Ylöjärvi, Ylöjärvi. Työpaikkani 12 vuoden ajan. Terveisiä vain sinne! Nyt, kun kotona on pystynyt taas pari päivää nukkumaan ja olemaan ihan niin kuin ennenkin, olen mietiskellyt eikö kuitenkin olisi ollut muita vaihtoehtoja kuin tuo tunneli.) Ihan vain esimerkiksi, koska tällaista pitäisi kotonani olla aina. Hiljaista, jos niin tahdon. Noin niinkuin päälimmäisenä tuli mieleeni tuo, onhan noita muitakin syitä olemassa, sitten niin. Olen tainnut niistä joskus mainitakin. ;) Miksei mitään muuta edes yritetty ensin? (Tiedän kyllä, että turha niitä enää on miettiä, kovin vain on vaikea olla miettimättäkään, tulkaa käymään viikolla, niin tiedätte miksi.) "Älä murehdi eilistä, vaan elä tätä päivää", ei oikein nyt toimi tässä yhteydessä. No, joka tapauksessa googlailin vähän ja päädyin Ylöjärven uutisten sivuille. Vaikka Ylöjärvi ei maksumieheksi joudukaan, siellä silti mietittiin Rantaväylän tunneli -hankketta, sitä, onko siihen järkevää ryhtyä juuri nyt? Lähinnä, koska hanke on niin kallis sekä siksi, etteivät nykyiset liikenneongelmat ole vielä kovinkaan mittavia, vaan niihin olisi voinut olla toisenlaisia ratkaisuja.
Yhdeksi "liikenneruuhkia" vähentäväksi ratkaisuksi oli mainittu joukkoliikenteen kehittäminen. En voisi olla asiasta enempää samaa mieltä! Joukkoliikenne Tampere-Ylöjärvi välillä, tai sen mahdottomuus, on ehkä suurimpia syitä siihen miksi jätin työpaikkani siellä. Joukkoliikennettä on toki kehitettykin nyttemmin, mutta ainoastaan Tre-Yvi keskustan välillä. Yhäkään en pääsisi Metsäkylään yhtään sen nopeammin/useammin. Joukkoliikenne suurimpaan osaan Ylöjärveä oli (ja on) aikaavievää, kallista ja miltei mahdotonta. Niskakarvani nousevat pystyyn kun vain kuulen sanan Länsilinjat. Uuh!! Monissa perheissä on pakko olla kaksi autoa, jotta vanhemmat pääsevät esim. Metsäkylästä töihin, inhimillisesti. Ajauduin tässä nyt sivupoluille. (Historiani melkein imaisi minut syövereihinsä.) Mutta siis tarkoituksenani oli sanoa, että yksityisautoilulle ei olisi niin suurta tarvetta, jos joukkoliikenteen käyttö olisi ajallisesti ja rahallisesti inhimillistä.
Lainaan seuraavassa (Ylöjärven) Teknisen lautakunnan puheenjohtajan Ossi Sippolan sanomisia (tuosta aiemmin linkittämästäni Ylöjärven uutisten jutusta):
"Teknisen lautakunnan puheenjohtajan Ossi Sippolan mielestä
tunnelihanke vaikuttaa nykyistä taloustilannetta vasten katsottuna
valtavan kalliilta.
Hänen mukaansa Rantaväylää voitaisiin vielä kehittää maan päällä.
– Liikenneongelmat voisi ratkaista kymmeneksi vuodeksi miettimällä
uudelleen liikennevalojärjestelyjä. Hervannan ja Elovainion välillä on
14 liikennevalot, jotka eivät kyllä toimi niin kuin pitäisi, eikä niitä
kaikkia ole sijoitettu kovin järkevästi, Sippola sanoo.
Hänen mielestään Rantaväylälle voitaisiin miettiä muualta Euroopasta tuttuja muuttuvia kaistajärjestelyjä.
– Väylälle voitaisiin rakentaa kuusi kaistaa ilman välipengertä.
Aamupäivällä voitaisiin ajaa useampaa kaistaa Ylöjärveltä Tampereelle ja
iltapäivällä taas toiseen suuntaan, Sippola selvittää.
Sippola muistuttaa, että mahdollisella tunnelilla ratkaistaisiin liikenneongelmia vähintään 50:ksi, jopa 75 vuodeksi.
– Mielestäni on kuitenkin liian aikaista toteuttaa näin iso hanke.
Liikennetungos ei ole vielä niin paha, ettemmekö pystyisi ratkaisemaan
sitä vähemmällä.
Hän myöntää, että tunneli toki kohentaisi liikkuvuutta ja vähentäisi ruuhkassa istumisesta syntyvää ärsytystä.
– Tietysti myös tavaraliikenne kulkisi jouhevammin, mutta ei tunneli silti ole hintansa väärti, Sippola lopettaa."
Ossi on kuulkaa NIIN oikeassa!! Miksi, oi miksi, ei tuollaisia muuttuvia kaistajärjestelyjä edes kokeiltu?!! Tai niin no, kaistojen päälle ei paljoa rakenneta. Oli ne muuttuvia tai ei. NYYH.
Lobbaus. Kysehän on oikeasti niistä arvokkaista rantatonteista, ei niinkään ruuhkista.
VastaaPoistaNo niinhän se on. Rahat menee rakennuttajien ja rakentajien pussiin. Mutta ruuhkilla tuota tunnelia kovasti perusteltiin.
VastaaPoista