Viikko 16/2016 Rantatunnelityömaalla
Tunneli:
- Päällystystyöt siirtyvät eteläisestä liikennetunnelista tiistaina Santalahteen
(keskustaan johtava ramppi) ja jatkuvat perjantaina taas tunnelissa
Naistenlahti:
- Murskaus päättyy Ranta-Tampellassa maanantaina klo 18
- Avolouhinta sekä tukimuurien ja hulevesilinjan rakentaminen jatkuvat
- Perjantaina (iltaruuhkan jälkeen) Tampereen sähkölaitos aloittaa kaukolämpöputken korjaustyöt valtatien alla Marjatan ylikulkusillan itäpuolella. Työ valmistuu viikonlopun aikana. Valtatieliikenne siirretään kiertotienä työpisteen ohi.
Santalahti:
- Onkiniemenkadun päässä tehdään edelleen vesihuoltotöitä ja vihertyöt valtatien vieressä jatkuvat
- Rantatien risteyssillan ali kulkevan, keskustaan vievän rampin päällystystyöt alkavat säiden salliessa keskiviikkona
- Lännestä tuleva liikenne siirretään ensi viikonlopun jälkeen Paasikivenkadun risteyssillan alta keskustaan johtavalle rampille. Viikkoa myöhemmin lännensuuntaan menevä liikenne siirtyy Paasikivenkadun risteyssillalle.
Kuva(kaappaus) asukastiedotteesta 18.4.2016 |
Hienoa. Vaikka tuo nyt on itsestäänselvyys, rakennusvaiheessa kun kuitenkin on edetty pölisemisvaiheesta eteenpäin.
Aamulehtikin on toki ennättänyt ylistää tilannetta: Tunnelin louhinnan päättyminen paransi heti ilmanlaatua
Ihmekös tuo, allianssihan niille ehdottaa uutisoitavia aiheita.
Minä en nyt pärjää yhdenkään asian kanssa, joka liittyy ilmanlaadun mittaamiseen tai seuraamiseen. En kykene enää minkäänlaiseen rakentavaan ajatteluun tai korrektiin keskusteluun aiheesta. Näen vain punaista ja korvissa kohisee.
Mietin juuri tänään kotiin polkiessani tätä koko hankkeen uutisointia. Kerrotaan kivoja asioita, niin ehkä kukaan ei kiinnitä huomiota niihin huonoihin. Yhdessä, ilon kautta! Jei. Luodaan yltiöpositiivista kuvaa ilmanlaadusta hankkeessa.
No, on tuolla jutussa sentään mainittu, että "valmistuttuaan 2,3 kilometriä pitkän tunnelin arvioidaan parantavan ilmanlaatua laajoilla alueilla Tampereen keskustassa. Poikkeuksena ovat tunnelin suuaukot, joiden ympäristössä ilmanlaatu voi heikentyä muun muassa ruuhkien seurauksena."
[Ovatkohan oikein pyytäneet mainitsemaan jutussa tunnelin suuaukon ilmanlaadun heikkenemisestä, kun se hullu huutaa Tunnelinsuulla ja fb:ssä asiasta kuitenkin. En epäilisi yhtään.]
Voisivat uutisointiensa ohessa kertoa, että ilmanlaadun mittauspisteet on valittu siten, että ne edustavat mahdollisimman hyvin ja laajasti seurattavia alueita/kohteita. Ei näy missään mainintaa siitä, että arvoja EI lainkaan MITATA EIKÄ niitä SEURATA paikoilla, joissa mallinnustenkin mukaan päästöjen arvot jopa lähentelkevät raja-arvoja. Siis niillä alueilla, joilla tuon lehtijutunkin mukaan ilmanlaatu "voi heikentyä muun muassa ruuhkien seurauksena." Ei mitata nyt eikä tunnelin avaamisen jälkeenkään.
Kun asiasta kysyy, selitetään suu vaahdossa mallinnuksista ja mahdollisimman kattavan kuvan antavasta seurannasta, päästöjen laimenemisesta.. Se on kuultu jo, useammastakin suusta.
Ei vain vastata suoraan kysymykseen. Miten täällä (missä mallinnustenkin mukaan arvot hipovat raja-arvoja) mitataan ja seurataan arvoja? Yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen olisi: Ei niitä mitata. Eikä siis myöskään seurata. Miten sitten varmistutaan siitä, ettei raja-arvot täällä sitten todellisuudessa ylity?! Niinpä. Ei varmistutakaan. Mutta ei sevväliä...
Kysyin ympäristönsuojelutarkastajalta eikö asukkailla ole oikeutta vaatia mittauksia tai seurantaa täällä "HotSpot" -alueilla. Ilmeisesti ei, koska "Ilmatieteen laitos on ympäristönsuojeluasetuksessa nimetty asiantuntijalaitos ilmanlaadun osalta, joten eipä sen arvovaltaisempaa ilmanlaatuasiantuntijaa valtakunnasta löydy." Valitettavasti sitä kuitenkin vain kiinnostaa vertailla rakennushankkeen vaikutusta ilmanlaatuun yleisesti. Viis veisaavat meistä tunnelin suuaukon ympäristössä, (laskelmiensakin mukaan) päästöarvojen sallituilla rajoilla asuvista.
Ympäristönsuojelutarkastaja sentään lohdutteli perustelujensa loppuun, että "Armonkallion alue tuulettuu avoimen Näsijärven suuntaan verrattain hyvin." Ja: "Jos se yhtään lohduttaa, liikenteen päästöt pienenevät vuosi vuodelta tekniikan kehittyessä ja päästömääräysten tiukentuessa."
Arvatkaa lohduttaako? Ei.
Vaikka kukapa näistä välittäisi, kun ei ole oma perse (lue:keuhkot) liipasimella. Me katsokaas täällä vaan naristaan ja vastustetaan kehitystä.. Ihan suotta huolehdimme.
Ismo on ihan kartalla. Enpä olisi itse paremmin osannut sanoa.
-Anuliina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti