perjantai 8. huhtikuuta 2016

Ei täällä ylhäällä mitään mitata tai seurata

Tässä muutama tänään kotimatkalla ottamani valokuva taas vaihteeksi. En olekaan pitkään aikaan ottanut kuvia.
Leikkipuisto kaltereitten takana. (080416)
Tunturipuiston melu-esteen taide-elementtejä. (080416)
Tunturipuiston melu-esteen taide-elementtejä. (080416)
Melko naivistista. (080416)
Näkymä Kastinsillalta. (080416)
Tummelma-osio.

Nyt vaivaa aggressio. En kerta kaikkiaan enää jaksa tätä. Virkamies virkamiehen perään pyörittelee samaa asiaa eri sanoin ja mitätöi asukkaan huolen "aiheettomana"...

Kysyin Tyynismaalta tuossa pari päivää sitten sen asiantuntijan yhteystietoja, jonka Mulari/Mäkiaho ounasteli osaavan vastata "paremmin" (he eivät osanneet) kysymykseen miten varmistetaan, että päästöjen arvot varsinaisella asutuksen alueella eivät ylity, kun mittauspiste esim. täällä Naistenlahdessa sijaitsee Tunturipuistossa.

AL:ssä  4.3.16 ollut kuva, johon olen lisännyt mittauspisteen sijainnin.
No, tällaista asiantuntijaa heillä ei omissa porukoissa sitten ollutkaan, vaan sain jälleen Ilmatieteenlaitoksen Lovenin yhteystiedot, "olet hänen kanssaan jo keskustellutkin, ja pyytäisin sinua kääntymään jälleen hänen puoleensa."

Vastatus tulikin. Ja ihan sellainen kuin odotinkin. Tiivistin hiukan omia, yleensä "vähän" rönsyileviä kysymyksiäni. Vastauksia en muutellut lainkaan.

1) KYSYMYS: Miten varmistatte, että arvot eivät ylity asutusalueella, kun mittausasema sijaitsee kaukana Tunturipuistossa? Miten siis mitataan lukemia esim. tuossa yli Soukanlahdenkadunkin ulottuvalla raja-arvon ylittävällä alueella? Tai sen ympäristössä, missä asutusta ja pihoja on?

VASTAUS: Mittausasemat on sijoitettu siten, että ne edustavat mahdollisimman hyvin tunnelihankkeen vaikutusaluetta. Ja erityisesti hankkeen vaikutuksia lähialueen asukkaisiin.

Mittauksin tarkastellaan tilannetta ennen rakennusvaihetta, rakennusvaiheen aikana ja sen jälkeen. Mittauksien tulee edustaa hyvin kaikkia em. vaiheita, eikä mittauksia voi sijoittaa keskelle työmaata.
Jotta tilanteet ovat vertailukelpoisia, tulee mittauspaikat pitää samoina.

Kumpikin mittauspiste sijaitsee avoimessa maastossa, joten ne edustavat hyvin tunnelihankkeen vaikutusalueita laajemminkin.

Kummallakin mittausasemalla on myös sääasema.

2) KYSYMYS: Piippu on kovin matala. Nämä Obelixin housut ei kuulemma edes näy Näsijärvelle talojen takaa. Se ei siis voi olla kovin paljon asuinrakennuksia korkeampi, vaikka se kaiketi piti olla tarkoitus?
Sopivalla tuulella ja/tai sopivalla paineella piipun päästöjen suuntaa voi vain arvailla... Lisäksi tuolla Tunturipuiston pusikoissa ei takuulla ole samat olosuhteet kuin täällä, nykyään täysin puuttomalla, suojattomalla kukkulalla....
Miten siis arvoja oikeasti ja konkreettisesti mitataan täällä, missä asumme?

VASTAUS: Rantaväylän tunnelin piippujen korkeus on 40 metriä, joten niitä voi pitää erittäin korkeana tunnelin päästömäärät huomioon ottaen.

Piippujen korkeus (sekä piipusta ulostulonopeus) takaavat niiden kautta vapautuville päästöille erittäin hyvät laimenemis- ja leviämisolosuhteet joka suuntaan, jolloin niiden vaikutus ympäristöön jää erittäin vähäiseksi.
Piippujen kautta puhalletaan ulos tunnelissa muodostuvia autoliikenteen päästöjä.

Piipussa pitoisuudet ovat varsin pieniä, koska liikenteen pakokaasut ovat laimenneet suureen ilmamäärään.
Näin ollen myöskään hankalissa meteorologisissa tilanteissa joihin viittaat ei piippujen kautta vapautuvista päästöistä ole vaaraa ihmisten terveydelle.

Esimerkkinä/vertailukohteena voisi todeta, että vilkkaasti liikennöityjen väylien läheisyydessä ja esim. keskustan kaduilla kävellessä altistuu paljon suuremmille liikenteen päästöjen epäpuhtauspitoisuuksille kuin joita tunnelin poistoilmahormien/piippujen kautta vapautuvat päästöt voivat aiheuttaa.

3) KYSYMYS: Kuvassa esitetään liikennepäästötilanne vuonna 2020. Entä mikä se on vuonna 2017? Tai marraskuussa 2016, kun liikenne ohjataan tunneliin? Onko laskelmissa siis jo mukana oletettu autojen päästöjen väheneminen tuon neljän vuoden aikana?

VASTAUS: Tunnelihankkeeseen tehdyt päästöjen leviämismallinnukset joihin viittaat on tehty tarkastelemalla nk. pahinta mahdollista tilannetta, jossa on huomioitu liikennemäärien lisääntyminen tulevaisuudessa (vuoteen 2020) ja käytetty laskennan aikaisia (laskelmat tehty vuonna 2011) päästökertoimia (Euro 3 päästötasoluokka).
Todellisuudessa ajoneuvotekniikan kehittyminen ja tiukentuvat päästönormit johtavat liikenteen päästöjen pienenemiseen.
Ajoneuvotekniikan kehittymistä ja päästöjen vähenemistä ei ole tunnelin päästöjen osalta huomioitu laskelmissa, koska päästökehitykseen ja sen ennustamiseen liittyy monia epävarmuuksia.
Mikäli tunnelia koskevat mallilaskelmat tehtäisiin nyt, käytettäisiin laskelmissa tämän hetkisiä päästökertoimia, jotka ovat jo astetta parempia eli Euro-4 tasoa.
Voidaan siis jo nyt sanoa, että viimeisten 5-10 vuoden aikana liikenteen ajoneuvokohtaiset päästöt ovat vähentyneet.

4) KYSYMYS: Jos kerran voi olla huoletta, kun ilmanlaatua kerran mitataan ja seurataan tunnelin käyttöönoton jälkeenkin, niin miten ihan konkreettisesti mittaus täällä meidänkin pihan alueella tai esim. alanaapureissa suoritetaan?
VASTAUS: Ilmanlaadun mittauspisteet on valittu siten, että ne edustavat mahdollisimman hyvin (monet eri tekijät huomioon ottaen) tunnelihankkeen ilmanlatuvaikutuksia ja ihmisten altistumista niille.
Toistaiseksi on seurattu ilmanlaatua mittauspaikoilla ennen hankkeen aloittamista ja nyt hankkeen toteutusvaiheen aikana.
Hankkeen toteutusvaiheen jälkeen arvioidaan ilmanlaadun seurannan tarvetta jatkossa.
Tarkoituksena on jatkaa mittauksia vielä tunnelin käyttöönoton jälkeen, jolloin saadaan kuva tunnelin käytön aikaisista vaikutuksista.
Valitettavasti mittauksia ei ole mahdollista suorittaa monissa eri paikoissa, ilmanlaadun arvioinnin kannalta on tärkeää, että eri vaiheiden mittaukset ovat keskenään vertailukelpoisia (mittauspaikat samoja).

Semmosia vastauksia.

Vastauksen kysymykseen "Miten arvoja mitataan täällä asuinalueella, jossa minäkin asun?"olisi voinut antaa ytimekkäämminkin, näin: "Siellä ei mitata."

Vastasinkin postiin hetimiten....

Minua ei kiinnosta 'tunnelihankkeen laajojen vaikutusalueiden mahdollisimman kattavat ja vertailukelpoiset ilmanlaadun tulokset' tai niiden vaihtelut eri rakennusvaiheissa.

Minua kiinnostaa se, millainen ilmanlaatu tulee olemaan täällä missä asun ja minkälaatuista ilmaa hengitän sekä pihalla että kodissani. Eikä se ole mitenkään verrannollinen tai lainkaan sama asia kuin Tunturipuiston ilmanlaatu. Näkee sen tuosta kartastakin jo, että hyvin vaaleaa ja haaleaa, (eli vähäiset,) on päästömäärät mittausaseman huudeilla, kun taas täällä kodin läheisyydessä paukkuu nuo raja-arvot roimasti. Siis MYÖS täällä ylhäällä, ei ainoastaan tuolla alhaalla "varsinaisen" liikenteen seassa suuaukon välittömässä läheisyydessä.. Olkoonkin kyseessä nk. pahin mahdollinen tilanne.

Ilmanlaatua kotimme välittömässä ympäristössä ei siis todellisuudessa seurata tai mitata millään tavalla. (Seurataan ja mitataan vain mahdollisimman kattavasti tunnelin vaikutusalueen ilmanlaatua.) Ei siis suinkaan näitten ns. Hot Spot -alueitten ilmanlaatua. Se tässä huolestuttaa, siis meitä, jotka näillä ko. alueilla tai niitten välittömässä läheisyydessä asumme.. [Muita ei näytä kiinnostavan pätkääkään. Ei päättäjiä, järjestöjä, puolueita... Ja mitä näitä nyt on...]
Arvot voivat todellisuudessa olla siis mitä tahansa, varsinkin, jos mittausaseman arvot sattuvat olemaan "tilapäisesti" korkealla.

Ja kyllä minä ymmärrän ja tiedän, että kaupungilla kävellessä altistuu huomattavasti korkeammille arvoille. Mutta minä en asu kadulla, en edes hengaile kovinkaan pitkiä aikoja. Enkä myöskään ostanut kotiani keskustasta, noitten vilkkaasti liikennöityjen katujen varsilta. Ja ihan syystä!


Nyt tahtomattani joudun lähes vastaavaan tilanteeseen. Niin joutuu moni muukin. Meidän huolemme sivuutetaan ja kuitataan "aiheettomana", vaikka todellisuudessa arvoista täällä ei ole minkäänlaisia mittaustuloksia, koska niitä ei täällä mitata.

Nyt näyttää kyllä vähän siltä, että tämä "päästöjen seuraaminen ja mittaaminen" on täysin verrattavissa niihin louhinnan aikaisiin "melua aiheuttamattomiin yöllisiin töihin tunnelissa". Ainakin meidän kotitalomme kohdalla.

Käsittämätöntä. VMP.



                                                               -Anuliina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti