torstai 24. huhtikuuta 2014

En nyt tarkoituksella mitenkään provoa tässä...

...mutta on ihan pakko laittaa tänne muutama kuva. Kävin nimittäin ottaamassa pari työmaakuvaa Naistenlahden risteyssillalta. Ja mitäs minä näinkään.

No, tältä se työmaa nyt näyttää. Tukimuuria rakentavat. Liikennettä oli varsin paljon tuona aikana kun sillalla stalkk... hengasin.
Tunnelityömaa Naistenlahden risteyssillalta kuvattuna 24.4.14

tukimuuritunnelimiehiä
 Sitten näin VETTÄ! Ne kastelee sittenkin! Olin iloinen. Kunnes katsoin tarkemmin...
VETTÄ! Ne kastelee sittenkin!


Oman autonsa vain pesivätkin!!!Ruojat! On se nyt puhdas, ihan kiilteli auringon valossa. Autopesun jälkeen liikennettä riitti yhä runsain mitoin. Rekka ja kuormuri toisensa jälkeen kävi täytöllä ja lähti pois.
EIH!! ...oman autonsa vain pesivätkin...

Letkumiehet eivät eväänsä kuitenkaan enää liikauttaneet, ainakaan roiskutellakseen vettä mihinkään suuntaan. Ja maa vain pölisi. Höh.

kyllä pölisikin, mutta vettä ei enää näkynyt

No joo, vietin sillalla vain viisitoista minuuttia. Ei ole pitkä aika se tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Mutta miten satuinkin paikalle juuri nähdäkseni tämän autonpesuoperaation?!! Toivon, että ne ovat kastelleet/pesseet jotain muutakin, lähinnä tarkoitan nyt työmaa-ajoneuvojen renkaita, kuormia, maata, teitä,  ennen ja jälkeen kuvauksieni... Minua lähinnä huvitti tämä yhteensattuma.


Ai niin, loppukaneettina kerrottakoon, että ne perkeleet rusnasivat sillai ihan pikkuisen klo 6.03. (Kymmenisen minuuttia.) Kokeilivatkohan ne, että kuuluuko vielä.. No, voin kertoa, että KYLLÄ KUULUU!!! Piti laittaa Meriläiselle postia päivällä, mutta piteli töissä taas vähän kiirettä.
Ja heräsin joka tapauksessa kuudelta, kun oli kerta aamuvuoro, niin en ihan peliverkkareitani joutunut repimään. Huomenna, jos vain rusnaavat minut hereille aamuyön (tai pahimmassa tapauksessa sysiyön) pimeinä tunteina, niin soitan välittömästi Jarkko-miehelle, oli kello mitä tahansa. Mulla ois nääs iltavuoro, ja siksipä saisin nukkua kasiin. Tai edes sitten sinne viralliseen tunnelityömaa-ajanlaskun alkuun eli seiskaan...

16 kommenttia:

  1. Holy smoke!! Osuitpa hyvään saumaan muuten... Mahtavia kuvia! :-o

    Esitäpä Allianssin seuraavassa asukastilaisuudessa tämä kysymys (sen tarkoitus tosiaan ON provota eli osua suoraan tunneliurakan "kipupisteeseen"):

    "Kuka tässä teidän organisaatiossa on PÖLYVASTAAVA?"

    ??? (Kääntyileviä päitä, pyöreitä huulia, hämmennystä...) "Niin... tuota... joo... siis...?!?"

    "MITÄ! Näin iso louhintatyömaa eikä PÖLYVASTAAVAA!! (Levitä silmät teevadeiksi...)

    Niin juuri! Tästä se käynnistyy. On hyvä, jos asukkaita on etukäteen, esim. nimienkeräyksen yhteydessä, VALMISTELTU siihen, että tulossa on nyt ASUKKAIDEN "show": asukkaat vaativat kirkkaita ja selviä vastauksia erinäisiin kysymyksiin koskien pölyä tunnelissa, työmaalla ja lähiympäristössä. Terveydestä ei tingitä, vaikka hyvinvoinnista joutuu välillä pakosta luopumaan.

    Koska "pölyvastaavaa" ei taatustikaan löydy, niin se tarkoittaa sitä, että KUKAAN firman sisällä ei tunne olevansa vastuussa pölystä eikä sen aiheuttamista haitoista ihmisille, koneille ja ympäristölle. Tässä vaiheessa jokainen vain katsoo ympärilleen. Päät pyörivät... Ainoastaan "puhuva savukone" voi herätä kuin vieteröitynä suoltamaan jotain sanahöttöä NYT pöydälle nostetun läsähtäneen "ys-kakun" peitteeksi, mutta turhaan. Sillä nyt se on MYÖHÄISTÄ.

    Nyt ASUKKAAT vaativat, että urakoitsija NIMEÄÄ firman sisältä jonkun henkilön pölyvastaavaksi. Pölyvastaavalla on oltava KASVOT ja NIMI ja PUHELINNUMERO, ja tämä laitettava tiedoksi myös työmaatauluun.

    Pölyvastaava kerää parin kolmen henkilön tiimin ympärilleen. Yhdessä he laativat PÖLYNTORJUNTASUUNNITELMAN, jossa kaikki pölyä aiheuttavat toimet on lueteltu ja jokaisen viereen ohje, miten syntyvää haittaa voi vähentää tai ehkäistä. Pesulle, pölynsidonnalle, puhdistustoimille, ajoteitten kunnostukselle ja kaikelle muullekin annetaan AIKATAULU, jonka toteutumista valvotaan ja josta myös JOHDOLLE raportoidaan säännöllisin väliajoin.

    Urakoitsijan IMAGOLLE ei ole hyväksi se, että työmaa on törkyinen ja ympäristön ilmanlaatu ala-arvoinen, jopa terveydelle vaarallinen.

    Asukkaat vaativat, että firma nimeää VASTUUHENKILÖN ja että PÖLYNTORJUNTAVIESTI jalkautetaan organisaation kaikille tasoille. Sen voisi sisällyttää myös firman "arvoihin", mikä parantaisi suuresti tunneliurakan saamaa huonoa julkisuuskuvaa.

    Jos pitää valita IHMISTEN ja AUTOJEN välillä, kumman firma valitsee ensisijaiseksi asiakkaakseen? Kumpi saa kultaleiman, kumpi vain täräyksen otsaansa?


    No niin, tällainen välitön inspis tuli noista Anuliinan kuvajärkytyksistä mieleen ja sormenpäihin. En hionut tekstiä sen kummemmin kuin että vaihdoin sanan "haitallinen" sanaksi "vaarallinen". Pientä tehostusta aina tarvitaan, menee sana paremmin perille... :)

    Onhan se niin kuin sohaisisi kepin muurahaispesään. Mutta mitä sitten! Tämähän on suoraa vaikuttamista, interaktiivisuutta. Erittäin mielenkiintoinen koe myös. ASIAKAS puhuu nyt - kuunnellaanko häntä vai pyyhitäänkö hänellä lattiaa? Niiden on pakko reagoida jotenkin.

    Expect the unexpexted! :-@

    Mitäs tuumitte?

    VastaaPoista
  2. Sounds like a plan! ;)

    Kyllä taas osuit NIIN naulan kantaan. Noinhan se taitaa oikeasti olla, kukaan ei vastaa ja siksi homma ei toimi. Kyllä noista järjestelyistä todella hyötyisivät ihan kaikki. Eikä vähiten me asukkaat. Nyt sitten vaan selkeitä ja kirkkaita kysymyksiä laatimaan...

    ps. Kertakaikkisen hyvä inspis olikin... ja pieni tehostus on sitä paitsi aina paikallaan. ;)

    VastaaPoista
  3. Oletpa Anuliina onnistunut niiiin oikealla hetkellä kuvia nappaamaan! Tuli oitis mieleeni sellainen idea, että lähetäpä kuule Moroon vaikka tuo alin kuva, jossa pöllytys näkyy just pahiten. Saa homman todellinen luonne julkisuutta. Tai toisaalta, tuo pesukuva voisi herättää hilpeyttä (niin no, toisaalta: meidän asukkaiden mielestähän, kuten tiedät, siinä ei ole mitään hauskaa...).

    Yllekirjoittanut istuu bussissa matkalla Jyväskylään vetämään illalla kannat kattoon ja unohtamaan hukkaputken edes hetkeksi. Rrrock \,,/

    VastaaPoista
  4. Tässä lisää ärhäkkää menoa! PORAJUMBO työssään, samaa mallia kuin Anna-Kaisa ja Irene:

    https://www.youtube.com/watch?v=2ojq1R3H5P0

    Yritin katsoa, olisiko jumbolla joku erillinen pölynkeräysmekanismi porareiästä putoilevalle kivipölylle, mutta mitä vielä! Öljyä ja vettä tuossa poraustapahtumassa ainakin näyttää kuluvan litratolkulla, lattiakin ihan kiiltelee märkänä. Siihen kai syntyy jonkinlaista LIETETTÄ, arvelisin, koska pöly saa maahan leijata vapaasti kaikista kolmesta porausreiästä. No niin, ei siinä mitään: SÄKKISYSTEEMI lienee jo aikansa elänyttä teknologiaa, ainakin infrarakentamisessa...

    Mutta miten se KIVIPÖLY saadaan ulos tunnelista? Imetään jollain imurilla, vai? Rahdataan sitten pois rekalla tai kuormurilla? Ja minnekähän se viedään? Johonkin varastoon? Miten kauas? Kiviaineksen hinnasta puolet muuten syntyy kuljetuskustannuksista(!). Että kallista on tuo rahtaus! Onko sillä kivipölyllä mitään uusiokäyttöä? Varsinkin kun se on noin likaista ja sotkuihin sekoittunutta rapaa kuin kuvasta näkyy. Luulisi, että auton lavalla se kuivahtanut kivipöly vasta PÖLLYÄÄKIN, jos ei ole osattu peittää tai kastella... Tai ehkä ne vie sen jossain TANKISSA?!

    On muuten mahtava kone tuo dataohjattu DTi-sarjan JUMBO. Kolme teleskooppipuomia ja kolme ultratehokasta kallioporaa. Tosi timangia meininkiä! Painoa 50 000 kiloa, poraa minuutissa 5 metriä kalliota. Tyylikäs "raskaan sarjan" edustaja, sanoisin.

    Saksalaiset ovat muuten tehneet siitä täydellisen pienoismallin (1:50). Lelu sopii sekä lapsille että Sandvikin omiin promootiotarkoituksiin. Söpö kuin mikä! :) Sekin löytyy YouTubesta.

    Aikamoista ammattitaitoa muuten vaaditaan PORARILTA, joka tuolla kopissa istuu ja lukee tietokoneruudulta niitä laserkeilauksella säädettyjä mittapisteitään ja kallistuskulmiaan.

    Tekniikka on selvästi ottanut hurjan harppauksen, mutta mistä löydetään sitten OSAAJAT? Ei välttämättä Tampereelta. Ei välttämättä Suomestakaan!

    "Työllistämisperusteiset" puheet on syytä unohtaa. PROJEKTI ratkaisee. Ja sen menestys. Työmailla roikkuu vieläkin paljon "apuväkeä" seisoskelemassa ja luppoaikaa viettämässä - millähän NE saisi työllistettyä niin etteivät rasittaisi projektia ihan turhana painolastina?!

    Tunneliurakoitsijalla on meneillään kovat ajat ja kovat haasteet. LEMMINKÄINEN antoi juuri potkut sekä toimarilleen että talousjohtajalleen, ja myy toimintojaan Pohjoismaissa. Sen toiminta juuri tällä hetkellä on reilusti tappiollista. Luulisin, että se kartellioikeudenkäynti painaa niskassa, ja talossa riidellään. No, toivottavasti siitäkin KUOPASTA vielä ylös noustaan.

    Nuo Anuliinan kuvat heijastavat oivallisella tavalla urakoitsijan lerpahtanutta tahtotilaa: kukaan ei piittaa pölystä, ja työntekijät pesevät omia autojaan, kun rekkaralli humisee ympärillä paksut pilvet perässään. Ja joku kaivurikin siellä pyörähtelee... Niin, onhan se oma työsuhdeauto tietenkin se ensimmäinen pelastettava tässä yleisessä PÖLYVYÖRYTYKSESSÄ... Vielä vähän Turtle Waxia pintaan, niin johan kelpaa mennä raitille ajelemaan. On ihan saman näköinen kuin tulisi suoraan Messukeskuksen autonäyttelystä... (LOL)

    Nämä kuvat ovat arvokkaita dokumentteja. Kannattaisi ehkä tallettaa muistitikulle, jos yleisö asukastilaisuudessa haluaa nähdä. Ja nauraa. Out of their own hearts,ha-ha-ha!

    VastaaPoista
  5. Ai niin, piti vielä sanomani, että laitapa, Anuliina, tuo "DTi Tunneling Jumbos" -video mukaan johonkin postaukseesi. On totista mutta sähäkkää menoa ja jykevää metallia taustalla. Kannattaa laittaa ruutu isolle ja NUPIT KAAKKOON! :)

    Lemminkäisen liiketoimintajohtajan ikimuistoiset sanat YLEN uutisissa: "Pitää hallita tärinät!" Maan alla ja päällä.

    Juu, näinhän se juurikin on. Minulla on kuva "emotioteekissani", jossa Irene ROIVAINEN mäjäyttää isolla kädellä shamppanjapullon (liekö oikeata vai elyséetä?) jumbon kylkeen niin että roiskeet vain ilmassa viuhkana hujeltavat! Itse Margaret Thatcher käsilaukkuineen lähettämässä joukkoja Falklandin sotaan - jotain tällaista tuli mieleeni. Siinä LEIDIT lähettivät tamperelaisia "suureen rakennusjuhlaan". Totta mooses!

    Onpa tässä nyt revitty riemua yhdestä jos toisestakin kuvasta. Varsinkin siitä, kun se punainen työsuhdeauto painuu häveliäästi sillan alle, juuri suihkusta tulleena... Ruusunraikkaana. Keskellä hävityksen kauhistusta, pölypilviä, pyörteitä, tornadoja...

    Jos odotit odottamatonta, niin tässähän se oli.

    Oikein vatsasta sattuu, niin paljon olen nauranut... Ryääh-häh-hää!




    VastaaPoista
  6. Katselin uudelleen noita kuvia. Tällä kertaa analyyttisellä silmällä. Eikä naurattanut.

    Kuljetusyrittäjät kuskeineen ja autoineen tekevät tunnelityömaalla työtään olosuhteissa, joissa selvästikään ei ole pidetty huolta heidän TYÖTURVALLISUUDESTAAN. Työmaa pitäisi olla rakennettu ja ylläpidetty niin, että se täyttää TYÖTURVALLISUUSMÄÄRÄYKSET. Eikö Allianssi valvo? Että kuljettaja ja auto raskainen lasteineen pääsee turvallisesti työmaalta kadulle?

    PÖLY peittää näkyvyyden edellä ajavaan. TURVAVÄLEJÄ ei ehkä pystytä ylläpitämään. TÖRMÄYKSIÄ voi sattua, kuski ja kuljetuskalusto vahingoittua.

    Toisekseen AJOTIET ovat puutteellisessa kunnossa. Ne näyttävät olevan PEHMEITÄ, mitä nyt ehkä jotain soraa tai sepeliä hiekan joukossa. Raskaiden lastien alla tiet elävät ja PAINUVAT RENGASURIEN KOHDALLA. Maasto näyttääkin jo aika kumpuilevalta! Onkohan niitä teitä edes TASOITELTU ja jos, niin milloin viimeksi? Ainakaan niitä ei ole KASTELTU. Tyynismaan mukaan TIESUOLAA olisi käytetty. Missähän se muuten näkyy, jos näin ankarasti PÖLYÄÄ(!!).

    AJOTEITÄ ei ohjeista huolimatta ole rakennettu KOVAPINTAISIKSI, mikä lisäisi kuljetusten ja rahtausyrittäjien turvallisuutta ja tekisi LIIKENTEENKIN työmaalla sujuvaksi. Lemminkäisellä varmasti on tarkoitukseen sopivaa KIERRÄTYSMATERIAALIA (kumia, kivi- tai betonilaattoja tms. tukevampaa tavaraa kuin pelkkä hiekka!). Missä se on, kun ei näy?

    Tällä hetkellä työmaalla on selvä ONNETTOMUUSRISKI. Kun pehmeä, alas painunut tienpinta jossain mutkassa tai nyppylän vieressä luistaa tai pettää ja kuorman PAINOPISTE siirtyy keskeltä sivuun, niin AUTO kaatuu, KUORMA leviää tielle, KULJETTAJA loukkaantuu, ehkä vakavastikin. TYÖT työmaalla keskeytyvät. Ja sitten:

    On onnettomuustutkinta, vakuutusyhtiön edustaja tulee paikalle arvioimaan, ehkä tarvitaan ambulanssiakin, ja se kuormakin pitää maasta pelastaa. Takana seisoo RIVI kuorma-autoja. Laskekaahan, hyvät ihmiset, mitä tämä kaikki tulee Lemminkäiselle ja sitä myöten koko Allianssille ja KAUPUNGILLE itselleen maksamaan!

    No, toivottavasti kaupungilla on hyvässä kuosissa oleva VAHINKORAHASTO, josta vaikka kuljettajan leskelle eläkettä sitten maksellaan!

    Kaatuneen auton ja kuljettajan vahingon korvaa hänen oma vakuutusyhtiönsä. Mutta olkaa satavarma siitä, että tämä VAKUUTUSYHTIÖ hakee KAIKKI saatavansa korkoineen ja kuluineen ALLIANSSILTA, joka joutuu raapimaan rahaa kukin omasta kulukassastaan. Siinä kompuksessa sekä VOITOT että MENETYKSET ovat yhteiset, niinhän se oli?

    Jos minä olisin joku satunnainen sijoittaja kävelemässä iltapäiväkävelyäni Naistenlahden sillalla ja joutuisin siellä PÖLYPILVEEN, niin ensiksi katsoisin, MISTÄ se pöly oikein tulee. Ahaa, tuolla rakennetaan! Kuka rakentaa? Lemminkäinen, ai jaa...

    Sijoittaja menee kotiin ja tekee "turn downit" eli myy kaikki Lemminkäisen osakkeensa. Toisin sanoen, laittaa RAHAHANAT KIINNI.

    Tämä ei ole kuvitelmaa. Se on aivan tosiasiallinen tilanne. Se on se "gorilla neukkarissa", jokin kauhea, jota ei vielä nähdä.

    Tämä on hälytysmerkki: TYÖMAA on turvaton ja pölyinen. Lue: FIRMA on heikossa hapessa.

    Miten lienevät Allianssin omat talousasiat? Riittääkö sillä MAKSUVALMIUS selviytyä vielä nämä tulevat vuodet? Pahin skenaario on se, että raha loppuu kesken eikä lisää mistään tule, koska sijoittajien, yrittäjien ja tilaajan usko on hiipunut. TALOUS toimii uskon varassa, ei tiedon eikä rahan, tämä on kylmä totuus.

    Mahdollisen selvitystilanteen koittaessa tamperelaisille tosiaan jää käsiin HUKKAPUTKI: kesken jäänyt tunneliurakka, kolme mustaa ja rumaa aukkoa näköalapaikoille kallion kylkeen. Mutta vaarallisina paikkoina ne luultavasti peitetään eli MUURATAAN UMPEEN.

    Ennen oltiin "ulkomailla Teiskossa", nyt ollaan "ulkomailla" IHAN OMALLA PIHALLA. Vai mitä, hyvät asukkaat?






    Kaikki alkaa nyt siitä tulevasta PÖLYKESKUSTELUSTA. Vapise, Big Room! Ja koko Allianssi.

    VastaaPoista
  7. Mistähän te hipit keksitte seuraavan kerran valittaa kun pöly ja rusnaus loppuu..ootte te aaseja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon rakentavasta palautteesta anonyymille!

      Eiköhän me hipit jotain keksitä. ;)

      Poista
    2. In the internet we have this thing called "nimettömät huutelijat". Huohh... Ilmeisesti asut mahdollisimman kaukana hukkaputken vaikutusalueesta??

      Poista
    3. Ellen kovasti ole väärässä, niin blogin kävijätilaston mukaan tämä nimenomainen anonyymi on mitä ilmeisimmin Lahdesta, IP-osoitetta en tohdi tähän laittaa.

      Poista
  8. Ääk, multa on mennyt kokonaan ohi nuo teidän (Anne ja Viipperä) aiemmat kommenttinne.
    Mulla oli koko kyseisen viikonlopun valtavasti menoa ja huvituksia hyvässä seurassa. ;) Toivottavasti Anne sinunkin Jyväskyläämisesi ajoi asiansa. ;)

    Ja viikonlopun jälkeen huomasin katsoa vain tuon anonyymin kommentin.

    Niin, nythän ne ovat aikeissa ryhtyä pölyhaittoja vähentämään. Mitähän operaatio tuo tullessaan, mielenkiintoista seurata.
    "..päällystämme Paasikiventieltä Haarlan kiinteistölle ja Simppoonkadun taloyhtiöille johtavan katuosuuden, Soukanlahdenkadun eteläpään päällystekatkot, sekä työtunneleiden alkuosuudet. Näsinkalliolla työtunnelin alkupään päällyste jatketaan Kuninkaankadulle saakka."
    Kuulostaa ihan hyvältä alulta ainakin. :)

    Noista työturvallisuusasioista en oikein osaa sanoakaan sitten mitään.
    Tarkoitukseni on kyllä käydä napsimassa kuvia aika ajoin, niin eiköhän niistäkin näe onko tilanteet kehittyneet ja mihin suuntaan.

    Itseänikin nuo pölykuvat, tai se pesuepisodi lähinnä, huvitti kovin.
    Semmosia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olihan se oikein JYSÄRI, miellyttävä sellainen! Että oikein ASFALTTIPÄÄLLYSTE, kukapa olisi uskonut, heh-heh! :) Varmaan ne laittaa jotakin halvempaa asfalttibetonia, mutta mitäpä siitä - pääasia, että kunnon päällyste tulee! Jos niillä on yhtään mielikuvitusta, niin ne voisivat laittaa päälle PUNAISEN sirotteen. Silloin tuo liikennöiminenkin varmaan olisi turvallisempaa ja sujuvampaa, kun näkee missä se ajolinja on(!).

      Oikein mainiota toimintaa Lemminkäiseltä. Nythän ne työmaa-alueet tunnelinsuun edessä ovat saaneet olla jokseenkin vaarallisessa kunnossa - osin Luontoäidinkin takia, joka päätti peruuttaa talven 2013-2014. MAA ei siis ehtinyt ROUTAANTUA, mikä olisi helpottanut raskaiden koneiden ja ajoneuvojen liikehdintää ja samalla estänyt pölyn nousemista ilmaan joka kuopaisusta.

      Sitä asfalttia voi sitten vapaasti pestä ja huuhdella niillä Lemminkäisen omilla pesuharjakoneilla... Jos ne ovat PIMU-koneita, niin niissä on pienet terävät painepesusuihkut, jotka siivoavat nekin pölyt, jotka tavalliselta katupesurilta jäävät katuojiin ja koloihin, kiitos kumipyöräliikenteen. Pölyallergikkona tulee seurattua tavallista tarkemmin näitä hiukkas- yms. terveysasioita... Sain aikoinaan sen juuri LIIKENNESAASTEISTA, koska asuin Helsingin sinisten bussien päättäritorin vieressä 15 vuotta. Kasarmitorilla Pääesikuntaa vastapäätä, Yleisradion talo vasemmalla. Ja kauhea Postipankin "uusi" talo esti näkymän merelle. Etelärantatien liikenne oli (ja taitaa olla vieläkin) samanlaista kuin Tampereella Kekkosen- ja Paasikiventien jyrryytys. Kesällä kärpäsetkin siinä dieselin katkussa hoipertelivat ja kuolivat ennen kuin ehtivät lentää ikkunasta sisään. Muuten se kyllä oli niin ihana jugend-talo kauniine kakluuneineen. "Sirius" nimeltään. Siinäkin oli soma erkkeri... (*huokaus*) Sähköt tosin reistailivat, ja muutenkin vähän huonossa kunnossa (turkiskuoriaiset söivät KAIKKI villavaatteeni ja ihanan ison turkishatun...). Niinpä niin, loppujen lopuksi tomuun hajoaa täällä kaikki fyysinen omistus, siitä on lähdettävä. Olla tarrautumatta mihinkään kiinni, se on viisautta vailla vertaa.

      Poista
  9. Vielä ei ainakaan asfalttikoneistoa ole täällä näkynyt. Katsellaan milloin jotain tapahtuu. :)

    Tuo liikennesaastejuttu minua kyllä hiukan mietityttää. Terveydelle erittäin haitallista, niin kuin sinäkin olet saanut nahoissasi tuta. :(

    Tiedoksi vaan anonyymillekin, että se on sitten seuraava asia tämän rusnauksen ja pölyn jälkeen, mistä me hipit aasit valitamme. ;) Se PIIPPU ja siitä tupruavat liikennesaasteet!

    Enkä oikein ymmärrä voiko jollain edes olla pokkaa väittää, ettei niistä saisi/pitäisi olla huolissaan. NIH!

    VastaaPoista
  10. Lohdutukseksi tuohon saasteongelmaan:

    Se Kasarmitori oli kaupungilta huonosti valittu kohde ensiksikin siksi, että tori on aika pieni ja joka suunnalta korkeiden rakennusten ympäröimä. Eli se oli SUMPPU, jossa tuuli vain pyöri eikä puhaltanut saasteita pois. Kaupunki toi sinne tikittävän mittarin, mutta se korjattiin vähin äänin pois. Ne lukemat varmaan olivat niin hirvittävät, että niitä ei voinut päästää julkisuuteen.

    Kun kaupunki sitten aikanaan julkaisi eri mittauspisteiden tulokset, Helsingin saasteisin katu löytyi Kaisaniemestä. Mutta mikä asiassa oli mielenkiintoista ja paljastavaa, oli tiedotusvälineissä julkaistu "ranking-lista" kaupungin vilkasliikenteisimmistä ja saastemielessä epäilyttävimmistä kohteista. Lista oli kohtalaisen pitkä, ja mitään erikoisen hälyttävää sieltä ei kaupungin ympäristöviranomaisten mukaan löytynyt. Mutta istu ja pala! Kasarmitoria siinä listassa ei edes mainittu! Se oli "siivottu" kaikessa hiljaisuudessa pois...

    Tällainen muistuttaa SOTA-AJAN SENSUURIVIRANOMAISTEN toimintaa. Kansa haluttiin pitää rauhallisena, niinpä epämiellyttävät uutiset pantiin verhon taa, pimennettiin. Nykyään tehdään ihan samaa, kun käydään INFORMAATIOSOTAA, journalisteja tapetaan tai siepataan ja nokittelu politiikan kentällä käy kuumana. Eipä se siitä miksikään ole muuttunut. Samaa sotaa voi lukea Mesopotamian saviruukkujen sirpaleistakin...

    Onneksi se iv-tötterön huippu sijaitsee niin korkealla, että jos ajattelet sitä SAASTEPALLON KESKIPISTEENÄ, niin se hiukkashuntu maahan ylettyessään on jo aika ohut. Ja sitten siihen pilven hajoamiseen saadaan potkua yksinkertaisesti lisäämällä MOOTTORITEHOJA niihin poistoilmakoneisiin. Ne voidaan myös OHJELMOIDA hälyttämään hiukkaspitoisuuksien ylityksistä, jolloin M2M-periaatteen mukaisesti kaikki hoituu AUTOMATIIKALLA. Eri asia sitten on, jos järjestelmä jossain kohtaa pettää eikä hälytyksiä tule (esim. virus tietojärjestelmässä). Tai sen puuttuvan tiedon voi etsiä toisesta järjestelmästä (vaikka sieltä "ilmanlaatu.fi"-palvelusta!). Ja onhan meillä sitten se ihana "Nuuskija-auto", joka siellä tunnelissa voisi aika ajoin vierailla: sen anturit ovat Vaisalan kuuluisaa AVARUUSTEKNOLOGIAA, jota käytetään mm. sääsatelliiteissa.

    Joten kaiken kaikkiaan, en olisi kovin huolissani HIUKKASPITOISUUKSIEN HALLINNASTA tulevassa tunnelissa, oikeastaan en laisinkaan! Kyllä ne insinöörit siellä Tyynismaan toimistossa jotain osaavat, heh-heh!

    Eivät ne asfalttiaseman pojat ihan heti työhön pääse, koska ilmoja on taas pidellyt... Nimittäin YÖPAKKASIA. Pakkasien pitää olla ensin varmasti ohi, ennen kuin se asfalttihomma pyörähtää käyntiin. Niin on jäätävät tuulet täälläkin: minulla on vielä talvipomppa päällä, ja huppu päässä sai tänäänkin kulkea, vaikka aurinko paistoikin. :-/

    Mutta seuraava asia, josta herätetään kysymys Tyynismaalle, on jo kyllä aivan selvä. Se on pitkä ja monimutkainen AKUSTIIKAN alaan kuuluva ongelmakokonaisuus, joten ei siitä nyt enempää. Tunneli on RESONAATTORI ja sinun kotisi on aivan RESONAATTORIN PÄÄLLÄ. Ehkä se ei vaikuta mitään. Tai sitten se voi vaikuttaa paljon. Tavallinen rakennus- tai siltainsinööri ei tiedä koulutuksensa perusteella akustiikasta juuri mitään. Missä siis on AKUSTIIKAN erikoisosaaminen Allianssin innovaatioketjussa? En ole nähnyt viitettäkään sellaisesta. Mutta se pitäisi olla mukana suunnittelussa ALUSTA ASTI. Ja loppuun asti. Jos talosi rupeaa resonoimaan tunnelimeluun, niin se on vakava juttu. Haitallisempi kuin ne hiukkaspäästöt! Älä nyt kuitenkaan vielä huolestu, aikaa on ihan riittämiin. :)

    VastaaPoista
  11. Huoh. Oon mä sitäkin miettinyt, että eikö muka liikenteen äänet kantaudu, kun kaikki muukin kuuluu ja kantautuu noin hyvin.

    Samoin mietin tänään, kun tulin töistä kotiin tuolta Soukanpuiston kautta (ja liikenteen melu oli ihan hillitön), että kyllä se liikenteen melukin tulee olemaan ihan hillitön, suuaukko kumminkin on...ihan tuossa.
    En yhtään ihmettele, että Soukalahdenkadun Paasikiventienpuoleinen pää on innoissaan tunnlista. Poistuu tuo meluhaitta heiltä.

    Syvä huokaus.

    Nyt taas näitten yörusnausten kanssa kuitenkin eletään yö kerrallaan ja huolitaan sitten tuonnempana hiukan eteenpäin muita juttuja.

    VastaaPoista
  12. Kylläpä pölyttää. Saa varmaan asianomaisilla työmiehilläkin olla hyvät huomiovaatteet, jotta edes tuolta erottuvat. On kyllä hienoja kuvia, hyvään aikaan satuit paikalle.

    VastaaPoista