkin.
Tunneliin lasketaan kulkevan 30 000 ajoneuvoa ja Paasikivenkadulle 15 000, että ihan pienestä kadusta ei ole kyse. Ratikkavaraus on siinä samassa mäessä.

Naistenlahti I-vaihe
Kanjoniin mahtuu neljä kaistaa. Johtoja siirretään parhaillaan pois tieltä ja Pursiseuran piha oikaistaan. Jos Ratapihankadulta halutaan keskustaan, noustaan Lapintielle. Jos taas halutaan tunneliin on kierrettävä tuolta kaukaa oikealta. Siksi siellä on yhä ne väliaikaisjärjestelyt.
Asukastilaisuudesta 8.3.2016
Liikennejärjestelyt Naistenlahdessa I
(selkeä kuva täällä)
Heti ensimmäisenä, kun päästään rakentamaan, kun liikenne on siirretty tunneliin, rakennetaan tuo ylikulku VT12 yli. Se tulee suunnilleen Soukanlahdenkadun tukimuurin jälkeisen puuaidan päästä. Soukanlahdenkadun läpiajo jatkuu vielä toistaiseksi Erkkilänsillan rempan takia kuin  myös kaksisuuntainen liikennejärjestely tuolla Marjatansillan huudeilla.
Kuva hiukan suurempana. Tulipa epätarkkoja kuvia.
Asukastilaisuudesta 8.3.2016
Liikennejärjestelyt Naistenlahdessa I (isompana)
(selkeä kuva täällä)
Puhuttiiin Soukanlahdenkadun P-paikoista. Ne on nyt Allianssin "hallinnassa", koska ne on työmaita. Kaupunki ei voi puuttua parkkiaikoihin. Nyt se on pelkkä P, kun ennen pysäköinti oli sallittua klo 9-jotain välisenä aikana. Asia otetaan väyläryhmässä esille.

Tunnelin nopeusrajoitukseksi tulee 60km/h ja ulkopuolella 50km/h. Välityskyky on riittävä, vaikka nopeusrajoitus on tuon 50km/h. Turverekat pääsevät kulkemaan tuolta työmailta ja väliaikaiset liikennejärjestelyt Pursiseuralle ja satamatoimistoon on käytössä.

Kysyttiin asfaltista. Onko betonointia mietitty? Ei ole hyvä vaihtoehto, betonoidut tiet on nykyään purettu yms. jne. jne. Kävi ilmi, että tunneliakin suolataan. Betoni pöliseekin nastarenkaitten alla, siksikään ei hyvä vaihtoehto. Josta päästiinkin sitten ikään kuin aasinsillan kautta seuraavaan aiheeseen.

Piiput, päästöt ja raja-arvot:

Joku naureskeli, että onneksi on niin tehokkaat piiput, että ne imee betonipölinät ihmisten keittiöihin... Perkele, että raivostutti. Ei toisten huolelle tarvi vitsailla tai dissata. Ei kenenkään. Todennäköisesti tämä  naureskelija ei asu lainkaan piipun lähistölläkään. Ainakaan sikäli mikäli hän oli sama hohottelija, joka joskus veisteli asukasillassa, että "Oi voi, minkähän värinen näsikallion ritilästä tulee."
Hermoni meni siis jo tässä vaiheessa. No, nyt eksyin aiheesta.

Kysyttiin, että koska "piipuista ei tule mitään myrkyllistä, pitäisikö olla huolissaan? Ainakaan Aamulehden, joka puhuu teidän suullanne, mielestä."
Mäkiaho vastasi tähän "Naistenlahden voimalan piipuistakin tulee koko ajan..." Tämä kumottiin samantien erään asukkaan toimesta: Tiedättekö, että Naistenlahden piipuissa on savukaasupesurit, ja piipuista tulee lähinnä vesihöyryä. (Selitys oli hieman pidempi, en muista enempää.)
"Tämä ei tule olemaan samalainen piippu." Sitten väännettin ja käännettiin sitä, että öiseen aikaan, kun liikennettä ei juurikaan ole, päästöt kulkeutuvat ulos suuaukoista. Kun liikennettä on enemmän päästöt ohjataan piippuun. Tarpeen mukaan siis. Se, että 80%:n tulee piipuista perustuu liikennemäärien arvioon. Se on siis huipputuntien mukaan mitoitettu.

Mainittiin ilmatieteen laskelmista, siitä, että saasta loppuu 5m ennen seinää ja piipun korkeudesta, tai paremminkin mataluudesta ja siitä, että se on montussa. Onko tällaista toteutettu missään muualla?  Muuallakin on toteutettu vastaavia ratkaisuja kuulemma. Just. Ja taas mainittiin nämä 80%/20% poistumistavat. "Nyt sitten piiput ei ole toiminnassa koko ajan. Vaan tarpeen mukaan. Yöllä tunnelissa ei pyöri (ne tunnelin katossa olevat puhaltimet, jotka kuljettaa ilmaa), silloin autetaan ja alkaa pyöriä. Silloin kun on paljon liikennettä, jos tarve vaatii on 80% mitoitus." Lisäkysymys: Miten tunnelin suuaukon ilmanlaatu varmistetaan esim. ihmisten asuinalueella? "Ulkopuolella on sitten ilmanlaatukopit ja anturit." 
Tässä vaiheessa eräs asukas kävi näyttämässä Allianssin omia piirustuksia noista mittauspaikoista. Koppi sijaistee paikalla, joka on Ilmatieteenlaitoksen laskelmien ja mallinnuksien mukaan puhtaimmalla mahdollisella paikalla. Asutusalueella ei ole mittareita. Kuinka siis varmistatte asian?
"Ilmanvaihtojärjestelmän suunnittelija osaisi selittää."

Kysyttiin millä vauhdilla piippu puhaltaa hiukkaset ulos. Melutaso? Ei kuulu mitään, kun laitteet on siellä sisällä.
Kysyttiin "Eikö nyt olisi ollut hieno tilaisuus puhdistaa kaupungin ilmaa, puhdistaa ennen reilu kahden kilsan alueelle levinneet epäpuhtaudet nyt, kun ne tulevat keskitetysti kahdesta paikasta ulos?"   (Tyynismaa korjasi: kolmesta) "Mitä puhdistuslaitteet olisi maksaneet?" Mulari, (suora lainaus): "Kaupungin kaduilla on... Muutenkin on mitattu korkeita lukemia... Mitä järkeä on puhdistaa? Puhdistaminen on tarpeetonta."

[Niin, kenen kannalta siinä olisikaan järkeä? Hmm.. Eikö tule ketään mieleen...]

Sitten vaihdettiin sujuvasti puheenaihe ja Mäkiaho tarttui jonkun heittämään kommenttiin lämmön talteenottamisesta, että itse asiassa  hukkalämpöä kerätään ja käytetään maalämmöksi.

Näyttää siltä, että pysytään budjetissa, sanoi Mulari ja sitten veisteltiin rahoista jota meinasi jäädä yli.

Tunnelin ylläpitovastuusta kysyttiin.: Valtio ja kaupunki on sopineet, että tunneli kuuluu valtiolle ja katuosuudet kaupungille.

Tilaisuus loppui, joku vielä sanoi, että on me asukkaat kyllä kestetty paljon. Ja Mulari antoi kiitosta, sanoen, että niin olette kyllä ja kiitokset siitä. Joku toinen jatkoi..."ja silti näissä tilaisuuksissa ei ole ikinä edes kahvia." On kuulemma mietitty, että syksyllä voisi olla..

That's it. (En oikolue, pahoittelen virheitä.)

                             -A

PS. Piti vielä mainita, että näissä IV- ja päästöasioissa tuli jotenkin hiukan lasten hiekkalaatikkoselittelyt herrojen perusteluista mieleen. (Naistenlahden piippujen päästöjen ja "kun kaupungillakin on..." vertailuineen.) "Ku noi muutki saastuttaa, ni ei mekään sit puhdisteta...""Toi likaa kanssa! Se likas ensin!"


Vastataan siihen kysymykseen, kun kysymys on esitetty eikä kerrota mitä muut tekee. Ei muutenkaan hirmu vakuuttavia vastauksia näistä ilmanvaihtoasioista saatu, melko hiljasta porukkaa oli. Olisivatko kuitenkin hiukan heikoilla jäillä...
Josta tulikin mieleeni, että kysyin Aamulehdestä siitä sen järjestämästä Iv-asukasillasta. Lähinnä onko siitä tehty juttua ja ketä siellä oli asiantuntijalausuntoja antamassa. Arvatkaa olenko saanut vastauksen? Voin kertoa, EN.

Edit. Keskiviikkona: Liikenneviraston sivulle on linkitetty tänään asukasillan esityksen kalvot (joku niitä kyseli fb:ssä). Täällä siis selkeät kuvat. Myös kuva Naistenlahden päästä kuva: "Työt I-vaiheen liikenteelle oton jälkeen" Se tärähti minulla tyystin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti