keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Asukasilta 9.4.2014

Ihan ensin minun täytyy sanoa, että minkäänlaista työmaamelua ei viime yönä kuulunut. Edes ennen tunnelia ei varmaan ole ollut niin hiljaista.Voi sitä onnea ja autuutta!

Lähettelin päivällä muutaman sähköpostin, joissa kerroin olevani kovin kiitollinen näistä uusista työaikajärjestelyistä ja avunannosta asian tiimoilta. Koska olen. Kiitollinen siitä, että saan nukkua kodissani  -niin kuin minun kuuluukin saada. Olisi kuulunut koko ajan saada. Voi sitä silti ystävällinen olla, vaikka se onkin oikeuteni, minulta hetkeksi riistetty ja nyt palautettu. ;)

Sitten asukasiltaan. Asukasillassa ei mitään uutta mullistavaa tullut. Rusnaamisesta puhuttiin, liikennejärjestelyistä ja ... no kerronpa aiheista kuvin.

Asukastilaisuus 9.4.2014 (Naistenlahden pää) ja ohjelma
Niin, alla olevassa kuvassa näkyvät katselmusalueen talot numeroituina ja tärinämittarit (rinkuloituna sinisellä) sekä räjäyttelyt (punaiset kolmiot.) Asun talossa nro 10 ja tärinämittari, joka on tuossa makuuhuoneeni seinän takana on vissiin tuo nro 14. Älkää hätäilkö, vaikkei kymppiä heti löytyisikään, se on tuolla pommituskolmioitten alla, samoin kuin nelonen, naapurien keltsi puutalo. Melkosta pärinää on pitäny. Olikohan niin, että täällä on niitä varsinaisia tunneliräjäytyksiä ollut 65. Nyt voi olla, että muistan väärin, tai luku oli 65, mutta en muista ajanjaksoa. No, näkyyhän tuosta, että melkosta täällä on ollu.
Kuvakaappaus öööh, olikohan se jonkinlaiseta räjäytysohjelmasta
Alla olevasta kuvasta näkyy minkä verran tunnelia (työtunnelia sekä liikennetunnelia) on nyt louhittu. Rusnausta pitäisi tehdä nyt tuossa liikennetunnelin alueella, ja siitä aiheutuva meteli siis kuuluu/kuului öisin  tänne kotiini. (Rusnaus eli tilan seinissä tai katossa löyhästi kiinni olevien lohkareiden eli komujen karistaminen alas ja myös muun rikkoutuneen aineksen poistaminen kalliopinnoista.) 

Jo louhittu työtunneli ja liikennetunneliosuus oranssilla
Se on kuulemma just se tärkein työvaihe koko louhinnassa. Rusnaus. Räjäytyksen jälkeen kivimurska ja lohkareet lastataan ja kuljetetaan ulostunnelista. Sen jälkeen siis katoista ja seinistä  rusnataan elikkäst  kuopsutellaan irti kaikki irtoileva aines jollain pitkällä metallipiikillä, vai miten se ilmaistiinkaan... Googlasin ja löysin täältä kuvan rusnauskoneesta. Joku tuommonen se sitten on, joka minua hereillä piteli. Inhottava on se. Mutta siis ennen kuin alue on rusnattu, KUKAAN ei saa turvallisuussyistä mennä sinne. Tekemään mitään.

Kyseinen suuaukko myöhemmin
Tähän tulisi työtunnelin suuaukko
Sitten katseltiin kuvia mennestä ja tulevasta -tai olevasta.









Tältä minunkin kotini alla tulee kohta näyttämään... Työtunneli ja liikennetunneli kohtaavat.

Tämä kuva on Santalahdesta. (Vai Näsikallioltako se oli...ihan sama.)
Tukimuureja aletaan duunata piakkoin. Ja Soukanlahdenkadulta Kaarikadulle pitäisi avautua kevyen liikenteen väylä viikon sisällä...jos ei siis tule yllätyksiä.

Koko tuon pidemmän soikion alueelle tulee tukimuuri, tuo pienempi soikio on  varsinaisten liikennetunnelien tukimuurialuetta. Ja muuri on tehty voidaan alkaa palautella Soukanlahdenkatu entiselleen, siis myös ajoväylä.

Muutama muukin kuva johtosiirroista Soukanlahdenkadulla ja Parantolankadulla...











Sekä uusista työvaiheista ja niistä johtuvista liikennejärjestelyissä...

viikoilla 16 ja 17
vko 18-heinäkuu











Keskusteltiin myös siitä millaiset poistumistiet tunnelissa on mahdollisen onnettomuuden sattuessa. Yhdyskäytävät 150 metrin välein, joista poistuminen viereiseen tunneliin turvaan tapahtuu. On kuulemma lähes olematon mahdollisuus, että molemmissa tunneleissa sattuisi onnettomuus saman yhdyskäytävän kohdalla yhtaikaa.

Ääh, nyt ei jaksa tahi pysty kyllä enempää...

Ihan hyvällä mielellä minä olen. Huh.



EDIT 14.4. :
Lisään tähän vielä kuvan siitä katupölyosuudesta asukasillassa. Kaavioilla osoitettiin, että esim. Epilässä ja Pirkankadulla on ilmanlaadussa vastaavia notkahduksia kuin Naistenlahdessakin. Puhuttiin siis katujen puhdistamisesta ja siitä, ettei kaupungilla ole vielä katupölyä putsattu talven jäljiltä.
Mitään puhetta ei ollut noista rakennustyömaan pölyntorjuntatoimenpiteistä tms.. (Viittaan tässä kommenteissa käytyyn pölykeskusteluun.) Ei noussut esille sellaiset ollenkaan.

23 kommenttia:

  1. Hienoa on lukea tätä blogiasi, kiitos siitä. Ja erityisen iloinen olen siitä, että olet tullut Allianssin taholta kuulluksi. Kaikkea hyvää, sanon vaan, että koeta kestää, kyllä siitä hyvä tulee muutaman vuoden kuluttua.
    Ystävällisesti, Tarja Jokinen

    VastaaPoista
  2. Kiitos myös täältä Välimaankadun puolelta, kun pidät tätä blogiasi ja erityisesti kun pidät meitä muitakin ajan tasalla tämän blogisi kautta. Koville ottaa täällä sillan toisellakin puolella, voit uskoa sen! Kissaparkani maastoutuu joka kerta sängyn alle jo räjähdyksen varoitusäänen kuullessaan, aivan kuin tahtoisi sanoa: "pelastautukoon ken voi! minä ainakin pelastan itseni!". Minun käy sitä niin sääliksi, kolmesti päivässä se tällä hetkellä pelkää kuollakseen. Eikä ne räjäyttelyt mukavalta meistä ihmisistäkään tunnu, mutta kestettävä on. Voimia!

    VastaaPoista
  3. Kiitos vain, mukavaa, että blogista on iloa teille muillekin. :) Itsellenihän tämä taitaa tavallaan olla terapiaa, vähän niinku tunnelipäiväkirja.

    Eläimiä minäkin olen miettinyt. Ja säälinyt, ne kun eivät tiedä, että tämä loppuu vielä j o s k u s.
    Voi eläinparat. Meilläkin on tässä talossa koiria, tai itse asiassa ei niitä enää ole näkynyt, ehkä ne on täytynyt "uudelleensijoittaa" tämän pahimman vaiheen ajaksi. Surullista.

    Koitetaan kestää, onhan se kestettävä. ;) Minun on kyllä toistaiseksi vähän vaikea nähdä mitään kovin riemukasta muutaman vuoden päässä, lähinnä mielessä kummittelee se tunneli-ilmanpoistopiippu, joka tulee tuohon ihan huudeille "iloksemme". Ja eritasoliittymät. Ei kuulosta kovin hohdokkaalta. (Toivon tietysti parasta, että piippu sulautuu nätisti pihanäkymäämme ja että tuulet ovat meille aina myötäiset.) Tunnelin suuaukko itsessään jäänee(???) tavallaan enemmän piiloon Ratapihankadun alle ...ikään kuin kauemmas kuin luulin. Ja lakkaahan tämä räjäyttely- yms. tunnelityömaametakka jossain vaiheessa. Jos jotain positiivista...
    No, nähtäväksi jää.

    Toivottelen täältä tsemppiä kaikille tunnelielämää viettäville! Ja vaikka kaikille muillekin tsemppien tarpeessa oleville.

    VastaaPoista
  4. Jippii! Hurraahuutoja täältäkin...

    Olipa hienoa, miten nopeasti kaupungin oma Ympäristövirasto reagoi ja miten tehokkaasti tarkastajan puhelu sai Allianssin toimimaan. Näin sen kuuluukin mennä!

    On kannattavampaa sammuttaa jokainen pieni "kynsituli" (lue: kriittiseltä alueelta tuleva signaali) HETI ja kerrallaan, ennen kuin monta pientä tulta (lue: valitusta) lehahtaa isoksi METSÄPALOKSI.

    Katastrofaalisin esimerkki huonosta asioiden hoidosta taitaa juuri tällä hetkellä olla Talvivaara. Toivon, että Pekka Perä saa irti riistäytyneet ohjauslangat takaisin käsiinsä ja hänenkin unettomat yönsä päättyvät... Vahinkojen korjaamiseen kyllä tulee menemään VUOSIA, vaikka itse Roope-setä leväyttäisi holvinsa ovet ammolleen "isonrahan" vieriä sisään! :D

    On muuten selkeätä ja hyvää powerpoint-esitystä ja TIEDOTUSTA yleensäkin Allianssilta. Ei mitään pikku nyperrystä, vaan rouheeta meininkiä läpi kiven ja kannon! Selvisi sitten tuokin homma nimeltä RUSNAUS: kalliorakentamisen A ja O! Wau! Rrraff! Grrr.......

    Pääsevät seuraavaksi ruiskuttelemaan betonia seiniin. Se rulo-ovi näköjään on otettu pois, koska siinä aukossa on nyt jatkuvaa raskasta liikennettä.

    Nyt kun se TUNNELI noin selvästi ja varmasti tulee, taidan - hm...- lopettaa vastustelun ja herjan heittämisen asian tiimoilta, koska se nyt joka tapauksessa on liian myöhäistä. Ja ainoa kulkukelpoinen tie eteenpäin on tehdä siitä tunnelista niin hyvä kuin se teknisin ja inhimillisin keinoin on mahdollista.

    Siinä mielessä jokainen valitus on LAHJA Allianssille: kyllä he näköjään osaavat ottaa sen huomioon = toimia asiakaslähtöisesti. Kuka tämä "asiakas" on? No, sehän on juuri se tavallinen "pieni ihminen": VERONMAKSAJA. Ei mitään mutinoita siihen asiaan! :-D

    Ihan huvikseni kävin läpi tunnelin HANKESUUNNITELMAN nettiversion vuodelta 2013. Kyllähän se vaikuttava on. Mutta näkee, että se on insinöörien ja ns. alan asiantuntijoiden kokoon panema. Eräs tärkeä ja TULEVAISUUDEN kannalta olennainen ja kestävään kehitykseen kuuluva pointti siitä kyllä uupui. Lähinnä osiosta R9 ("Tieympäristösuunnitelma").

    Se iv-poistoilmatötterö nimittäin on niin HELVETIN RUMA ja pilaa maiseman massiivisuudellaan. Se on kuin Paholaisen siilo, jota pelästyy niin autoilija kuin jalankulkijakin, puhumattakaan ASUKKAASTA, joka joutuu katselemaan sitä päivästä päivään eli tavallaan elämään sen kanssa.

    Ikävä kyllä, se siilo antaa ERITTÄIN HUONON JULKISUUSKUVAN koko Tampereen tunnelihankkeesta. Eikä se mairittele Anna-Kaisaa mitenkään (toisin kuin se mahtava ja minusta aivan hurmaava JUMBO, joka sitä suurta urakkaa näyttävästi ja tehokkaasti "emännöi"!! Eiköhän komujen pudottelukin käynyt "Anna-Kaisaan" asennetulla kynnellä tai käsivarrella, heh-heh!). Asukastilaisuudessa oli keskusteltu siitä poistoputkesta, hyvä keskustelunaihe olikin! Juuri tästä nyt on kysymys, tunnelin esillepanosta niin ettei se näytä p****reiältä.

    Miten HAITASTA saadaan tai tehdään ETU = myönteinen maamerkki ja "arvoa rahalle" -tekijä, siitä kirjoitan lisää tähän blogiin, kunhan ehdin!

    T. Viipperä


    VastaaPoista
  5. Itsekin olen ne suunnitelmat lukenut läpi useaan kertaan. Ympäristönsuunnitteluaikataulustakin eilen puhuttiin. Kysyttiin lähinnä siitä, milloin siihen pääsisi asukkaana vaikuttamaan... Aikataulua ei ole vielä lyöty lukkoon, paitsi katuverkoston osalta.
    Merja sanoi, että seuraavassa asukasillassa voitaisi puhua tästä.

    Pinkkiä piippua on jo muuten sitten eilen ehdotettu! ;) Hihihi.. Eihän tälle voi enää muuta tehdä kuin nauraa.

    VastaaPoista
  6. Tervehdys täältä Onkiniemen päästä kaikille, jotka kommenttini sattuvat lukemaan, Anuliinalle kiitos tästä blogista, jonka lukeminen helpottaa omaakin tunneliv... siis -ahdistusta, sekä Viipperälle iso kiitos hyvistä vinkeistä (veikkaan, että tarvitsen niitä vielä - siitä lisää myöhemmin).

    Oliko Tyynismaa ja Meriläinen millaisia asukasillassa? Lähinnä että miten kireällä Tyynismaan leukaperät oli nyt? Minä voin sanoa, että onpa todella röyhkeä ja töykeä akka. No, kuten olen täällä aiemmin kertonut, olen yrittänyt saada niinkin yksinkertaista asiaa kuin tiedotteiden jakamista taloyhtiöömme toimimaan jo hyvän aikaa. Meriläiselle lähetetyt viestit olivat plus miinus nolla, edes se, että kehui varmistaneensa, että jaetaan meidänkin taloon, ei tuottanut tulosta (Meriläinen siis ei löydä taloamme!). Lähetin siis Tyynismaalle sähköpostia. Eukkohan hyökkäsi silmille hetioitis: "Ei pidä odottaa kahta kuukautta, vaan ottaa heti yhteyttä..." jotenkin oli kirjoittanut. Ihmettelyyni, ettei räjäytysten merkkiääni koskaan kuulu, Tyynismaa väitti, ettemme "ole vaara-alueella". Emme ole vaara-alueella, vaikka tällä hetkellä jytisee suoraan talomme alla?!? Otin näistä viime perjantaina niin paljon kierroksia, että lähetin takaisin viestin, jossa huomautin, että nokkavaksi ei tarvitse ruveta, minähän en ole muuta tehnytkään reilut kaksi kuukautta (!) kuin yrittänyt saada sen tiedotuksen
    toimimaan, ja että samat sanat kuin Meriläiselle, me emme ole tehneet sinunkauppoja (niillä on ihme tyyli sinutella ja aloittaa viesti tyyliin "moi"). Minun mielestäni tuota niitten hommaa voi verrata asiakaspalveluun, ei siinäkään aleta v***uilla ventovieraille.
    Okei, myönnetään, minä olen toisinaan purevan sarkastinen, mitä kuvaa se, että Tyynismaalle lähettämässäni viestissä lähetin Meriläiselle terveisiä, että kääntää sen kartan oikein päin, niin voi löytää Paasikiventie 8:n. Tai että harvemmin äänimerkki kuuluu, jos sitä siellä tunnelissa soittelee. Tyynismaa tykkäsi...

    Viipperälle, jos luet tätä, kysymys: otanko minäkin yhteyttä ympäristötarkastajaan, kun tuossa montulla mistä kaivavat maata pois, käy jumalaton pöllytys, ilma on hiekkapölyä sakeanaan? Mahtaa tuo naapuritalo kiittää, niillä on parvekkeet juuri siinä. On se nyt perhana, ettei niiden toimia tunnu kukaan valvovan! Asun itse niin korkealla, että täältä näkee suoraan tuonne kaivantoon ja näkee mm. sen kädet housuntaskuissa seisoskelun (jonka muuten olen jo kahdesti ikuistanut, hahaha!!). Mutta Irenestä - siis porajumbosta - ottamastani kuvasta olen TOSI ylpeä!!! (Ikkunasta otin)

    Täälläkin raijataan louhetta yöllä tuosta työtunnelista ulos, mutta en tiedä onko ketään häirinnyt niiden hommat. Itse tosiaan olen niin korkealla, että tänne ei varmaan kopseet kuuluisi. Ei naurattanut lukea siitä!

    Öitä!

    P.S. Ai niin: en ole käynyt noissa asukastilaisuuksissa. Siitä ei nimittäin tule kuin sanomista. Syy löytynee, kun tutkii asennettani yllä... ;-)

    VastaaPoista
  7. Annelle: JOO, nimenomaan kaupungin Ympäristövirastoon kannattaa tehdä valitus. Terveystarkastajan vastuulla on valvoa noita hiukkaspäästöjä sekä rakennustyömailla että kaupungin omilla tonteilla.

    Ne hiukkaspäästöt torjutaan yksinkertaisesti: suihkuttamalla VETTÄ niihin hiekkakasoihin ihan säännöllisesti. Jokainen vastuullinen rakennusliike tekee tämän aivan automaattisesti. Näin keväällä ja kesällä kyllä pitäisi näkyä sellainen ohut pisarahuntu hiekkakasan päällä, josta kauha ottaa tavaraa. Jos siellä sen sijaan on "ohutta ruskeata yläpilveä", niin ei muuta kuin terveystarkastaja mittareineen paikalle näytettä ottamaan! Puhelu viraston pomolle riittänee.

    Taitaa olla juuri tämä ympäristönsuojelupäällikkö Harri WILLBERG, p. 050 521 5198?!

    Itselläni tuossa vieressä on iso rakennustyömaa, Kahvikortteli, johon nousee uusia pytinkejä. Oman Yrttitarhan korttelini vieressä on kaupungin omistama tyhjä tontti, jossa oli valtava hiekkakasa. Kovalla tuulella se tietenkin pöllysi aina tänne yläkerroksiin asti. Tein valituksen Ympäristövirastoon ja vaadin kastelua. Kuinka ollakaan, kasteluautoa ei saapunut - sen sijaan tapahtui ihme: yhtenä aamuna koko hiekkakasa oli KADONNUT(!). Miracles are happening (LOL). Nyt se tontti kasvaa vain jotain hukkaputkea...

    T. Viipperä

    VastaaPoista
  8. Anne, hyvä jos tästä blogista on jotain apua jollekin. :) Vertaistukiryhmä(blogi) tunneliahdistuneille. Kihihi...

    Asukasillassa oli puhetta tuosta hiekkapölystä. Tässä päässä tunnelia oli yksi asukas saanut astmakohtauksen ja vaati teiden puhdistamista. Tyynismaalla oli tähän kaavio, josta näkyy tämän hetken pienhiukkastilanne, joka on tällä hetkellä todella suuri myös muualla kuin tunnelityömaiden lähistöllä. Oli kaaviot. Sama tilanne siis muualalakin kuin esim. naistenlahden ilmanlaadun mittauspisteellä.
    Allianssilla on käytössä sellainen/sellaisia samanlaisia katujenputsasulaitteistoja (lakasinlakasinkoneita) kuin yleisesti kaupungillakin näkee ja he sanoivat, että niitä käytetään kyllä. Mutta että tämä aika on kovin vaikea joka paikassa, kun näitä talven jälkeisiä katupölyjä ei ole edes kaupungilla vielä putsattu. Siksi tilastot eivät osoita varsinaisen tunnelipölyn osuutta noista arvoista. Lopputulemaksi taisivat mainita, että putsausta tehostetaan...

    Meriläinen ja Tyynismaa ovat ollet ihan asiallisia. Edellisessä asukasillassa Tyynismaa vastasi muutamaan otteeseen hiukan napakammin, alkoi hiukan ehkä hermostua, kun "keskusteltiin" (melko kärkkääseen äänensävyyn myös kysyttiin) piippuasioista.

    Mutta siis ihan ok ovat olleet minusta. Asiallinen linja heidän taholtaan kyllä kuuluisi olla, tuli mitä tuli. Tuo on heidän työtään sentään. Asiakaspalvelua sekin myös kuitenkin.

    VastaaPoista
  9. Niin ja Viipperälle myöskin (aina vain) suuri kiitos kaikista vinkeistä ja linkeistä. Mahtavaa, että jollakin on noin valtava määrä tietoa ja haluaa (ja jaksaa) sitä sitten vielä jakaakin.

    Itselläni on nyt melko turvallinen olotila tunneliasioiden kannalta. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että minä oikeasti tunnen, että minua on kuultu, että sain ääneni kuuluviin. (Sen mitä aiemmin ei ole kuultu.) Harri Willbergin ja Pekka Salmen kautta.

    Ehkä suurin vääryys (ja samalla pettymys) kun on ollut se, ettei meillä tavallisilla kansalaisilla (mm. jotka tämän hässäkän lusivat) ole ollut mielestäni MITÄÄN vaikutusmahdollisuutta koko tunneli-hankkeen toteutumisessa.
    Jotenkaan en sitten edes uskonut, että minun kokemuksillani tai "kärsimyksilläni" olisi juuri mitään painoarvoa tässä tunnelielämän rattaassa. Mutta olin väärässä. Minua on kuultu ja mikä tärkeintä myös autettu ja reagoitu. Huh.

    VastaaPoista
  10. Voi, KIITOS kauniista sanoista!

    Tällaisena elämän "paimentolaisena" olen oikeastaan vasta viime aikoina herännyt huomaamaan, miten suuressa kiitollisuudenvelassa olen juuri TAMPEREELLE oman elämäni rakentamisessa, vaikka sieltä aikanaan "ovet paukkuen" poistuinkin, siis noin niin kuin työn ja opintojen perään ja voi, ihmisistä kylläksi saaneena... Se entinen "kapinahenki" ja "sopeutumaton"...

    Niin vain on nuo Tampesterin asiat nousseet jotenkin "pyhälle paikalle" sydämeni kammareissa - kaikki nuo rakkaat paikat, joissa on niin monet seikkailut koettu, taistelut käyty, mutta jotain kallisarvoista ja perin hyvääkin sentään mukaan evääksi raapaistu. Ihan sen HYVÄN vuoksi. Ja siitä tunnetun ISON kiitollisuuden - ja jopa eräänlaisen VELAN tunteen: on annettava muille pois sitä, mitä aikanaan on itse saanut. Ei velvollisuudesta, vaan rakkaudesta. Joka on näkemistä ilman kohdetta. Siitä samasta, josta Walter M. MILLER, Jr. kirjoitti postapokalyptisessä kiitoshymnissään:

    "You don´t have a soul, Doctor. You are a soul.
    You have a body, temporarily."

    ("A Canticle for Leibowitz", 1959)

    Tai mistä laulaa Moskovan punk-kuningatar, unohtumaton Natalia MEDVEDEVA vanhassa venäläisessä laulussa "Karavan"... Kuinka hyvin se sopiikaan tähän tunneliurakkaan, varsinkin tuo kertosäe! Äänite on ajalta, jolloin Natasha lauloi pariisilaisessa yökerhossa. Natashan tuhka on siroteltu Pietariin, Pariisiin ja Los Angelesiin. R.I.P.

    "Мы странно встретились и странно разойдёмся" - "Me oudosti kohtaamme ja oudosti erkaannumme tahoillemme..." Kangastusten perässä, kohti etäisyyksiä houraillen käy uupunut karavaani..." Ihmissielun kamppailuista ja kärsimyksistä ei saanut puhua Neuvosto-Venäjällä ja piti säveltää vain iloisia lauluja (..."koska elämä täällä on ILOISTA!" Stalin) ja niinpä laulun säveltäjä Boris Prozorovski paiskattiin GULAGiin, jonne uupui ja kuoli. Niin kuin moni muukin minulle rakas elämän johtotähti...

    www.youtube.com/watch?v=EF1vR7fCgf4

    Tähtien ja kuun ja etäisyyksien valossa,
    eteenpäin!



    VastaaPoista
  11. Mikähän se Tyynismaan kaavio oikein oli? Vaikuttaa siltä, että se oli a) hyvin vanha tai sitten b) tyhjästä tempaistu!

    Reaaliaikaisen KATUPÖLYTILANTEEN Tampereella tai vaikka koko valtakunnassa voi tarkistaa ELY-keskuksen ylläpitämästä ilmanlaatuportaalista:

    www.ilmanlaatu.fi

    Graafista näkee, että koko tämän kuun ajan Tampereen pienhiukkastilanne on liikkunut hyvän ja tyydyttävän välillä. Suurimmillaan se on ollut maalis-huhtikuun vaihteessa, jolloin niitä KATUPUHDISTUKSIA on ensimmäisen kerran suoritettu. Katujen osalta pölytilanne ei siis ole millään lailla hälyttävä.

    Mennäänpä sitten RAKENNUSTYÖMAALLE!

    Siellä tämä pölyjen logistiikka ja hiukkasten valvonta on hieman monimutkainen prosessi, ja valvonnan suorittajia on yhden sijasta monta. PÖLYRISKI siellä kyllä on huomattavasti suurempi kuin katukunnossapidossa. Mitä kaikkea juuri KADUILLE kulkeutuukaan tunnelityömaalta eikä päinvastoin! Huomio pitäisi kiinnittää TUNNELISTA kaduille kantautuviin pöly- ja hiukkaspäästöihin.

    Eikä sellaista tilastoa ole tehtävissä, jossa tunnelipölyn osuus olisi määriteltävissä suhteessa katupölyyn. Se on yksinkertaisesti liian monimutkainen yhtälö tai muuttuja. Joko Tyynismaa ei ymmärrä tätä asiaa tai sitten hän huijaa. Epäilen jälkimmäistä! :)

    Jos Allianssilla on niin kiire sen tunnelinsa kanssa, että ollaan kuukausia(!) etuajassa, niin epäilenpä, että tietyissä "pikkujutuissa" hieman fuskataan, esim. ympäristöturvallisuudessa...

    Onhan se valvonta hankalaa, koska kaupungin omat resurssit ovat pienet. Lisäksi lait ja määräykset ovat siellä täällä hajallaan ja voivatpa toisissa kunnissa vaihdella suurestikin. Poimin tähän nyt vain joitakin LÄHTEITÄ mahdollisista PÖLYNTORJUNTAAN liittyvistä määräyksistä ja lainkohdista:

    Niitä voi olla rakennusluvissa, rakennusjärjestyksessä, ympäristönsuojelumääräyksissä ja sitten näissä yleisissä lainkohdissa:

    - Ympäristönsuojelulain (YSL) 60 §:n mukaisissa päätöksissä (meluilmoitus)

    - YSL 85 §:n mukainen määräys ILMANLAADUN turvaamisesta

    - Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 ja 18 §, samoin -asetus 83 §

    - Terveydensuojelulaki 51 § (esim. määräykset TERVEYSHAITAN poistamisesta!)

    Valvonta kuuluu sille taholle, joka määräykset antaa. Varmaankin tunnelityömaa (Lemminkäinen Infra) on tehnyt YSL 60 §:n mukaisen MELUILMOITUKSEN, ehkäpä myös selvityksen PÖLYNTORJUNTATOIMENPITEISTÄ. Jos ei, niin Ympäristövirasto kai voi vaatia sellaisen omalla toimivallallaan. Varsinkin nyt, kun asiasta on noussut hälyä!

    Ainakin täällä Helsingissä on hyvä ILMANSUOJELUOHJELMA, joka on tiukka rakennustyömaiden suhteen ja selkeä säädöksissään. Siinä tärkeällä sijalla on valvontaviranomaisten (Ympäristövirasto ja Rakennusvalvontavirasto) sekä urakoitsijoiden välinen YHTEISTYÖ ja niin kyllä uskon, että tällaiseen myös Allianssi tähtää ja itse asiassa näyttää muillekin mallia!

    Kajoan tässä nyt vain yhteen asiaan, jonka epäilen Allianssin hommissa puutteelliseksi. Se on RENKAIDEN PESU! Pesualustalla pitää viipyä se MINUUTTI, jos haluaa olla viemättä tunnelipölyjä kaupungin kiusaksi... Ja HUOM! Kuinkahan moni rekka sen pesualustan OHITTAA aivan kokonaan, kun aikataululla on kiire eikä jaksa jonottaa!!

    Kuljetustyö on rakentajan alihankintaa, ja kuljetusfirman haasteet nykyään ovat kovat, ennen kuin leipä lohkeaa. Onkohan projektipäälliköllä paljon intressejä huomautella kuskille, joka yrittäjänä vain yrittää pärjätä. Monimutkainen juttu! Kuitenkin pitäisi huolehtia terveydestä ja turvallisuudesta...

    Ja ovatkohan ne kuormat aina niin peiteltyjä ja kasteltuja? Se kun kuuluu määräyksiin myös.

    Jos tulee huolia tai kyseltävää tunnelin aiheuttamasta pölystä, ympäristönsuojelupäällikkö Harri WILLBERG on oikea henkilö viemään viestiä Allianssille. Tarkastajakin voisi käydä paikan päällä hieman "vakoilemassa" sitä kivimurskan kuljetusrumbaa. Onhan kaupungin antamia määräyksiä noudatettava! Asukkaan astmakohtaus on selvä signaali...




    VastaaPoista
  12. Lisään sen kuvan tuonne, jossa on ne ilmanlaatukaaviot. :)

    VastaaPoista
  13. Ai "tarpeen mukaan" - onpas epämääräistä!

    Kaupunki puhdistaa katuja useamman kerran. Ensin on se karkean hiekan puhdistus joskus maalis-huhtikuun vaihteessa. Sitten tulevat ne vesi-imuriautot hienompaa pölyä talteenottamaan. Kumma kyllä, juuri näitten "hienopuhdistusten" jälkeen käyrät näyttävät niitä KORKEITA ARVOJA, kun asfaltin kaikista pikku koloista pöly kohoaa ilmoille. Siitä se sitten laskee.

    Pölyttömiksi kaupungin katuja ei saada koskaan, koska koko ajan tavaraa tulee niin ympäristöstä kuin liikenteestä ja asfaltin omasta kulumisesta. Ihmettelen, että mitä Allianssi oikein odottaa?! Eivätkö he ole käyttäneet tätä puhdistuskalustoaan, vaikka heillä sellainen on? Renkaissa kulkevat hiekat ja kivenmurut ovat taatusti VALTAVASTI isompaa jyväkokoa kuin mikään kaupungin hiekoitushiekka! Ja kun sitä viedään kaupungin valtaväylille jauhautumaan hienoksi kaupungin oman liikennevirran alle, niin KAUPUNGIN yksinkö pitäisi tämä ilmanlaatua pilaava ongelma hoitaa, onko mokomaa kuultu??! Että ensin kaupunki, sitten vasta me - "jos tarvitaan"??!

    Tämähän on selvää huijausta. Vastuullinen rakennusliike ei vie pölyjään kaupungin kaduille, vaan huolehtii niistä itse - ja IHAN RIIPPUMATTA SIITÄ, mikä on kaupungin aikataulu ja puhdistusjärjestys kaduilla ja tonteilla!

    Olen kyllä hämmästynyt. Kuskataan kivimursketta ympäri vuorokauden(?), mutta minkäänlaista ilmansuojeluohjelmaa ei tunnu olevan(??!). Niin, kyllähän se VESI maksaisi. Jos vielä pitäisi RENKAATKIN pestä ja KUORMAT peittää ja kostuttaa. Ne noin tuhat kuormaa ja rekka-autoa... Tai mitä niitä nyt onkin. Huh-huh!

    Jos olisin Allianssi - tai edes heidän "piikatyttönsä" Tyynismaa! :D - niin pykäisin kyllä äkkiä jonkinlaisen julkiseen esitykseen kelvollisen ILMANSUOJELUOHJELMAN.

    Tämän otat aiheeksi seuraavassa asukastilaisuudessa. Kysy sellaista kaaviota, missä näkyy mitä kaikkea ALLIANSSI (siis Lemminkäinen Infra) on KÄYTÄNNÖSSÄ tehnyt ja millä ajanjaksolla ja millaisin tuloksin! Näyttöä, näyttöä. Tuo kaavio oli kyllä harsohuntu, jonka tarkoitus oli selittää ellei peräti kätkeä LAIMINLYÖNTI, mikä selvästikin on tähän asti tapahtunut. On säästetty - mistäpä muusta kuin terveydestä ja turvallisuudesta asukkaiden ja ympäristön kohdalla. Ei mitenkään poikkeuksellista rakennusbisneksessä - onhan se kilpailu sielläkin hemmetin kovaa - mutta silti ei vähemmän moitittavaa.

    Astmakohtaus voi jopa viedä hengen - siinä olisikin Allianssin ensimmäinen ihmisuhri! Kyllä tähän ilmastoasiaan pitää suhtautua vakavuudella. Tokiossa ihmiset kävelevät töihin HENGITYSSUOJA kasvoillaan. Kyllä niitä joskus täällä Helsingissäkin näkee. Pian kai Tampereellakin - ainakin niiden onnettomien kasvoilla, jotka TUNNELIN tuulia joutuvat haistelemaan ja henkeensä vetämään.

    Myötätuntoa!



    VastaaPoista
  14. Jonkinlainen lopputulema tässä pölykeskustellussa kai oli, että "meillä on parantamisen varaa". Astmakohtauksen saaneen rouvan mukaan katua ei putsata lähes milloinkaan. Eikä siihen esitetty mitään lukemia. Juurikin annettiin ymmärtää, että puhdistusta parannetaan. Luullakseni aihe on käsillä seuraavassa asukasillassa, vasinkin jos tuolla toisessa päässäkin kuohuu.

    Täytyypä seurata mitä tapahtuu. Vai tapahtuuko täällä mitään tuon pölyasian suhteen.

    Sen sanon, että asuntoni jokaisen ikkunan välit ovat mustaa pölyä täynnä. Onhan ne aina hiukan pölyssä keväisin, mutta tämä on kyllä ihan eri mittakaavassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ...siis allianssin puolelta ei esitetty vastaväitteeksi kadun putsaamattomuus -väitteeseen oikein mitään. Ei puhdistussuunnitelmaa, ei lukemia (esim. pesemme kadun kolmesti viikossa/päivässä, tai mitään muutakaan.)

      Poista
    2. Ai-ai sentään! Tästähän vielä puhutaan...

      Poista
  15. Nytpä muuten löytyikin aivan täsmätieto: "Tampereen kaupungin YMPÄRISTÖNSUOJELUMÄÄRÄYKSET", astuneet voimaan 1.07.2013!

    ILMANSUOJELUA käsitellään luvussa 4. Siteeraan tähän nyt suoraan pykälän 17 ("Rakennus- ja purkutyöt"):

    "Rakennus- ja purkutyöt on tehtävä siten, että pölyhaitat ovat kaikissa olosuhteissa mahdollisimman vähäisiä. Rakentamisessa ja purkamisessa käytettävä kalusto on varustettava tarkoituksenmukaisella pölyntorjunnalla, jonka on oltava AINA KÄYTÖSSÄ (isonnus yllekirjoittaneen!), kun työtä tehdään sellaisten kohteiden, esimerkiksi asuntojen, koulujen tai päiväkotien läheisyydessä, joille työstä saattaa aiheutua haittaa tai häiriötä.

    Rakennustyömailla on raskaan liikenteen ajoväylät ja siirrettävä maa-aines pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä. Pölyävät kulkuväylät tulee pinnoittaa esimerkiksi puhtaalla, karkealla kiviaineksella tai muulla vastaavalla niin, että pölyävä maa-aines ei pääse leviämään ajoneuvojen mukana ympäristöön. Tarvittaessa ajoneuvojen RENKAAT ON PESTÄVÄ ennen yleiselle katualueelle ajamista (isonnus yllekirjoittaneen). Rakennushankkeeseen ryhtyvän on pidettävä rakennustyömaan välittömässä vaikutuspiirissä olevat KATUALUEET (isonnus yllekirjoittaneen) mahdollisimman puhtaina työmaalta kulkeutuvasta maa-aineksesta ja tarvittaessa PUHDISTETTAVA tai KASTELTAVA KATU-ALUE (isonnus yllekirjoittaneen) pölyhaittojen estämiseksi.

    Kuljetettaessa pölyäviä kuormia rakennustyömaan ulkopuolelle on kuormien oltava PEITETTYJÄ tai KASTELTUJA (isonnus yllekirjoittaneen).

    Siinä se oli, tämä tärkeä ilmansuojelupykälä 17, jonka toteutumista kaupungin Ympäristövirasto valvoo.

    Sitten seuraa luku 5 ("Tilapäisen melun ja tärinän torjunta"), 19 ja 20 §. No, ei niistä nyt sen enempää.

    Kaikki tuo edellinen löytyy MÄÄRÄYSTEN sivuilta 13-15. Pykälien PERUSTELUT kannattaa vilkaista myös sivuilta 30-32.

    Ympäristönsuojelumääräykset löytyvät netistä seuraavasta osoitteesta:


    www.tampere.fi/material/attachments/y/6E6IpGn0Z/Ymparistonsuojelumaaraykset_2013_nettiversio.pdf

    Lisää mielenkiintoisia ilmansuojeluasioita tulee vielä, kunhan ehdin!

    Tiesittekö sen, että te tunneliasukkaat asutte erityisellä "Hot Spot" -alueella, jossa on ja TULEE OLEMAAN tavallista suuremmat riskit niin ILMANLAADUN kuin MELUNKIN suhteen? Laitan karttoja ja selostuksia mukaan. Tampereella Hot Spot -asukkaita on 4.1 % asukkaiden kokonaisluvusta. Kaikki, mitä TE sanotte ja valitatte, on ja tulee olemaan tärkeätä kaupungin Ympäristöhallinnolle, siis Harrin virastolle ja porukoille.

    Harri on itse ollut mukana OHJAUSRYHMÄSSÄ, kun suurimpien kaupunkien KATUPÖLYONGELMIA on kartoitettu aivan uudella teknologian ihmeellä, nimittäin Metropolia-ammattikorkeakoulun rakentamalla "NUUSKIJA"-autolla(!). Se mittaa pölypitoisuuksia SUORAAN KADUN PINNASTA eikä jostain matkan päässä sijaitsevasta MITTAUSASEMASTA. (Missähän muuten Allianssin oma MITTAUSPISTE sijaitsee? Onko lähellä vai etäällä kohteista, joissa pölyää? Ja kuinka korkealla? Anturinhan pitäisi olla suunnilleen siinä, missä ihminen liikkuu ja hengittää!?)

    Mahtoi Tyynismaa hätääntyä asukkaiden kommenteista ja kysymyksistä. "Niille täytyy nyt äkkiä keksiä jotain!" Palavereissa varmaan käy aika sutina. Saapa nähdä, ovatko ne "tehostukset" sanoja ja uusia käppyröitä vai aitoja toimenpiteitä niin työmaalla kuin kaduilla.

    VastaaPoista
  16. Tässäpä oikein JÄNNITYSKERTOMUS Nuuskija-auton saavutuksista KATUPÖLYN PÄÄSTÖISSÄ JA TORJUNNASSA muutamissa Suomen kaupungeissa, mm. Tampereella!

    Tämä "KAPU-hankkeen loppuraportti" on luettavissa seuraavassa osoitteessa:

    www.tampere.fi/material/attachments/k/6LGlyI1NE/Kapuraportti2009.pdf

    (Toivottavasti tuli oikein! Jos ei, niin googleta esim. kapu raportti 2009. Löytyy Tampereen asiakirjaliitteistä.)

    Kansikuvassa oikealla ylhäällä muuten näkyy sellainen RENKAANPESULAITEKIN! Jos Lemminkäinen ei halua rakentaa kallista kiinteätä, niin se voi hankkia halvemman siirrettävän, jolloin tunnelipöly ei pääse kaduille. No, ehkä heillä on jo sellainen, mutta eivät ole vain kertoneet siitä asukkaille?! Tarkemmin laitteesta sivulla 96.)

    No jaa, SUOLA. Siitähän Tyynismaa kertoili. Täällä raportissa sanotaan, että "Suolauksen ongelmana on se, että se rapauttaa tienpintaa, betonirakenteita kuten siltoja, ruostuttaa ajoneuvoja ja likaa paikkoja. Joissakin kaupungeissa suolan käyttö on kokonaan KIELLETTY pinta- tai pohjavesien suojelemiseksi." (Kohta 4.1.2) (Isonnus allekirjoittaneen)

    Erittäin mielenkiintoista on myös tuo LAITEPUOLI. Oletko kuullut esim. PIMU-kalustosta? Kysypä Allianssilta, onko heilläkin käytössään tällaisia tehokkaalla painepesulla ja pesevällä imusuulakkeella varustettuja PIMUJA! Vai ovatko ne niitä perinteisiä, heikommin toimivia (ja aika isokokoisiakin?) harjalakaisu- ja/tai imulakaisukoneita? PIMULLA saa vähemmässä ajassa parempaa tulosta. Voikohan sellaisia vuokrata, jos ei itsellä ole?

    Tampereen kaduilla jo muutenkin pölyää vähän enemmän kuin Helsingissä: täällä hiekoitukseen käytetään pestyä sepeliä, Tampereella pesemätöntä... No, nythän se karkea hiekka on jo ajat sitten korjattu kaduilta pois, joten kesällä pitäisi Tampereellakin olla erittäin siistiä. Silloin tosiaan Allianssilla on näytön paikka! Konetyyppi alueen mukaan, että mahtuu kulkemaan...

    Harri on ollut tässä KAPU-hankkeen ohjausryhmässä sen alkuvuosina ja varmaan tietää tästä hauskasta Nuuskija-autosta kaiken! :)

    Jos ne pölyongelmat aina vain jatkuvat kesälläkin eikä huomattavaa parannusta tule, niin tässä on pari ympäristötarkastajaa Harrin virastosta, joiden kanssa voi keskustella "epävirallisesti" ja saada vastausta askarruttaviin kysymyksiin. He molemmat toimivat vastuuhenkilöinä PÖLYNTORJUNNASSA ja ULKOMELUSSA (kun kesällä pitää ikkunoita auki, niin jälkimmäinen voi tuottaa yllätyksiä, melutasohan ei saa ylittää 55 desibeliä!):

    Ympäristötarkastaja Ari ELSILÄ, p. 050 521 5149

    Ympäristötarkastaja Milla HILLI-LUKKARINEN, p. 040 800 4993

    Kun asuu siellä "Hot Spot" -alueella, niin on arvokasta pitää yllä hyviä suhteita ympäristönsuojeluviranomaisiin, koska silloin tieto palvelee molempia osapuolia.

    Tiehallinto taas huolehtii varsinaisista katurakennusasioista, joten eiköhän senkin rooli aikanaan tule ajankohtaiseksi, kunhan Lemminkäinen alkaa tehdä niitä tiekaistoja tunneliin, siis sitä 4-kaistaista. Tiehallinnon suopeudesta sitten johtuu se, saadaanko sinne millainen ASFALTTI, tavallinen vai - minusta aivan välttämätön!! - HILJAINEN ASFALTTI. Kumipyöräliikenteestä syntyvä RENGASMELU tulee olemaan tunnelissa yksi huomattava ja ratkaiseva melutekijä. Hiljainen asfaltti vähentää sitä 3-6 desibeliä, mutta kuluu nopeammin ja on hinnaltaan kalliimpi. Sen takia kaupungin ja veronmaksajien kannalta olisi jo NYT hyödyllistä aikaansaada Lemminkäisen kanssa sopimus tulevasta tunnelin YLLÄPIDOSTA ja HUOLLOSTA. Silloin he myös - tulevia kustannuksiaan säästääkseen - RAKENTAISIVAT sen tunnelin paremmin ja huolellisemmin.

    Tämän aiheen voisit ottaa esiin asukaskokouksessa! Asukkailla on oikeus tietää, mitä Allianssi (tai Liikennevirasto) on tässä kohtaa suunnitellut! Tiedän, että Lemminkäisellä on oma "hiljainen asfalttinsa". Kustannukset voidaan silloin jo edeltäkäsin laskea. Suosittelen mitä jyrkimmin! :-D

    Eipä nyt muuta tällä kertaa. KAPU onkin aika tyrmäävä annos hyötytietoa juuri Hot Spot -asukkaalle (eli TunneliElämän Ahdistamille!). Heippa!

    T. Viipperä

    VastaaPoista
  17. Tässä se hauskuus on, Nuuskija-auto! :)

    www.metropolia.fi/tutkimus-ja-kehitys/hankkeet/teollinen-tuotanto/nuuskija/

    "Liikkuva autolaboratorio Nuuskija jahtaa pienhiukkasia". Se kerää katupölyä vasemman takapyörän takaa jonkinlaiseen suppiloon, josta sitten alle 10 mikrometrin kokoisten hiukkasten massapitoisuus (PM10) mitataan. Tekes ja EU ovat rahoittaneet keksintöä.

    Kyllä tulee Nuuskijalle hommaa, kun TUNNELIN pienhiukkaspäästöjä sitten joskus mitataan!

    Mukava juttu, että tällainen on!

    VastaaPoista
  18. Jos haluat tietää, mikä se Hot Spots -alue oikein on, niin sen löytää ihan ensimmäistä kertaa juuri tästä, "Tampereen Ilmanlaatuselvityksestä 2013":

    www.tampere.fi/ymparistojaluonto/julkaisutjaselvitykset/ilmanlaatuselvitys2013.html

    Siinä on linkit pdf-tiedostoihin, joista varsinkin tuo KOLMAS koskee läheisesti Hot Spots -asukkaita. Se todella kannattaa sisäistää, jotta voi jo etukäteen tyrmätä kaikki tosiasioiden vähättelyt ja sivuutukset, mitä tulee PÖLYYN ja MELUUN siellä tunnelin suulla nyt ja tulevaisuudessa.

    Se NELJÄS linkki johdattaa sitten Tampereen TULEVAISUUSSKENAARIOON, nimittäin ilmanlaatuennusteeseen vuonna 2030: varmaan siinä on jo TUNNELI mukana! Ja ne 100 000 uutta asukasta autoineen tai mopoineen tai polkupyörineen... (Onkohan muuten laskettu, kuinka paljon siihen mennessä POISTUU Tampereen asukkaita rauhallisemmille laitumille?! Voi näet niitäkin olla, ehkä toiset 100 000, heh-heh!)

    Joo, että tällaista!

    Iloista ja rauhallista Pääsiäistä kaikille tunnelielämän ahdistamille! :-)

    T. Viipperä

    PS. Näitä raportteja tulee sitten joka vuosi, taitaa tulla jopa neljännesvuosittain, joten tietoa Tampereen pölyistä ja hiukkasista tulee kyllä olemaan saatavissa. Se taidettiin mainita jo niissä Ympäristönsuojelumääräyksissä...



    VastaaPoista
  19. Voi valtava! Kiitos taas paljon!
    Täytyykin tutustua noihin linkkeihin oikein ajan kanssa. Nämä pölyjutut tulevat nyt varmaan ajankohtaiseksi ja uskoakseni ovat mukana seuraavan asukasillan ohjelmassa. Esimakua kuitenkin saatiin jo edellisessä hieman.

    Saattaa olla, että allianssi pukkaa jopa jonkun pienimuotoisen keskustelutilanteen pölyasian tiimoilta, niin kuin tekivät sen porausmelunkin kanssa heti, kun asiasta kohistiin vähääkään enemmän.

    Sikäli pointsit allianssille, että tiedottavat ja keskustelevat asioista.
    -Täällä päässä tunnelia siis ainakin.


    Tuo Ari Elsilä muuten juuri oli yksi allianssiin yhteydessä olleista sen minun yöllisen rusnaamismeluongelmani tiimoilta.

    VastaaPoista
  20. ..niin ja se piti vielä sanomani, että ajattelin tehdä postausksen näistä pöly- ja Hot Spots-jutuista, kunhan perehdyn noihin matskuihin loman jälkeen kunnolla. Ettei jää tärkeä tieto ainoastaan tänne kommentteihin. Kiitos Viipperä vielä noista linkeistä. :)

    VastaaPoista
  21. Jeps! Laitapa Nuuskija-autosta KUVA postaukseesi ja kerro, että se on tavallinen iso Volkkari-PAKETTIAUTO, rekisterinumero RKI-986, jonka ympärillä ja sisällä on suomalaista huipputeknologiaa 1,2 miljoonan euron arvosta ja että se valmistui Metropoliassa autoinsinööriopiskelijoiden projektityönä dosentti Liisa Pirjolan johdolla. Se mittaa uskomattoman tarkasti liikenteestä ja katupölystä nousevat pienhiukkaset. Ja tekee sen ONLINE, liikenteessä!

    Pöly näkyy, mutta se ei ole terveydelle ihan niin vaarallista kuin nämä pölyn seassa kulkevat näkymättömät pienhiukkaset. Juuri TUNNELISSA näitä ajoneuvojen liikennepäästöjä, pölyjä ja hiukkasia, syntyy ENEMMÄN kuin edes vilkkaimmilla kaduilla; lisäksi verotus suosii diesel-ajoneuvoja, joissa typpi- ja hiukkaspäästöt ovat suuret. Siksi meillä on edessämme huonosta ilmanlaadusta johtuva TERVEYSONGELMA, jollei mitään tehdä.

    Kiitos Nuuskija-auton, nyt me tiedämme tämän kaiken. Ja voimme ajoissa reagoida.

    Löydät "Koneviestin" Tietolaarissa 2011 julkaistun erityisen arvokkaan pikku tietoiskun, kun googletat "Nuuskija-auto vainuaa hiukkaset".

    Ja hyvin TÄRKEÄ pieni kainalojuttu on siellä lopussa: mitä Nuuskija löysi täällä Helsingissä testattuaan pölyjä AJONEUVOTUNNELISSA. Otsikko on neutraali, mutta hälytyskellot soimaan laittava:

    "Tunnelissa havaittiin paljon hiukkasia". (Voit vaikka lihavoittaa sen otsikon!)

    Sieltä löytyy myös linkki pienhiukkasia käsittelevään Ilona Riipisen tiedeartikkeliin, jos spekuloiminen huvittaa... Itseäni ei niin kauheasti... (*yawning*)

    Aika mielenkiintoista yliopistotutkimusta on kuitenkin ilmassa HILJAISEN ASFALTIN suhteen. VTT tutkii, olisiko tällä ilmataskuja sisältävän kerroksensa ansiosta kyky myös jotenkin "varastoida" rengaspölyssä kulkeutuvia hiukkasia asfaltin sisään, niin että ne eivät vapautuisi ilmaan. Oma järkeni kyllä sanoo, että jos tässä onnistutaan, niin se väistämättä vie tehoa pois RENGASMELUN torjunnalta. Ilmataskut nimittäin ovat asfaltissa juuri siksi, että ilma on hyvä (tai ainakin kohtalainen!) ÄÄNEN ERISTÄJÄ. Eli juttu on vähän kuin "harakka tervatulla katolla": vähennänkö MELUA vai HIUKKASIA? Molempia ei nähdäkseni voi saada.

    Kannattaa kyllä keskustella Allianssin insinöörien kanssa sekä Nuuskijasta että hiljaisesta asfaltista. Molemmilla on teknologian huipputuotteina tulevaisuusmerkitystä myös TUNNELIN asioissa!

    Tunneli ei valmistu silloin, kun se valmistuu. Moni nyt vielä piilossa oleva kysymys herää silloin eloon ja vaatii huomiota. Älkää luulkokaan, hyvät ihmiset, että INSINÖÖRIPIIREISSÄ oltaisiin näiden kysymysten suhteen yhtään sen valistuneempia kuin täällä kansalaisten ja tunnelin luona asuvien joukossa! Voi, voi - saatte nähdä, että monta yllätystä vielä tulee! Ei kaikki ole vain joko politiikkaa tai taloutta. Ei gorilla vilahtele vain olohuoneessa (asukas) - se istuu tukevasti myös neukkarissa (allianssi)!

    Expect the unexpected! :-@

    Tekniikasta läheisemmin kiinnostuneille on seuraavassa pientä extraa: hauska pikku artikkeli Nuuskijan ideasta, ominaisuuksista ja kokoonpanovaiheista Metropoliassa (silloin vielä nimeltään Stadia):

    www.studiolumi.com/koke/uaitkn/nuusk.html

    T. Viipperä

    VastaaPoista