maanantai 8. syyskuuta 2014

Blogi vaikenee, mutta vain hetkeksi...

Asukastiedote 8.9.2014 kertoo seuraavaa:
Santalahti:
  • Simppoonkadun ja Höyrypuusepänpolun väliltä tilapäisesti poistettu meluaita
    rakennetaan uudelleen tällä viikolla. Aidan valmistumisen jälkeen kevyen liikenteen
    ramppi saadaan koko leveydeltä käyttöön ja poistettu porrasyhteys rakennetaan
    uudelleen. 
  • Simppoonkadun uusi linjaus on käytössä. Kadun puhtaanapito helpottuu, kun
    työmaaliikenne saadaan paremmin erotettua yleisestä liikenteestä.
Naistenlahti:
  • Rauhaniementien sillan purkamisesta johtuen valtatiellä ajokaistat siirtyvät työn edistymisen mukaan silta-aukosta toiseen. Nopeusrajoitus sillan kohdalla on 30 km/h. 
  • Tunturikadun itäpää muutetaan loppuviikosta kaksisuuntaiseksi. 
  • Liikennetunnelin edustalla rakennetaan siltatelineiden pohjia. 
kuva ja kuvateksti: Asukastiedote 8.9.2014
En olekaan tajunnut käydä tuolla Siiri-kuvapalvelussa. Mahtavaa. 185 osumaa löytyy hakusanalla Rantatunneli. Tällä hetkellä.

Äsken  tuolla "sillan alla" näyttivät olevan käytössä taas kaistat noitten palkkien molemmin puolin:
Rauhaniementien sillan purkutyöt 8.9.2014
Jaa niin, törmäsin tuossa viime viikolla netissä pyöriessäni (tunneliasioissa) sattumalta juttuun, joka kertoo ekstensometreistä: "Tampereen Rantatunnelissa luotetaan FinMeasin automaattisiin ekstensometreihin."
Ekstensometreillä seurataan kalliossa tapahtuvia liikkeitä. Rantatunnelissa niitä on viidessä eri kohtaa. Ja nimenomaan yksi sellainen "kohta"on tuossa ikkunani takana. Siitä joskus Meriläiseltä kysyin, että ei sen tunnelin suun pitänyt mielestäni ihan ikkunani alle tulla. Että mitä ihmettä ne tuohon poraavat... Ei jäänyt silloin mieleen tuo sana "ekstensometri". Mieleen jäi vain "eks" ja "metri". Eli sen täytyy olla tämä. Siinä oli silloin vähän muita juttuja käsittelyssä. Vinkki: rusn, rusn. ;)

Alla pikkuisella lainauksia jutusta, itse asiassa melkein koko juttu.

"Rantatunnelissa mitataan kallion vertikaaliliikkeitä FinMeasin ekstensometreilla viidessä eri kohtaa. Kalliossa vallitsee normaalisti tietty jännitystila, joka muuttuu kalliotilan ympärillä kun kalliota louhitaan. Tunnelia louhittaessa tunnelin seinät pyrkivät kallion jännitystilasta johtuen painumaan sisään ja katto nousemaan. Käytännössä kyse on muutamien millimetrien liikkeestä.
”Tällainen liike on normaalia. Olemme mallintaneet miten kallio tulee käyttäytymään ja mittauksilla varmistamme mallinnuksen luotettavuuden. Jos liike olisi muutamaa milliä suurempi, esimerkiksi sentin luokkaa, se kertoisi että laskelmamme eivät pidä paikkaansa ja että kalliossa voi olla aiemmin tuntemattomia riskitekijöitä.”
”Silloin kun liikkeet ovat vähäisiä, kaikki on hyvin. Jos mittaustulokset taas kertovat ennakoitua suuremmasta liikkeestä, rakennustyömaalla voidaan reagoida nopeasti ja tarvittaessa esimerkiksi lisätä lujituksia.”

"Ekstensometrit mittaavat liikettä jatkuvasti. Rantatunnelin itäpäässä on alue, jossa noin kuuden metrin kalliokaton päällä on kerrostalo. Tarkoilla ja riittävän tiheillä mittauksilla on siten merkittävä rooli rakennushankkeen turvallisuudelle. Mittauksiin käytetään viittä FinMeasin automaattista ekstensometriä, joissa kussakin on kolme eri syvyyteen asennettua ankkuria. Niiden lähimmät mittapisteet ovat parin metrin päässä louhittavan tunnelin katosta.
Ekstensometrit on asennettu kallioreikiin ja niiden ankkurit liikkuvat referenssipäähän nähden kallion liikkeiden mukana. Tämä liike mitataan automaattisesti ja lähetetään langattomasti FinMeasin Internet-palveluun. Samalla saadaan tieto ankkureiden ja referenssipään lämpötiloista."

"Aiemmin on käytetty manuaalisia kalliomittauksia: niissä mittamies on käynyt lukemassa ja analysoimassa mittaustulokset tyypillisesti kerran kahdessa viikossa. Parin viikon aikana kalliossa voi tapahtua jo isoa liikettä. Työmaalla on tietysti aina henkilöstöä mutta pelkästään silmämääräisesti isojakaan muutoksia voi olla erittäin vaikea huomata – pahimmassa tapauksessa tilanne voisi kehittyä vaikka sortumaan asti. Nyt kun meillä on käytössä FinMeasin automaattiset mittalaitteet saamme tietoa vaikka kerran tunnissa. Voimme näin myös yhdistää kalliossa mahdollisesti tapahtuvat liikkeet paremmin itse louhintaan ja jopa yksittäisiin räjäytyksiin”

"Rantatunnelissa kallion liikkeitä seurataan koko rakentamisen ajan – samoin FinMeas vastaa mittalaitteiden ylläpidosta aina projektin loppuun asti.  "

Nyt sekin, miksi tunnelimiehet kaivautuivat ikkunani(kin) alle, sitten selvisi. Ekstensometrin sinne asentelivat. Kallion liikkeitä mitataan ja etäluetaan tuosta noin vain, koko ajan. Niin on helppoa tämä. Hyvä.

No niin, eipä tässä taas muuta. Paitsi, että illalla ryskää taas eteläinen tunneli täällä meidän päässä.

Nii ja sit tietty, että blogi vaikenee loppuviikoksi. Koska  JEI ja JIH, JIH! ;)
london calling by brent jones /fineartamerica.com
                                         
                                                                                         -Anuliina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti