Ensin katseltiin taas tuoretta ilmakuvaa Lylyn Petrin jutustellessa. (Video ei ollut ainakaan vielä äsken Rantatunnelin YouTubessa.) Käytiin läpi hiukan tätä väylärakentamista, missä ollaan ja mitä tullaan seuraavaksi tekemään.
Tulikin näköjään taas ihan tosi huonoja kuvia noista pysäytetyistä ilmakuvista, mutta laitan ne nyt kuitenkin, ikään kuin rytmittämään kerrontaani. Ja jotta muistaisin asioita. Kuva ensin, juttu sitten. So, here we go....
Kuva Rantatunnelin asukasillan ilmakuvavideosta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillan ilmakuvavideosta 1.10.15 |
Soukanlahdenkatu valmistuu Lapintielle asti, tukimuureineen kaikkineen.
Liikenne satamaan ja Naistenlahden voimalaan tulee kiertämään tästä kuvan etualalta. Silloin päästään tekemään töitä nykyisen kulkuväylän kohdalle. Kuvaan oikeallehan tulee se identtinen liikenneympyrä.
Kuva Rantatunnelin asukasillan ilmakuvavideosta 1.10.15 |
Louheen murskausta tapahtuu sitten täällä Naistenlahdessa vielä kertaalleen ensi keväänä.
Tässä vaiheessa Lapinniemi -seurasta Santasaari(kohan se oli?) kysyi milloin ja mihin kevyen liikenteen väylä on tulossa (Armonkalliolta Lapinniemeen). Kevyen liikenteen väylä tulee kulkemaan Soukanlahdenkadun tukimuurin päästä ja se tulee siihen sitten, kun liikenne on laitettu kulkemaan tunneliin. Eli vuoden 2017 aikana.
Yleisöstä kysyttiin pääseekö rantaa pitkin enää ajamaan autolla. "Sillä tavalla, että näkyisi tuo järvi." Vastaus oli, että ei enää sillä tavalla kovinkaan jouhevasti. Alueellehan rakennetaan. Eli sinne tulee valtatien tilalle katuja. Yhtenäistä valtatietä siellä ei kuitenkaan enää ole. Tammerkosken ylittävistä silloistakin puretaan toinen pois, toinen jää.
Tässä vaiheessa tuli jo vähän puhetta meidän pään liikennejärjestelyistä, mutta palaan niihin myöhemmin.
Kuva Rantatunnelin asukasillan ilmakuvavideosta 1.10.15 |
Onkiniemenkadun kautta ei enää pääse kaupunkiin, ajoliikenteeltä on yhteys pysyvästi katkaistu. Kevyen liikenteen väylä siinä kyllä tulee kulkemaan.
Kaupunki haluaa kaavoituksellaan rauhoittaa asuinalueet ja ohjata ajoliikenteen pääväylille.
[Täytyy myöntää, että tässä kohtaa meinasi hiukan nousta sarvet päähän -niin, toisilla asuinalueilla ei vaan käy yhtä hyvä tuuri... Otetaan nyt ihan randomina esimerkkinä vaikka Armonkallio... Täällähän tulee käymään ihan päinvastoin. Hmph...]
Puhuttiin Paasikivenkadun sillasta ja paljon muusta. (Putosin aina välillä kärryiltä, kun en tiedä mikä katu Onkiniemessä on minkäkin niminen.) Silta otetaan käyttöön, sikäli mikäli säät ovat rakentamiselle suosiolliset, heti vapun jälkeen, 2. tai 3. toukokuuta. Siis mikäli huhtikuu on aurinkoinen, ei ainakaan kovin talvinen...
Länteen päin menevä liikenne kulkee sillalta ja itäänpäin mennään sivusta.
Kysyttiin eikö Santasaarentie(?)lle voisi millään tehdä jalankulku ja pyörätietä, kun siitä kuitenkin kuljetaan, vaikka se siis on kielletty. Se, ettei kevyt liikenne saa kulkea siinä on kuitenkin turvallisuuskysymys. Siinä kun kulkee niin paljon kuorma-autoja. Ja k a s e t t e j a.
Ai, ettekö tiedä mikä on kasetti?
No, mäpä kerron. Kasettiautoksi sanotaan kuorma-autoa, jonka päällä on lava ja perässä perävaunu, jonka päällä on myös "liikkuva" lava. Kun kuormaa puretaan, kipataan ensin auton päällä oleva lava jonka jälkeen auto peruutetaan perävaunun eteen ja ohjataan lavat sisäkkäin. Kasettilava kulkee auton lavan sisälle kiskoja pitkin. Lavat lukitaan ja uusi kippaus voi alkaa.
Ni. Ihan helppo. Saatoin hieman googlata. ;)
Vaikkakin vähän asian vierestä, mutta voin kertoa muutaman muunkin määritelmän:
Rekka on yhdistelmä, jossa on kuorma-auto ja sen joko perässä perävaunu vetoaisan päässä tai puoliperävaunu, joka on osaksi vetopöydän päällä kiinni kuorma-autossa.
Nupiksi sanotaan kuorma-autoa, jossa ei ole perävaunua.
Ettäs tiedätte. :D
- Asukastilaisuus 1.10. Tässä kohtaa tuli Mularin Esko kertomaan juttuja.
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
No joo, suunnitelmien mukaan ja aikataulussa on edetty. Budjetissakin on pysytty. Koko hankkeen valmiusaste on n.70% ja samalla linjalla mennään budjetissa. (Joka siis on 180 miljoonaa.) Kuvasta näkyy tämänhetkinen tilanne hiukan eriteltynä.
Tapaturmista juteltiin enemmänkin. Tai siis ennaltaehkäisystä enimmäkseen. Tapaturmien osalta on pysytty 0-tavoitteessa, hirmuisen vähän on sattunut tapaturmia. Lyly ja Mulari luettelivat kaikenlaisia muitakin yhteistyötahoja ja juttuja liittyen näihin turvallisuusasioihin. Mieleeni jäi kuitenkin ihan konkreettinen esimerkki. Nimittäin, että viikoittain pidetään viikkopalaveri, joissa käydään jokainen viikon aikana käynyt läheltä piti -tilanne, jotta tilanteilta vältyttäisi jatkossa.
- Tunnelin maanrakennus- sekä verhous- ja sisustustyöt
Sitten mentiin tunnelin sisuksiin.
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kysyttiin muuten, että tuleeko samanlaisia levyjä kattoon kuin Hämeenlinnassakin on (ne putoilevat). Kyllä vain, samanlaisia laitetaan tuonne Santalahden betonitunnelin kattoon, mutta ne ruuvataan kiinni. Itse asiassa taidettiin sanoa, että niitä ruuvaillaan parhaillaan.
Voiko olla, että Mulari mainitsi, että tunneliin tulee suunnilleen 130km erilaista sähköjohtoa yms. Kyllä se niin taisi olla. Melkoista asentelua vaatinee.
Kyselin tässä kohtaa siitä metallisesta räminästä, joka asuntooni on kantautunut. "No, niin kuulemma on taas jotain ääntä kuulunut," sanoi Mulari. Joo. On kuulunut. Lopputulema oli se, että ne on ehkä olleet ne isot metallituubit, jotka pilkottivat työtunnelista. Niitä on asenneltu kaiketi tässä syyskuun aikana.
En tiedä tajusivatko ne, ettei kyse ole äänestä itsestään, että se ei minua häiritse. Ollenkaan.
Enemmänkin (tai ainoastaan) olen huolissani, että sieltä kantautuu yhä asioita ja niin kirkkaasti ja kuuluvasti. Että toivottavasti ei kantaudu sitten jatkossa mitään, silloin kun mikään ei ole enää "työn alla", vaan ihan valmiina. Sellainen ajatus tässä lähinnä vaanii mielessä..
Totesivat, että työnaikaiset äänet kuuluu ja että se myös johtuu siitä, että "konehuone" on auki molemmista päistä. Kun se suljetaan, ei ääntä kuulu(isi) enää samoin.
Mutta kävi ilmi, että (Tyynismaan mukaan) ME8:aan eli Soukanlahdenkadun meluesteeseen ehkä onkin olemassa se suunitelma. (Jota kysyin aiemmin Frei Zimmeriltä.) Lupasin laittaa sähköpostia Merjalle asiasta. Muutenkin sovittiin, että laitan postia hänelle, mikäli kotiini kuuluu vielä omituisuuksia. Kun kerta tunneliyhteyshenkilöni lähti muille maille. Ni.
- Tunnelin tekniset järjestelmät
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kyselin tässä kohtaa siitä metallisesta räminästä, joka asuntooni on kantautunut. "No, niin kuulemma on taas jotain ääntä kuulunut," sanoi Mulari. Joo. On kuulunut. Lopputulema oli se, että ne on ehkä olleet ne isot metallituubit, jotka pilkottivat työtunnelista. Niitä on asenneltu kaiketi tässä syyskuun aikana.
En tiedä tajusivatko ne, ettei kyse ole äänestä itsestään, että se ei minua häiritse. Ollenkaan.
Enemmänkin (tai ainoastaan) olen huolissani, että sieltä kantautuu yhä asioita ja niin kirkkaasti ja kuuluvasti. Että toivottavasti ei kantaudu sitten jatkossa mitään, silloin kun mikään ei ole enää "työn alla", vaan ihan valmiina. Sellainen ajatus tässä lähinnä vaanii mielessä..
Totesivat, että työnaikaiset äänet kuuluu ja että se myös johtuu siitä, että "konehuone" on auki molemmista päistä. Kun se suljetaan, ei ääntä kuulu(isi) enää samoin.
- Meluesteet ja IV-piiput
Mutta kävi ilmi, että (Tyynismaan mukaan) ME8:aan eli Soukanlahdenkadun meluesteeseen ehkä onkin olemassa se suunitelma. (Jota kysyin aiemmin Frei Zimmeriltä.) Lupasin laittaa sähköpostia Merjalle asiasta. Muutenkin sovittiin, että laitan postia hänelle, mikäli kotiini kuuluu vielä omituisuuksia. Kun kerta tunneliyhteyshenkilöni lähti muille maille. Ni.
- Uudet työnaikaiset liikennejärjestelyt -Naistenlahti (Petri Lyly)
Naistenlahdenkatu poikkaistaan siis Pohjolankadun jälkeen PMK:n talon kulmille saakka.
Vesijohdot uusittiin Rauhaniemensiltatöiden aikana Välimaantieltä Lapinniemen suuntaan. Nyt tässä samalla uusitaan vesijohto myös välillä Välimaankatu-Peltokatu. Joko sen pikkupuiston halki tai tien viereen. Tämä ei kuitenkaan aiheuta muutoksia bussireitteihin (pysäkki saattaa siirtyä hetkellisesti, mutta näistä infotaan sitten tarkemmin, jos tarvetta.) Myös liikeenne pyritään pitämään 2-suuntaisena koko ajan, Välimaankatu tosin saattaa olla suljettuna hetkisen, mutta max. 2-3 päivä. Näin arvellaan tällä hetkellä.
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Tästä johtuen myöskin Kalevanpuistotien (vai Parantolankadunko se on?) väliaikainen liikennejärjestely pidetään voimassa ensi kevääseen saakka.
Alla kuva liikennejärjestelyistä Lapintien sillan avaamisen jälkeen.
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Kuva Rantatunnelin asukasillasta 1.10.15 |
Tuohon Osmonpuiston kupeeseen (n. 10m puiston kulmasta) nousee jossain vaiheessa tukimuuri, jossa graniittilohkareita ja kahdet portaat puistoon.
Ratapihankadun yhteys tunnelin itäpäässä on yhteys kaupunkiin päin.
Väinölänkadun kohtaan on kai tarkoitus tulla myös yhteys (Antikan kohtaan).
Itse Ratapihankatu on oletettavasti valmis ensi syksynä, lukuun ottamatta tavara-aseman kohtaa. Ratapihankatu kaiketi kiertää sen.
Minulta meni ohi mitä tapahtuu Erkkilän sillalle, muistiinpanoissani lukee "Erkkilänsillalta alas" ja "kaupungilla on suunnitelma siihen" ja "ens kesän aikana", mutta siihen ristykseen on tulossa melkoista vilskettä, vaikka sitä jäsennelläänkin niin, ettei siinä olisi liikennettä neljään suuntaan. Ja katkeaahan yhteys Peltokadulta PMK:n talolta Lapinnimeen kokonaan.
Nyt siis kuitenkin aletaan rakentaa yhteyttä Kastinsillan kautta alas Ratapihankadulle. Ja tunnelityömaa täytetään. Ja tulee melueste. Ja piippu. Nyt tapahtuu hirmuisesti näkyviä asioita.
ÄÄK! Kello on jo noin! Nyt lopetan, huomenna on päikyn avausvuoro. Saatan täydennellä asioita tänne huomenna, tai sitten en. Moikko!
-Anuliina
Ai niin, katselmuksista tuli puhetta sen verran, että nämä jo tehdyt katselmukset liittyvät louhintoihin. Enää Vapriikki on loppukatselmoimatta. Raportointi loppukatselmuksista tapahtuu ensi maanantaista alkaen. (Voi odotella kuukauden sisällä niitä tuloksia.) Tieto tulee isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen kautta.
Jos nyt tulee uusia vaurioita tms, niin otetaan yhteys allianssiin ja katsotaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti