mun 'dreams' oli joskus silloin nää mun kaakeliuuni ja leveät ikkunalaudat |
No niin. Asukasillassa käsiteltiin itse asiassa kaikkia toivomiani aiheita enemmän tai vähemmän perusteellisesti.
Ensin tuli kuvaa tänä aamuna (helikopterista??) puoli kuudelta kuvastusta tunnelityömaasta.
Video on kaiketi sama kuin tämä täällä.
Kerrottiin, että viikolla 35 (elokuun viimeinen viikko) Parantolankatu olisi ajovalmis. Ja että viikolla 36 aletaan purkaa Naistenlahden risteyssiltaa. Kesän aikana avataan "ukkosenkekkosenpaasikiventien" kevyenliikenteen väylä. Vai meniköhän se niin... nyt allekirjoittanut mietiskelee täällä hutaistujen muistiinpanojensa merkityksiä... ;) Ei se voi mikään muukaan kevyenliikenteen väylä olla.
Jossain vaiheessa (varmaan sillan purkuvaiheessa) Kekkosentien liikenne siirretään sen pohjoispuolelle, eli kylpylän puoleisille kaistoille. Voi hittohemmetti, mulla on tosi vajavaiset muistiinpanot näistä, korjatkaa asukastilaisuuden kanssaihmiset, jos kirjoitan jotain vääryyksiä tänne.
Kun silta puretaan TKL:n linja 2 alkaa kulkea Tammelan puistokadun kautta Parantolankadulle ja siitä Rauhanniemeen. Eli 1.9. alkaen reitti muuttuu, mutta linjan aikataulut yms. tarkentuvat elokuun aikana.
Armonkallio jää tässä samalla myös bussilinjatta, tai meneehän tuolta Tampellan esplanadin kautta tuo 24, mutta se ei paljon auta. Luvattiin viedä viestiä eteenpäin. Tampereen kaupunkihan (Treen joukkoliikenne vai mikässenytolikaan) siitä sitten lopulta päättää.. Pitääköhän alkaa kirjeenvaihtoon Tampereen joukkoliikenteenkin kanssa, Ylöjärvi on jo saanut osansa. ;) En minä itse kyllä bussia tarvi, mutta kaikki mummot ja vaarit... Varsinkin, kun tämä bussittomuus osuu syksyyn ja talveen.
Soukanlahdenkadusta sen verran, että kesä-heinäkuussa aukeaa kevyenliikenteen väylä vihdoinkin kokonaisuudessaan. Heinä-elokuussa katua pitkin päässee jo autollakin, syksyllä se olisi valmis kokonaan.
Sitten siirryttiin louhintoihin. Vertailun vuoksi laitoin viime asukasillassa olleen tilanteen muutaman tämänpäiväisen kuvan oheen... Alla siis tämän hetken (tai toukokuun lopun) tilanne. Räjäytyksiä on Nyt naistenlahdessa ollut suunnilleen 120.
kuvakaappaus tätinämittari- ja räjäytysohjelmasta (taijokusemmoinen) |
louhintatilanne 9.4.14 ja 11.6.14 |
15% koko tunnelista on nyt louhittu. Melkein satatuhatta kuutiota. Huh, mikä määrä.. Ei ihme, että hiukan ropsuu öisin..
Meillä räjäytyksiä on siis tehty suunnilleen 120, samoin Santalahdessa. Näsikalliolla hiukan yli 100.
Naistenlahdessahan on hyvänlaatuista kalliota ja siksi se johtaa tärinää ja ääntä niin hyvin. Tilanne ei siis ole sama muissa tunnelityömaapisteissä.
Räjäytykset suunnitellaan aina niin, että se olisi suunnilleen 70% kulloisestakin raja-arvosta. Kysyttiin onko arvojen ylityksiä tullut. Ylityksiäkin on kuulemma tullut, useita kertoja. Sitten on kyllä pienennetty aina paukkuja. Myös yhteydenottoja tärinöistä (ja vaurioista) on tullut. Ja yhteydenottoja vaurioista toivotaan yhä otettavan heti, kun niitä ilmenee. "Meriläisen Jarkkoon, tai mihin tahansa muuhun numeroon, jonka saatte käsiinne."
Suunnilleen lokakuun puolessa välissä puhkaistaan tunnelit täällä Naistenlahdessa.
Kysyttiin milloin alitetaan rata.. Loka-marraskuu oli arvio. Kysyttiin myös milloin alitetaan Tammerkoski. Koko ajan on käynnissä patojentarkkailuohjelma ja arviolta neljän kuukauden päästä Tammerkoski olisi alitettu. Kysyttiin myös paljonko on kalliota tunnelin katon ja asuntojen välillä. Täällä alkupäässä 15m, myöhemmin 20m.
Koko tunneli olisi sitten louhittu reilussa vuodessa, tällä hetkellä vauhti on 10 000 kiintokuutiota viikossa. Louhinnoissa edetään täällä nykyään (kun louhitaan täydellä profiililla) viikossa 10m (jopa 15 m) molemmissa tunneleissa siis. Yhteensä 20-30m.. Onneksi olen lukenut sen pitkän matikan. Taas oli hyötyä. ;)
Kyseltiin muuten myös onko veden kanssa ollut ongelmia. Ei kuulemma ole. Naistenlahdessa on tällä hetkellä käynnissä itse asiassa työnaikainen pohjavedenalennus. Ja se sujuu oletettua paremmin. Ja siis ongelmitta.
Liikennejärjestelyjä, kun Naistenlahden risteyssilta puretaan. |
Tuon
betonisen muurin, meluvallin, joka nyt jo on olemaassa, päälle tulee
siis vielä n. 2,5m korkea meluseinä, joka tehdään betonista ja
lasi-/polykartionaatti-teräs -elementeistä.
(Se
myös saatetaan koristella maalauksin tai se voi olla graafista
betonia.) Tästä nousi sitten useampi puheenvuoro. Asukkaat sanovat EI betonille, kaunista
ja vihreää mieluummin.
Ja ne ovat muuten aloittaneet jo tulevien suuaukkojen betonirakenteita. Sitä ne tuossa tunnelin suulla ovat siis duunanneet.
Soukanlahden kadulle on siis suunnitteilla puuistutuksia yms.. Siten, että istutettaisi (kuulemma jo valmiiksi korkeita) puita ja niiden väliin tulisi aina kaksi autopaikkaa (asukkaista lähtöisin nuo autopaikkatoiveet.) Ja varsinaisen suuaukon kohdalle on suunniteltu tulevaksi joku kukkaistutus tms. Siis tälle puolelle muuria, toiselle puolelle tulee "kukkalaatikko," josta voisi lähteä köynnöskasveja tms. Se näkyy tuossa ensimmäisessä kuvassa. (Tekonimenä käytetään tuota -ihmettelinkin "kukkalaatikkoa" seinällä olevissa suunnitelmissa, että jopas nyt...mutta se onkin melko masiivinen juttu.)
Siinäpä
vain nyt olikin se, että näitä meluseinä/-valli -asioita ei enää pysty
muuttamaan (luvat haettu ja saatu ja sellasta), ei kyselty sitten loppuviimeeksi asukkaitten näkemyksiä
(paitsi nuo autopaikat) tästä maisemoinnista, vaikka niin lupailtiin aiemmin. Suuaukon kohdalle muuten ei ole mahdollista esim.
istuttaa puita, koska jo rakennetut betonirakenteet estävät sellaisen. Ei ole tilaa puiden kasvaa.
Keskustelun jälkeen luvattiin kuitenkin ratkaista maisemointia myöhemmin -siltä osalta kuin se on mahdollista. Asukkaat toivovat kuitenkin mieluummin vihreää ja nättiä kuin kaupungin mahdollisesti aitaan kaavailemia taideteoksia...
IV -konehuoneen sijainti suunnitelma- ja toteustusvaiheet |
Sitten tämä minun murheenryynini. Ilmanvaihdon konehuoneen sijaninnin suunnittelu- ja toteutusvaiheet. En ehkä kestä. Tuon valtavan betonihallin asemesta konehuone tällätään siis levennettyyn työtunneliin. Järkeni sumeni tässä kohtaa enkä tehnyt edes muistiinpanoja. Esitin kysymyksen koskien konehuoneen koneistosta aiheutuvien äänten kantautumista kalliossa. Meidän kalliommehan on niin erinomaista laatua, että siksihän se johtaa tärinää ja ääntä nytkin niin hyvin. Miten sitten tämän konehuoneen kanssa. Huomatkaa, yllä olevaan kuvaan olen rinkuloinut punaisella konehuoneen ja meidän kiinteistömme. [Ei helvetti!!! Ei VOI olla totta!!]
Vastaukseksi sain lauseen: "Kyllä me laitetaan se niin, ettei sieltä mitään kuulu." (Tämän lauseen kirjasin oikeasti muistiinpanoihini.) Että ei kuulemma kuulu eikä tärise. Jahas.
En tiedä, mutta ei oikein vakuuttanut tuo lause.. Kyllä minua kiinnostaa saada hiukan enemmän tietoa siitä mikä ja
millainen konehuone tässä talon/pihan alla sijaitsee, ja miten se sinne on eristetty. Onhan se
jollain tapaa ihan luonnollistakin, että se kiinnostaa..
En myöskään oikein tiedä miten minä tähän nyt suhtautuisin.. Tunnustan kuitenkin, että jouduin ihan vähän itkemään, kun pääsin kotiin, että niin minä suhtauduin. Mutta semmosta se välillä on. Pelastakaa minut täältä!
Lopuksi Ukkelbergin Jari (eli tärinämies) Kalliotekniikka Consulting Engineersin Pirkanmaan aluepäällikkö (Googlasin tuon päällikkyyden) tuli valaisemaan meitä vaurioista ja korvausjupakoista. Oli kuvia esitetyistä vaurioista. Huono kuva, anteeksi, toista en edes laita. Ja niistä kerrottiin. Vauriot olivat ympäriinsä koko tunnelialueelta, ei siis pelkästään täältä Armonkalliolta.
Siinä sitten tunnelmakin kohosi käsinkosketeltavan tiiviiksi. Mutta mitään ei edelleenkään myönnetty. Kenellekään ei ole mitään korvattu. Vielä. Harkittu kuulemma on.Tilaisuuden jälkeen sai vielä jäädä keskustelemaan vauriojutuista. Kyllä minäkin hetkeksi jäin, mutta ei minulla itselläni ole tapahtunut mitään halkeamia tms. vakavampaa, joten lähdin kotiin.
Mitenkähän tässä vielä oikein käy? Nyt ahistaa. Voi itku.
-Anuliina
Ai niin, noita työmaa-aidoissa olevia viikkotiedotteita toivottiin nettiin. Ja varmaan ne sinne saadaankin.
Niin, ja vaikka taas hiukan ahisteleekin, niin olen minä silti kiitollinen, että noita asukasiltoja järjestetään. Se on kyllä hieno juttu. Hyvä. :)
Minun mielestäni koko hukkaputken (kyllä, tunneli on hukkaputki!) rakentaminen on sulaa hulluutta. Tuskin olen ainoa, jolla on tämä mielipide?
VastaaPoistaNiin, en minäkään suorastaan riemuissani siitä ja sen sijainnista ole. Mutta tuohon se nyt tulee kuitenkin ja minun on jo kotini sijainnikin kannalta syytä toivoa, että siitä tulee hyvä ja ettei mikään mene pieleen tunnelihankkeessa..
VastaaPoistaVälillä uskoni (eli toivoni) on kovallakin koitoksella, mutta mutta... Päivä kerrallaan tässä kattellaan.
Niinpä. Siihen se nyt tulee eikä sitä kukaan pystynyt estämään!
VastaaPoista