maanantai 2. maaliskuuta 2015

Melkoisesti asioita... Myös PIIPPUKILPAILUN jatkotyöstetyt ehdotukset!

[Edit. 3.3.15:  HUOM! Tämän jutun lopussa Piippukilpailun kakkosvaiheen ehdotelmat!! VOU!!!]

No jopas!  Näin maaliskuun aluksi onkin melkein runsaudenpula näistä tunneliasioista. Kerta kaikkiaan. Aloitetaan Liikenneviraston sivuilta löytyvästä asukastiedotteesta 2.3.2015.

Tällä viikolla (vko 10) tunnelityömailla:

Keräävä harjakone kiertää puhdistamassa allianssin hoitoon kuuluvia väyliä päivittäin.Väyliä ryhdytään pesemään heti, kun yöpakkaset loppuvat.

Naistenlahti:
  • Uusia työvaiheita ei ole alkamassa.
Santalahti:
  • Seulakalusto on siirtynyt työmaatukikohdan viereen, etäämmälle Simppoonkadun asutuksesta.
  • Louhetta ei ajeta enää järveen. Vesistötäyttö on päättynyt.  Louhetta ajetaan edelleen täytön päälle odottamaan myöhemmin keväällä tapahtuvaa murskausta.
  • Liikennetunnelissa on tehty louhinnan ja lujituksen lisäksi jo maanrakennustöitä, verhousta, palosuojausta sekä elementti- ja tekniikka-asennuksia.  (Kuva alla.)
Kuva Rantatunenlin asukastiedottteesta 2.3.2015
 Rantatunnelin FB-sivuilla taas oli tänään seuraava kuva ja teksti:
 "Santalahdessa pohjoinen liikennetunneli on jo koko profiililla puhkaistu. Eteläisen tunnelin suuaukostakin näkyy jo päivänvaloa, mutta koko profiili ei ole vielä auki."
Kuva Rantatunnelin FB-sivulta 2.3.2015
Ai että on jotenkin valloittavan hieno kuva! Melkein tekee mieli maalata tuollainen 'valoa tunnelin päässä' -kuvakin. :D

Aamulehti sitten taas on uutisoinut tunnelista pitkät pätkät, on video ja tekstiä: Suurin osa Ranta-tunnelista puhkaistu
Tunnelia on nyt louhittu runsaat 3200m eli 3/4 tunnelista. Keskustan pinta-alue kasvaa 4,5ha Ranta-Tampellan ja Santalahden vesistötäyttöjen myötä.

Tunnelin sisällä tuntuu jotenkin siltä kuin olisi metroasemalla: Työntekijöitä ja porauslaitteistoa liikkuu siellä ja täällä. Koko projektissa on mukana 360 henkilöä tällä hetkellä. Tunnelitöissä eli louhinnoissa ja rakennusteknisissä töissä on noin 190 työntekijää.

Santalahdessa maisemat ovat muuttuneet melkoisesti. Tosin autoilijat eivät sitä Rantatieltä juurikaan näe, sillä mm. rakenteilla olevan Paasikiventien risteyssillan lankkurivit peittävät maisemaa tunneliaukon suuntaan.
Risteyssilta tulee Paasikiventien eritasoliittymään. Siltapilarit on jo valettu, ja sillan kannen telinetyöt ovat käynnissä.

Naistenlahden puolella rakennetaan Rauhaniementien uutta siltaa. Silta on määrä avata liikenteelle kesäkuun lopussa tänä vuonna.
Naistenlahdessa pidennetään lisäksi eteläistä aallonmurtajaa tuomalla alueelle louhosainetta. 
Rantaväylän eteläpuolella tehdään yhä avolouhintatöitä ja maanrakennushommia.
Kun sekä eteläinen että pohjoinen tunneli on louhittu kesäkuussa, niin alue rauhoittuu louhintatöiden osalta kesäksi melkoisesti. Räjäytykset loppuvat eikä kivikuormia ajeta enää kuten nyt tehdään.
Projektipäällikkö Esko Mularin mukaan niin rakennushankkeen kustannusarvio kuin aikataulu ovat pitäneet. Tunnelin teknisiä järjestelmiä aletaan rakentamaan keväällä 2015.

Lopussa on vielä Fakta-osio:
  • Rantatunnelin rakentaminen on aikataulussaan, samoin kustannusarvio.
  • Noin 74 prosenttia tunnelin louhinnasta oli tehty viime viikolla. Kaikkiaan on louhittu 3 230 metriä noin 4 400 metristä. [Avokalliosta louhittu on noin puolet, koko urakan töistä on tehty vajaat 40 prosenttia. Tunnelien louhinnasta syntyy maamassoja kaikkiaan noin 650 000 kiintokuutiometriä ja avo-osuudelta noin 100 000 kiintokuutiometriä.]
  • Tunnelia louhitaan noin 80 metrin viikkovauhdilla.
  • Kesäkuun jälkeen työmaa rauhoittuu, kun tunnelit on saatu valmiiksi ja louhinta-aineksen kuljettaminen loppuu.
  • Tunnelin järjestelmiä aletaan ottaa käyttöön vuoden 2016 heinäkuusta lähtien, ja liikenne ohjataan tunneliin keväällä vuonna 2017.
Lisäksi Aamulehti kirjoittaa: Täällä ovat Tampereen kalleimmat neliöt: "Vasta nyt alettu arvostaa"
[Minä olen kyllä arvostanut jo 16 vuotta, jos saa sanoa. ;)] Tuoreimman vertailun mukaan seitsemän tamperelaista asuinaluetta mahtuu Suomen kalleimpien postinumeroalueiden joukkoon. Armonkallio on kakkosena. Siis näistä Tampereen alueista, ei koko Suomen listalla sentään. WOHOO!!
1. Amuri 2. Armonkallio 3. Itä-Amuri-Tammerkoski 4. Etu-Kaleva 5. Keskusta 6. Kaleva 7. Epilä

Loppuun laitan vielä Kalevalanpäivänä ottamani kuvan Naistenlahden tunnelityömaasta, vähän eri näkövinkkelistä kuin yleensä. ;)
Naistenlahden tunnelityömaa 28.2.2015
  Huh, semmosia. Loistavaa maaliskuuta kaikille, ihan kohta on kesä!!! Wohoo!

                                                                          -Anuliina


OI, OI, OI!!! NYT huomasin, että PIIPPUKILPAILUSTA on tullut Taidemuseon sivuille ne uudet ehdotelmat!!!

"Finalistien jatkotyöstetyt ehdotukset

Taidepiippujen toinen vaihe on päättymässä. Kolme jatkoon valittua taiteilijaa ovat tarkentaneet ehdotuksiaan ja suunnitelmiaan.
Vähäisin muutoksin jatkoon etenee Jan-Erik Anderssonin Tuli ja sade -ehdotus, joka oli hyvin pitkälle viimeistelty jo kilpailun ensimmäisessä vaiheessa. Jani Ajon Sinisiirtymä on saanut Santalahdessa uuden tiilen ja terrakotan sävyisen kuvioinnin, joiden lähtökohtana on tekstiili- ja paperiteollisuuden perusaihiot, langat ja kuidut.
Akseli Leinosen Saapumisen arvoitus -ehdotuksessa piippujen ympärille sijoitetaan teräsvaijeriverkosto, joka toimii köynnöskasvien kasvualustana sekä osana teoksen sisältöä.

Voittaja julkistetaan 13.3.2015."

Painun tutkimaan asiaa tarkemmin, palaan asiaan myöhemmin. Sen voin kuitenkin sanoa ihan heti, että minä aivan rakastan Akselin "uuttakin" piippua!! OOH! ♥

Ja EDIT hetkistä myöhemmin:

Seuraavassa kuvat ja teksti jatkokehitellyistä piipuista Taidemuseon sivuilta:

Saapumisen arvoitus:
  • Teoksessa corten-teräksisien piippujen ympärille sijoitetaan 25 metriin asti nouseva teräsvaijeriverkosto. Verkko toimii köynnöskasvien kasvualustana, sekä osana teoksen sisältöä. 
Kaupungin teräksinen juuristo: Piipun ruostunut, punaruskea pinta näyttää lämpimältä ilta-auringon valossa. Ruoste suojelee sitä maailmalta. Onkohan se suunniteltu kestämään ikuisesti? Ohi kiitävien autojen matkustajissa erilaisia tunteita herättää piipun ympärille kiertyvä teräsverkko. Joillekin se herättää mielikuvan hopeanharmaasta kelohongasta, toiset näkevät sen modernina taideteoksena. Samalla teräksinen kudelma näyttää vain betonin raudoitukselta, betonisessa ympäristössään.

  • Vaijeriverkoston alaosaan sijoitetaan kasvamaan Imukärhivilliviiniä, joka nousee ajan saatossa peittämään piippujen runkoa. Parhaimmillaan se voi nousta jopa 25 metriin, jonne asti myös teräsvaijerit yltävät. Imukärhivilliviinin lisäksi vaijeriverkostoon on mahdollista sijoittaa myös muita, matalammalle nousevia köynnöskasveja, luomaan aksentti kasvustoon.
Vallanvaihto: Kevään koittaessa myös kaupungin asukkaissa näkyy elämän heräämisen vaikutus. Nouseva ja jälleen kukoistava kasvillisuus kerää monien huomion puoleensa, töllistelemään silmujen aukeamista ja lehtivihreän paluuta. Mikään ei ole enää entisellään talven jälkeen.

  • Piippujen, sekä niitä ympäröivien rakenteiden valaistukseen on esitetty kaksi eri valaistustilannetta. Valaistuksen tarkoituksena on sekä mahdollistaa teoksen havaitseminen pimeään aikaan että tuoda uusi taso sen kokemiseen. Molemmat valaistusti lanteet pyrkivät hillitysti korostamaan teräsvaijeriverkkoa, sekä siihen kiinnittynyttä viherrakennetta. 
 Pimeyden variaatiot: Tuulen yltyessä on pimeys laskeutunut kaupungin ylle. Vain harvassa ikkunassa palaa enää valo. Uni vie kaupungin asukkaat todellisuuden vaikeammin saavutettaville rajamaille. Kaupungin nähdessä unta, pieni valon kajo syttyy tuulessa aaltoilevan pensaikon takana. Pieni kajo kirkastuu ja lehtien värinä voimistuu. Tunneliin painuvan tien liikenteenjakajan villiintynyt kasvusto aloittaa tanssinsa yössä.

Aivan ihastuttava!! VOU!  (Siellä on kuvassa se pupukin, joka menetti kotinsa.) Saapumisen arvoitus meidän huudeille!! Tästä tekstistä ei nyt käynyt ilmi Santalahden Saapumisen arvoituksen kohtalo. Onko noissa kasviratkaisuissa otettu se maaperä ja tila huomioon? Mutta muuten ostan nämä mielikuvamaalailut täysin. Täydellistä. Teräsvaijeriverkosto ja kasvillisuusvalinnat lienevät hyväksyttäviä, mahdollisia toteuttaa. Voi, tulispa tää. ♥ HYVÄ AKSELI!

(Myöhemmin edittiä tarkemmin Saapumisen arvoituksesta. vaijerisuunnitelmaa, vihersuunnitelmaa, valaistussuunnitelmaa...)


Sinisiirtymä (ja nyt siis kai myös punasiirtymä):  
Tampereen Rantaväylän tunneli rakennetaan edesauttamaan ihmisten ja tavaroiden liikettä, yhteiskunnan toiminnan perusedellytystä. Liike on myös keskeinen osa tunnelin ilmanvaihtopiippuja elävöittävää teosta. Nämä kaupungin piippukunnan uudet tulokkaat saavat dynaamisen ulkoasun toisiinsa lomittuvien aaltoilevien kuvioiden myötä, jotka heräävät henkiin valotekniikan keinoin ja käyvät tanssiin illan hämärtyessä.
Liikennevirtaan reagoiden valonauhat kiertyvät toisiinsa vaihtelevalla liikkeen ja värin intensiteetillä. Kuten fysikaalisessa sini- ja punasiirtymässäkin kokijan havainnot ovat hänen omasta liikkeestään riippuvaisia, ohiajava autoilija vaikuttaa osaltaan teoksen ulkoasuun. Näin piiput eivät jää mykiksi kummajaisiksi vaan niistä muodostuu interaktiivisia kaupunkiympäristön elementtejä.

Piippuaiheiden perusteemat ovat ihmisen ja luonnon vuorovaikutus, järvimaisemat, kaupunkia halkova koski ja sen ympärille rakentunut teollisuus.
Naistenlahdessa, venesataman läheisyydessä, piippua kiertävät värinauhat sinisen eri sävyissä liittäen sen osaksi muita sinisiä tunnelin yhteyteen suunnitteilla olevia valoteoksia ja läheistä valaistua voimalaitosta.
Valaisukuviot saavat luonnollisesti lähtökohtansa virtaavasta vedestä, Tampereen alkuunpanevasta voimasta ja kasvun mahdollistajasta.
Santalahdessa piippu on kiedottu tiilen ja terrakotan sävyihin viittauksena Tampereen mittavaan teollisuushistoriaan ja -arkkitehtuuriin sekä viereiseen entiseen Haarlan paperitehtaaseen. Valaisukuviot saavat vastaavasti lähtökohtansa tekstiili- ja paperiteollisuuden perusaihioista, langoista ja kuiduista. Alati muuttuvina ja kullakin ajanhetkellä uniikkeina kuviot elävät omaa elämäänsä ohi soljuvan liikenteen rytmittämänä.


Hmmm... Miten tätä Naistenlahden turkoosia piippua, varsinaista Sinisiirtymää, on nyt sitten jatkokehitelty? Valaistun liikkeen osalta ainakin haluaisin tietää. Ei käy ilmi tästä. Uutta toki on, että piippua kiertävät värinauhat sinisen eri sävyissä liittäen sen osaksi muita sinisiä tunnelin yhteyteen suunnitteilla olevia valoteoksia ja läheistä valaistua voimalaitosta.
Voimalaitos tuossa on, mutta mitä ovat nämä "muut siniset suunnitteilla olevat valoteokset"? Ei kyllä ole mitään tietoa... Melutaidegallerian hommatkin päätetään vasta, kun piippu on jo valittu. Ei rauhoittanut mieltä tämä nyt laisinkaan. Lisäksi jossain keskustelussa oli puhetta, kun ihmettelin eikö turkoosia väriä voisi muuttaa, että ei se sitten olisi Sinisiirtymä... No, nyt on kuitenkin Santalahden piipusta tullut Punasiirtymä. Höh. Toki tuossa on perusteltu, että teema on virtaava vesi. Toivoa sopii, että nuo sinisen eri sävyt ovat sitten edes vähemmän turkooseja ja enemmän neutraaleja sinisiä.

EDIT 3.3.15 aamulla: Täytyypä hetimiten korjata, että NYT on tietoa niistä "muista valotaideteoksista". Kiitos kommentoijalle. :) Naistenlahden tunnelin suuaukoille tosiaan ON jo suunniteltu Fall's -niminen valoteos. Tässä linkki Frei Zimmerin Rantatunnelin taideohjelmaan. "Tunneliin sisäänajosta saadaan näyttävä tekemällä kallioon ”vesiputous” tai ”koski” lasin, betonin ja valon avulla. Fall ́s -nimen saanut teos muodostuu betoniseinämästä, johon kiinnitetään led-valaistuksen sisältävät metallirakenteet. Näiden julkisivu on lasia, johon on painettu keraamisilla pigmenteillä kuvaa virtaavasta vedestä."
Kuva täältä
Taideohjelman sisältö näyttää kyllä tutulta. En tiedä miksen tätä suuaukkoa ole sitten rekisteröinyt.. (Tarkistin vielä asukasilta-kuviani. Siellä on ollut kuvia ja puhetta ainakin kyseisen suunnitelman meluaidoista, "miltä mahdollisesti voisi näyttää." Tunnelin suuaukoilla (kyseisen asukasillan) kuvissa on kuitenkin puustoa, siis vihreää.. Ja havainnekuvat muualla ovat siis päivänvalossa, joten teosta ei niissä siksi näy. Ihmettelen silti, miksi en olisi tuohon linkkiin muutenkin törmännyt.) No, nyt tiedän tämänkin. 

Ymmärrän nyt myös paremmin sen, miksi Janin ja Jan-Erikin teokset tosiaan ovat sinisävytteiset ja vesi-teemaiset.
Myönnettäköön, että nyt mätsää Sinisiirtymä hiukan paremmin tähän ympäristöön, siis voimalaitoksen lisäksi. Got the point.
Mutta ei se meidän mahdollista pihanäkymäämme silti muuta.

