Valuhommat käynnissä taustalla. Näkymä pihalta 8.4.2015 |
No, niinhän siinä sitten kävi, että venähti kuitenkin tuo taloyhtiön kokous sen verran, etten ehtinyt asukasiltaan ihan alusta asti. Varmaan parisenkymmentä minuuttia oli ehtinyt vierähtää, kun saavuin paikalle. Jäin taakse hengailemaan, sillä tarkoitukseni ei ollut tehdä mitenkään näyttävää sisääntuloa. Varsinkaan myöhässä. :D Kuviakaan en tällä kertaa ottanut hirmuisesti, pahoitteluni siitä.
Pölyntorjunnasta oli vissiin juuri ollut puhetta, (saapuessani vilahti sellainen dia juuri kankaalta) ja Simppoonkadun uusista liikennejärjestelyistä oli kaiketi ollut myös puhetta. Tuosta Simppoonkadusta tosin oli jo kuva asukastiedotteessakin, kas tällainen:
Kuva asukastiedotteesta 7.4.2015 |
Jarkko tuli sitten kertomaan rantatunnelin rakentamisesta...
Asukastilaisuudessa 8.4.15 |
Louhintavauhti on yhäti sen 80m/vko. Pääsiäisviikolla louhittiin vain neljänä päivänä 75m/vko.
Tunneleista on nyt louhittu n. 85%. (550 tuhatta kiintokuutiota siitä 650 tuhannesta kiintokuutiosta.)
- Näsinkalliolla n. 1740m
- Santakahdessa n.940m ja
- Naistenlahdessa n. 1010m
Santalahdessa ja Naistenlahdessa on suuaukkojen puhkaisut jo tehty. Näsinkalliolla valmistaudutaan IV-kuilun tekoon. Naistenlahden ja Näsinkallion louhinnat etenevät hyvin, mutta Santalahdessa louhintojen vauhti idän suuntaan on hiukan hidastunut.
Sitten Jarkko paljasteli alustavia arvioita siitä, milloin tunnelit kohtaavat. Siis alustavia arviointeja... Ei pidä kenenkään menevän tuomitsemaan, jos näin ei nyt sitten käykään. ;)
Noh, miten se mahtoikaan olla... Näsinkallio-Naistenlahti pohjoisen tunnelin osalta (vissiiin, ehkä jopa myös eteläisen tunneli osalta) saattaapi kohdata jo kuukauden päästä, suunnilleen toukokuun puolessa välissä. Näsinkallio-Santalahti pohjoinen tunneli sitten taas kesäkuun puolen välin tienoilla ja vastaava eteläinen tunneli sitten kesäkuun lopulla. Samoin IV-kuilu. Nyt voipi sitten olla, etten ehtinyt kirjata ylös ihan justiisa oikein noita eteläisiä ja pohjoisia tunneleita, kun tuli tietoa niin vauhdilla, mutta ampukaa sitten mieluummin minut, ei noita muita. Joka tapauksessa kesäkuun loppuun mennessä olisi koko tunneli louhittu. Siis näillä näkymin.
Sitten jutusteltiin hetkinen siitä miten, missä ja milloin räjäytellään. Näsinkallio on hiukan poikkeustapaus, siellä räjäytellään aamusta seitsemältä (empiirisen tutkimukseni mukaan sanoisin, että viimeistään siinä klo 7.10) ja päivälläkin kolmen aikoihin. Päissä iltasella siinä 21-22 välillä.
Louhintasyvyyksistä kyseltiin. Tunnelin suuaukoilla, "päissä," louhintasyvyys on 6-7m. Tallipihan kohdalla on syvin alue, 25m tunnelin katosta maan pintaan ja tästä 20m on kalliota, 5m muuta maa-ainesta.
Tammerkosken kohdalla on tunnelin katosta Tammerkosken pohjaan 17-18m.
Sitten puheeksi tuli taas pelastussuunnitelmat. Ja saimmekin tietää, että ensi viikolla on tuleva, eli oleva, pelastusharjoitus, tunnelimiehille ja pelastuslaiytokselle yhteinen. Monikaan ei tiedä päivää, sitä ei ole paljastettu, mutta sellainen on siis tulossa. Naistenlahden päähän oli suunnitteilla tulipalotapaus ja ...tuota jonnekin muualle sortumaharjoitus ja yhtä tragediaa ei oltu vielä kehitelty. Mutta siis ensi viikolla ei pidä hermostuman, jos hälytysajoneuvot sinkoilevat ja savua tupruttaa.
Savupiipuista kysyttiin. juu, 40-metriset ovat ja pystytetään lokakuussa. Sanoi Mularin Esko.
Tärinämittareista tuli jälleen puhetta. Ja kerrottiin, että samantien saadaan tarkat tiedot, sekä prosentuaaliset että maksimiarvot jne... Loppukatselmukseeen tulee sitten kunkin kiinteistön tietoja näkyviin. Ja ne ovat muutenkin ainakin 10 vuotta saatavilla.
Sitten kerrottiin työmaaolosuhteista, niiden muutoksista. On pimeää ja märkää. Profiilin koko vaihtelee jopa 120-150 neliössä. Leveys on siinä 15-17 ja korkeus 10m.
Ensin tulee eristys: Ruiskubetonia ja eristysmattoa tunnelin "kainalosta kainaloon."
Sitten verkotus: Teräsverkotusta.
Sitten rakentamisvaihe: maatyöt ja elementit, ruiskubetonia, törmäyselementit ja eristys + teräsverkotus törmäyselementtien sisäpuolelle.
Lopuksi ruiskutusbetonointi.
Tietenkin aurinko paisteli kankaalle niin, etten saanut kuvaa jokaisesta työvaiheesta, mutta ei se ole niin justiisa. Tuossa kuitenkin (ehkäpä jopa tänään) Santalahdesta otettu kuva...
Asukastilaisuudessa 8.4.15 |
Katselmuksessa kartoitettiin kiinteistön senhetkinen rakenteellinen yleiskunto ja herkät, vaimennettavat kohteet (pöytätietokonneet yms.) katselmukset suoritetaan piirtämismenetelmällä ja tarvittaessa otetaan lisäksi valokuvia ja videoita.
Sitten dia väli- ja loppukatselmuksesta:
Asukastilaisuudessa 8.4.15 |
Välikatselmuksia on tehty nyt n. 170, joista n. 100 on liittynyt rakeneteisiin. "Loput sitten johonkin ihan muuhun, vaikka kuoppiin asfaltissa."
En varsinaisesti ilahtunut Jarin vähättelevästä äänensävystä kertoessaan näistä "muista" ilmoituksista. Tulikohan mieleen, että yleisössä saattoi olla näitä ilmoituksen tekijöitä. Ja ei, en viittaa nyt itseeni. Pitäisi vain pitäytyä asiallisessa ulosannissa, vaikka ottaisikin päähän turhat ilmoittelut. (Mutta ei siitä sen enempää, ei se ulosanti mitään ruokotonta ollut, vähättelevää vain.) Hieman myötätuntoisempaa tms. voisi kyllä sitten edes teeskennellä, jos ei muuten taivu. ;) Kun jotenkin ounastelen, että tuossakaan hommassa palaute ei yleensä ole sieltä ihan ilomielisimmästä päästä.
Siinä ruodittiin hetki sitten vielä Jarin koulutusta ja Kalliotekiniikan suhdetta urakoitsijaan. Ja kyllä, Kalliotekniikka on urakoitsijan palkkalistoilla, mutta niin sen kuuluu mennäkin.
Tärinöistä puhuttiin, esim. siitä miksi täällä talot tärisee (suorastaan huojuu) vieläkin, vaikka tärinää ei esiinny mittarien mukaan ollenkaan.
Ilmanpaine ei näy tärinämittareissa ja sitä mitataan tunnelien suuaukoilla. Nyt vain ei ole vähään aikaan mitattu. "No, pitääpä taas mitata." Jari kutsuttiinkin Soukanlahdenkatu 9:ään tänään iltajysärin aikoihin, mutta hän ei tänään päässyt. Jarkko lupasi mennä. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä hän tuumi tämänhetkisistä tärinöistä.
Mitäs muuta tuli esille? Hmm...Niin, siitä kaasuputkesta 20% maksaa allianssi, putki liittyy muuhunkin kuin tunnelin rakentamiseen. Ajallisesti ollaan edessä alkuperäisestä aikataulusta, tässä nykyisessä aikataulussa on myös pysytty, samoin rahallisessa.
Puhuttiin paljon louheen lastaamisesta ja siitä mihin ne dumpataan ja miten kauan ja mikä on täyttöjen osuus jne. lopputulema on, että louhetta kuljetetaan öisin niin kauan myös Santalahdessa kuin louhintojakin jatketaan.
Töissä on suunnilleen 350 henkilöä, joista 40% pirkanmaalaisia, heistä suunnilleen puolet tamperelaisia.
Ylesiöstä nousi siis paljon kiperiä kysymyksiä ja kommentteja, mutta myös kiitosta. Sanottiin, että on edetty paljon nopeammin ja vähemmin ongelmin kuin oli ajateltu. Ja tiedotuksesta kiiteltiin myös. Samaa mieltä. Täytyy vain tietää mistä etsii tietoa. Esim. nyt niitä muutamasti peräänkuulutettuja asukastiedotteita: Liikenneviraston sivuilta. Aina melkein heti maanantaisin. Muutama poikkeus vahvistanee säännön. ;)
Lisää tietoa saapi Rantatunnelin FB-sivuilta sekä Seurantapalvelu Louhesta. Ei se hirveän työlästä ole.
Bongasin muuten Ylen Jounin yleisöstä. Jouni haastatteli minua taannoin siihen Ylen juttuun. Mietin hetken mistä tunnen hänet, mutta kyllähän se sitten mieleen putkahti. Hassua. :)
Uuh, nyt en jaksa oikolukea. Pahoittelen todennäköisiä kirjoitusvirheitä. Lisäilen myös juttuja, jos tulee mieleen.
-A.
Intouduin muuten maalaamaan kakkostaulua heti asukasillan jälkeen. Se onkin jo melkein valmis. Melkein siksi, että se vaan ei jotenkaan säväytä minua ollenkaan. Odotan kai, että se jotenkin paranisi itsekseen. Tykkään enemmän siitä rusnauspiikistä. En voi uskoa, että kirjoitin noin. :D
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti