Kuva VTTn liikennetärinäarviointisivuilta |
Tässä kun on lomalaisena aikaa, niin luinkin Jussi Haikon Diplomityön, (Materiaali- ja kalliotekniikan koulutusohjelma) "Kalliorakentamisen aiheuttamat tärinät ja värähtelyt häiriötekijänä". Geoteknisen osaston julkaisu 93. Se on kokonaisuudessaan täällä.
Silloin joskus pikkuisena tyttösenä luin pitkän fysiikan ja matikan, joten virittäytyminen oikealle taajuudelle (HA!) -kaavojen lukemisen suhteen- ei kestänyt kovin kauaa. Eipä. Hihiii. ;)
[Rantatunnelin kivilaatu on muuten kiillegneissiä. (Tamperelainen kivilaatu on sitkeetä ja kestävää, sanoi Aamulehden jossain videossa räjäytysmies.)
"Kiillegneissi on rakenteeltaan heikosti liuskeinen gneissi, jonka tummista mineraaleista suurin osa on biotiittia. Biotiitin lisäksi kiillegneississä on maasälpää, kvartsia ja muskoviittia. Päämineraalien suhteet saattavat kuitenkin vaihdella melkoisesti. Mineraalikoostumuksen mukaan kiillegneissin väri vaihtelee harmaasta mustaan." En kyennyt selvittämään kiillegneissikallion ominaistaajuutta. Vielä.]
Ajauduin lukemaan myös VTT:n julkaisun: Maaliikenteen aiheuttavan runkomelun arviointi.
(Sekä kuvaa etsiessäni samaisen puljun Tärinän vaikutuksia voidaan vähentää kaavoitusvaiheessa.
Luin myös lukuisia pikkuartikkeleita, joita en linkannut, kun en niistä mitään lainailekaan.)
Hmm... Kolmen tunnin lukemisen ja asiaan perehtymisen jälkeen ei tullut kyllä ainakaan yhtään rauhallisempi mieli. Semmosta se on, kun lukee juttuja eikä tiedä kuitenkaan oikeasti mitään (esim. nyt vaikka tuosta tunnelista -mutta siksihän minä luenkin ja kyselen) ja sitten voi vain kuvitella pahimpia mahdollisia tulevaisuudennäkymiä. Pois se minusta. Emminäkylläkoskaanressaa. ;)
Diplomityöstä poimittuja (ja joo, kontekstistaan irrotettuja) lauseita, luin kyllä koko homman läpi.
"Maaperässä pisimmälle välittyvät tärinät, jotka ovat lähellä maalajin ominaistaajuutta. Ominaistaajuudet ovat savimailla yleensä 5-15 Hz ja kovemmilla moreenimailla 10 - 25 Hz taajuudet."
"Tärinän siirtymiseen maaperästä tai kalliosta rakenteisiin vaikuttavat, tärinän suuruus, suunta ja taajuussisältö, rakennuksen mitat, perustamistapa, perustuksen jäykkyys ja rakennuksen massa. Rakennuksen massa vaimentaa maaperän tärinää. Mitä massiivisempi rakennus, sitä suurempi on rakennuksen vaimennus. Rakennukset mitat vaikuttavat rakenteiden ominaistaajuuteen. Suuremmilla rakennuksilla on matalampi ominaistaajuus. Yleensä ongelmia esiintyy pientaloissa joiden alimmat ominaistaajuudet vaihtelevat välillä 5-14Hz. Pientalojen ominaistaajuus vois siis olla lähellä saven ominaistaajuutta. Tyypillisen7-8 kerroksisen kerrostalon ominaistaajuus on noin 2 Hz."
"Runkomeluhaitta on yleensä suurin, kun sekä väylän että rakennuksen perustukset ulottuvat suoraan peruskallioon tai kovaan kitkamaahan. Maanalaisesta liikenteestä aiheutuva runkoääni koetaan usein häiritsevämmäksi kuin maanpäällisestä liikenteestä aiheutuva." (Tämä lainaus on Vtt:n julkaisusta)
"Tärinän siirtymiseen rakenteisiin vaikuttaa voimakkaasti tärinän taajuussisältö. Tärinä siirtyy voimakkaimmin rakennukseen jos tärinän taajuussisältö on lähellä rakennuksenominaistaajuutta. Tärinä saa tällöin rakenteen värähtelemään harmonisesti sen ominaistaajuudella ja resonanssi-ilmiö kasvattaa tärinän suuruutta. Resonanssi-ilmiössä rakenne värähtelee voimakkaasti. Rakenteen voimakas värähtely johtuu siitä, että rakenteessa oleva värähtelysysteemi saa koko ajan lisää energiaa siihen kohdistuvista ääniaalloista. Tällöin tärinän amplitudi voi kasvaa jopa monikymmenkertaiseksi. Rakenteeseen kohdistuvan tärinän ollessa taajuussisällöltään huomattavasti matalampaa kuin rakenteen ominaistaajuus siirtyy tärinä rakenteeseen samansuuruisena. Jos taas tärinä on huomattavasti korkeataajuisempaa, tärinä vaimenee."
Just. Perustus ulottuu suoraan peruskallioon, on pienkerrostalo, äänet nyt jo välittyneet poikkeuksellisesti... JEI! Mitähän vielä?!
No niin, nyt ei sitten tarvikaan enää tietää kuin tämän kotirakennuksen ominaistaajuus, tunneliliikenteen taajuus, puhallinhallin tärinöitten taajuus, maaperän ominaistaajuus sekä (tärkeimpänä asiana -ja ainoana toivonani) tietysti liikennetunnelien sekä puhallinhallin eristystoimenpiteet tärinöiden ja värinöiden kulkeutumisen estämiseksi. Helppo tehtävä. *tirskuntaa*
Kyllä ne tuolla duuninsa hoitavat. Eristävät ja estävät. Uskon siihen kyllä. Mutku tää on niin pe**eestä tämä mun kodin sijainti ja nämä "poikkeavuudet", että ihan varmana napsahtaa. Sitten on turha enää parkua, kun kaikki on valmista ja jotain välittyykin odottamattomasti ja taas kerran poikkeuksellisesti.. En siis voi olla panikoitumatta edes hitusen. ÄÄK!
Nyt lähden kaupungille tuulettamaan päätäni hitusen.
Älä ressaa, alansa ammattilaiset töissä :)
VastaaPoistaJoo, kyllä mä tiedän. Useamman aikaa. Joskus vaan pääsee paniikki lipsahtamaan, kun järki pakenee hetkellisesti päästä noita juttuja mietiskellessä.
PoistaEn ressaa. ;)