sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Hei, olen Anuliina -ja olen tunneliaktivisti ;)

Viikonloppuna oleilin pitkästä aikaa vain kotona. En lähtenyt mihinkään rientoihin mukaan ja muutenkin vietin kunnollista elämää, en turmiollista ollenkaan. Hyvä minä!

Kävipä kuitenkin niin, etten saanutkaan täydellisestä tunnelihiljaisuudesta huolimatta nukuttua ja valvoskelin viime yönäkin pitkin yön pimeitä tunteja. Mitäpä minä sitten muuta olisin tehnytkään kuin lukenut netistä tunneliin liittyvää materiaalia pilvin pimein. Asiakirjoja, lupahakemuksia, raportteja, suunnitelmia yms. Tämä luonnollisestikin herätti minussa valtavasti kysymyksiä. Ullaatuuus!!!

Kirjoitin Jarkollekin superpitkän sähköpostin, mutten milloinkaan lähettänyt sitä. Koska:

kuvat www.zazzle.comista
 Koska minä tiedän, että minulle vastataan, että älä nyt murehdi, vaan luota meihin, kyllä siitä hyvä tulee, hiukan kärsivällisyyttä jne... Tai en tiedä, mutta ainakin luulen niin.
Lisäksi minua alkaa jo hiukan itseänikin naurattaa tämä tunneliaktivismini. (No joo, aktivismi ja aktivismi... tunneliaktiivinen olisi oikeampi termi, mutta aktivismi kuulostaa minusta kivemmalta.)  
Voin myös kuvitella hienoisen epätoivon insinöörisihmisen mielessä, kun aamusella vilkaisee sähköpostiaan... TAAS Anuliinalta on postia. Eikö se IKINÄ lopeta?!! ;)
Toisaalta, vähemmällä ne ovat siellä päässeet. Kaikesta huolimatta. Todellakin. Jos saan sanoa.


Minulle ei vain ole ihan sama mitä minun kotini alle puuhataan. Ja sitä paitsi minä olen ihan oikeasti kiinnostunut siitä, mitä ne tekevät tuonne ja miten. En minä yhtään epäile, etteivätkö ne osaisi hommiaan hoitaa. Haluaisin vain ymmärtää. Ymmärrys vähentää epävarmuutta, minun ei tarvi pelätä ja luulla tai olettaa kaikenlaista. Niinkus meillä naisihmisillä, tai puhutaan nyt vaikka vain minusta, on tapana helposti tehdä. ;)

Niin että enkö minä muka voi vaan kysellä?!! (En tiedä ketä minä tässä yritän vakuutella, itseäni kai... Tai sitten en meinaa enää jaksaa vaivautua.) Toisaalta voisin tietysti vain kysäistä mitkä noiden kesäkuun asukasiltojen aiheet ovat... Josko siellä vaikka vastaisivat kysymyksiini.. Olisin niin kuin muutkin, normaalit, ihmiset.

Kävelin muuten tänään Lapinniemeen. Napsin työmaaltakin muutaman kuvan Naistenlahden risteyssillalta. En vain ole jaksanut siirtää kuvia vielä koneelle kamerasta.

Niin ja pesin eilen ikkunat. Wohoo! Tänään onkin ollut melkeinpä häikäisevän kirkasta. Katsotaan miten kauan kestää ennen kuin tunnelipöly sumentaa ne ja tunkeutuu rakosista ikkunan väliköihin.
Jännittävää tämä tunnelielämä.. Eikö?!

Mukavaa kesäkuuta ja Aurinkoa kaikille!

                      -Anuliina

May The Force Be With Us!

7 kommenttia:

  1. Nyt kun se asukasilta lähestyy, niin haastapa Jarkko tekemään selkoa yhdestä esitetystä Allianssin INNOVAATIOSTA! Se löytyy "Arvoa rahalle" -raportin sivulta 26, Taulukko 10. "Merkittävimmät innovaatiot".

    Heti ensimmäisenä on se poistoilmanpuhaltimien konehuoneen rakentamatta jättäminen. (Siitähän Jarkko muuten sinulle jo kertoikin tunnelivierailusi yhteydessä, ja itsekin meille kerroit!). No, tässä:

    "Sijoitetaan itäpään poistoilmapuhaltimet laajennettuun ilmanvaihtokanavaan (huom! tarkoittaa siis TYÖTUNNELIA!). Ilmanvaihdon puhallinhalli S8 voitiin näin ollen jättää tarpeettomana pois. Tekniikan vaatiman tilan tekeminen KALLIOTILANA on edullisempaa verrattuna erilliseen rakennukseen."

    Kyllä kuulostaa oudolta! Tämähän on sama kuin laittaisi autoon moottorin hyrräämään ilman sitä ympäröivää koteloa tai suojusta.

    Jos siis työtunneli toimii "konehuoneena", niin melua ja tärinää tulee puhaltimista ilman estettä koko työtunneli täyteen?! Millainen ÄÄNIERISTYS tunnelin seiniin, kattoon ja poistoilmapuhaltimien alle aiotaan rakentaa? Eikö tällainen ison tilan akustinen eristys itse asiassa tule KALLIIMMAKSI kuin asiallinen konehuone?

    Arvoituksen ratkaisu vaatisi AKUSTIKON asiantuntijasanan ja paikan päällä konsultoinnin. (Esim. Helimäki Akustikot Oy:stä!) Ainoa mitä asukas tässä vaiheessa voi tehdä, on vaatia Allianssilta KÄYTÄNNÖN ESIMERKKI jostain päin Suomea tai Eurooppaa, jossa ko. ratkaisu on toteutettu ja jossa se toimii eikä aiheuta ongelmia! Allianssi lähettäköön insinöörit OPINTOMATKALLE tutustumaan "parhaisiin mahdollisiin käytäntöihin" muissa tunneleissa!

    Tämä innovaatio kyllä kuulostaa minusta luvalla sanoen HUOLESTUTTAVALTA. Paitsi äänieristyksen, myös koneiden säännöllisen HUOLLON ja huoltomiesten TYÖTURVALLISUUDEN kannalta. Siinähän on OVET AUKI ONNETTOMUUKSILLE.

    Kannattaa kysyä, kuinka paljon se pois blokattu PUHALLINHALLI oikeasti säästi kaupunkilaisten rahaa? Montako prosenttia tästä lähemmäs 3 miljoonasta eurosta, joka tunnelin levennykseen meni? Siellä levennyksessä pauhaavat siis hirmuvahvat ääniaallot. Uskaltaako sinne huoltomies edes mennä? Mitä tapahtuu, kun LINTU eksyy sisään tunneliin ja tulee imaistuksi propelliin? Sama kuin lentokoneessa? OMG.

    Ei kannata uskoa mihinkään innovaatioon, jos se tulee ns.kirjoituspöydältä. Suuri enemmistö niistä on selviä VIRHEITÄ, nimittäin prosessiin kuuluvia EPÄONNISTUMISIA. Aitoja läpimurtoja on vain häviävän pieni prosentti. Kyllä insinöörit itsekin tietävät tämän!

    Allianssi, näyttäkää jostain ESIMERKKI, jossa tyhjää tilaa on sovellettu menestyksellisesti poistoilmapuhallukseen isoissa liikennetunneleissa!

    Jatkokysymys: Mitä konehuoneen poisjättäminen merkitsee tunnelin ELINKAARELLE ja HUOLLON ja YLLÄPIDON kustannuksille tulevaisuudessa? Eikö se KONEHALLI maksaisikin itsensä takaisin jossain vaiheessa? Ja loppu olisikin sitten jo voittoa kaupunkilaisen kukkarossa? Ne PUHALTIMETKIN säilyisivät käytössä kauemmin. Eivät laakeritkaan kuluisi niin nopeasti vakio-olosuhteissa.

    Eli: SÄÄSTÖ voi jatkossa tullakin hyvin KALLIIKSI niin koneille kuin ihmisille. Tämä on sekä taloudellinen kysymys että iso akustinen ongelma. Missä on A-Insinöörien vastaus ja esimerkit maailmalta? Todisteita kaivataan, että kyseinen innovaatio on tamperelaisten veronmaksajien mieleen ja "edistyksenä"(?) hyväksyttävissä! Ettei vain olisikin kohtalokas "taka-askel"...

    Kyllä ne puhaltimet sen verran järeitä koneita ovat, että huoli tässä vaiheessa kannattaa! Anuliina, nosta vain reippaasti tämä asia esiin ja kysele niitä esimerkkejä ja dokumentteja siinä asukastilaisuudessa. Kyllä pitäisi saada asiasta muitakin lausuntoja kuin Allianssin omia hartaita toiveita.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kuule, juuri tuosta asiasta kirjoitin Jarkolle pitkän sähköpostin. Siihen nimenomaan kiinnitin huomiota.

      (Tiivistettynä, että jos nämä rakenteet nyt sitten toteutetaan arvioitua kevyempinä (ja edullisempina) nimenomaan työtunnelin yhteyteen eikä erillishallina masiivisine betonirakenteineen, niin mitäs tämä niinku käytännössä tarkoittaa? Ihan noin niinku yleisesti ja meidän kiinteistölle.)

      Poista
    2. ...tai siis tuo oli ensimmäinen ja suurin asia, josta avauduin. Oli niitä sitten muitakin. Vaan en milloinkaan postia lähettänyt.

      Poista
  2. Aha! Eipä muuta kuin että tarjoilet koko kattauksen siellä asukastilaisuudessa! Ihmisten on saatava tietää tarkat PERUSTELUT sille, että ympäristömelua lisätään ja systeemin turvallisuutta vähennetään. Ja minkähänkokoisen "säästön" vuoksi?

    Millaisia resonansseja ja hyvinvointia vaarantavia infraääniä syntyykään kun puhallinkoneitten hurina esteettä siirtyilee ja kajahtelee kallioluolassa? Onko jo suoritettu akustiset mittaukset? Mitä heijastavia ja eristäviä rakenteita IV-tunneliin niiden perusteella aiotaan lisätä, jotta MELU (resonanssit, infraääni) ei siirtyisi ympäristöön ja kalliota pitkin runkoäänenä ihmisten KOTEIHIN?

    Tämä on niin vaikea ja ERIKOISOSAAMISTA vaativa aihe, johon ei ole selviä vastauksia kellään.
    Jokainen tapaus on omanlaisensa. Ei Jarkko sitä voi millään etukäteen tietää eikä siis luvata yhtään mitään. Kai ne nyt ymmärtävät hankkia AKUSTIKON mittaamaan sen tunnelin muotoa ja kulmia. Hankittavien koneiden äänenpainetasot varmaan jo tiedetään, että siitä voi asiantuntija jo suunnilleen aavistella, mitä tuleman pitää.

    Onpa kyllä hankala tehtävä rakentaa se tunneli niin, ettei sieltä melu karkaisi ympäristöön! Enkä nähnyt "Arvoa rahalle" -raportissa mitään mainintaa akustiikasta ja äänieristyksestä!

    Oikeastaan on parempi, ettet lähettänyt sitä sähköpostia ja antanut aseitasi Jarkon käteen. Parempi että annat ne YLEISÖN käteen, selvinä ja sensuroimattomina. Herätät yleisönkin ajattelemaan muutamia olennaisia ympäristöön vaikuttavia asioita. Säästämistoimen esittäminen "innovaationa" kuulostaa minusta erittäin epäilyttävältä, suorastaan ihmisten harhauttamiselta!

    On vaadittava tarkat TEKNISET ja NUMERAALISET PERUSTELUT tälle toimelle. Tilaajan on ymmärrettävä, mitä hän tilaa. Jos ei ymmärrä, niin jonakin päivänä hän ymmärtää, mutta vain tulleensa kusetetuksi.

    Koska Tyynismaa edustaa A-Insinöörejä, jolle nämä akustiikkasuunnittelut etupäässä kuuluvat ja siis ympäristöstä huolehtiminen, on syytä laittaa hänet koville, ja kunnolla sittenkin! Mitä materiaaleja, mitä rakenteita, mitä lukuja tullaan äänieristyksessä näkymään? Eikö Tyynismaa tiedä? Eikö ole tähän asiaan vielä edes puututtu? No mutta sittenhän asiat ovat HUONOSTI, aivan LEVÄLLÄÄN! Ja "innovaatio" - eihän sitä voi sanoa innovaatioksi, jos siitä on enemmän HAITTAA kuin etua ympäristölle ja ihmisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähetin minä aiheesta sähköpostia Jarkolle eilen.

      Tunnelin profiilia oli muuten käynyt joku mittamies tässä taannoin mittailemassa ja tehtiin muutama lisälouhinta tästä alta. En kyllä tiedä minkä asian tiimoilta, mutta kuitenkin.

      Poista
  3. Rantatunneli onkin ensimmäinen kohde mihin sijoitetaan koneita ja laitteita kallioluoliin asutuksen alle. Missään muuallahan tällaisesta asiasta ei ole kokemusta. Metrotkin kulkevat neitseellisessä maastossa.

    VastaaPoista
  4. Niinkus Jarkollekin kirjoitin, en nyt tässä kyseenalaistakaan ollenkaan kenenkään osaamisia tai ammattitaitoa. Nope, siitä ei ole kyse.

    Haluan vain ymmärtää. (Kun en minä varsinaisesti mikään insinööri ole.)
    Ettei ala liiaksi hirvittää. On tapana hiukan luulla kaikenlaista. ;) Selvyyttä mieleni halajaa. Nih.

    VastaaPoista