Tuli ja Sade:


Lähtökohta on luoda molemmista piipuista selkeä ikoninen kokonaisuus, joka vaikuttaa ympäristöön inspiroivalla tavalla ja tekee piipuista maamerkkejä. Piiput ovat isoja ja raskaita ja niiden putkimaista muotoa on vaikea esteettisesti rikkoa jollain järkevällä tavalla, kun tuulikuormaa ei voida kasvattaa niiden päälle kiinnitetyillä elementeillä. Sen takia olen ottanut päinvastaisen lähtökohdan ja olen vahvistanut niiden omaa olemusta pitkillä vertikaalisilla aiheilla.

Toisen piipun aihe lähtee tulesta ja Tampereelle ominaisen tummanpunaisen teollisuusarkkitehtuurin väristä ja olemuksesta. Se sopisi parhaiten Santalahden alueelle. Toisen piipun aihe tulee vedestä ja viittaa Tampereelle ominaisiin järvimaisemiin.

Valaistus:
Roope Siiroinen: ”Olennaista on onnistuminen värintoiston kanssa, mutta yhtälailla valonjaon ja voimakkuuden kanssa, jotta valo ei riko tai häivytä itse teosta.”

Marjut Kauppinen: ”Tavoitteena on tuoda teokset esille aiheuttamatta häiriövaloa ja suuntaamatta tarpeettomasti valoa taivaalle.”

[En edelleenkään oikein osaa sanoa tästä mitään. Piiput eivät jotenkaan istu ympäristöön. Niin kuin Saapumisen arvoitus tekee. ;) ]

Jahas ja nythän huomasin, että tarkemmat jatkokehittelysuunnitelmat löytyvätkin Taidemuseon sivuilta liitteistä... Siellä on kyllä vasta Jani Ajon  Sinisiirtymästä kehitellyn ehdotuksen linkki. Kaipa ne toiset sinne ilmestyvät vielä. (Tulivatkin, linkit edittinä myöhemmin.)
Varsin turkoosilta näyttää... Ja on siellä niitä "muita turkooseja valotaideteoksiakin" tukimuurissa.
Tässä ensimmäisessä kuvassa maalauskuviot (em. linkistä) eri ilmansuunnista ja tasoprojektiona. Ja toisessa Iltanäkymä Naistenlahdessa. Turkoosia, niin turkoosia.... Ja  valotaideteokset tukimuurissa.
Kuva täältä
Iltanäkymä Naistenlahdesta, kuva täältä
Iltanäkymä Santalahdesta, kuva täältä
Tekninen toteutus:
Piippujen kuviointi maalataan konepajalla korroosiolta suojaavan sävytetyn pohjamaalin päälle. Iltavalaistus toteutetaan piippujen ympärille säteittäisesti  sijoitetuilla RGB-laserprojektoreilla. Projektorit ja niiden ohjauslaitteet asennetaan corten-teräksestä valmistettuihin suojakoteloihin (3 kpl per piippu). Käyttämällä useampaa projektoria samassa suojakotelossa saadaan aikaiseksi tarvittava valaisukeilan leveys ja kirkkaus sekä mahdollistetaan monimutkaisemmat valokuviot.
Sinisiirtymän projisointikaitteistoa, kuva täältä

Projisointilaitteiston tekninen toteutus:
Projektorit 3 kpl ja niitä ohjaava tietokone asennetaan corten-teräksestä valmistettuihin kosteus- ja lämpöeristettyihin ja tarpeen mukaan ilmastointilaitteen avulla lämmitettyihin tai jäähdytettyihin suojakoteloihin (3 kpl per piippu). Naistenlahdessa kotelot ovat metallinharmaiksi maalattuja, Santalahdessa ne liittyvät ympäristöönsä paljaalla corten-pinnalla.
Valaistuskuvioita ohjaavat tietokoneet yhdistetään WLAN-verkolla toisiinsa ja liikennevirran tarkkailujärjestelmään, joka antaa tarvittavat lähtöparametrit,esim. liikennemäärän.
 Projektorilaitteiston varastaminen ja ilkivallanteko pyritään estämään valmistamalla suojakotelot riittävän (n. 4-5mm) vahvuisestateräksestä ja varustamallane kestävin lukoin. Tarvittaessa koteloihin voidaan asentaa murtohälyƫmet ja lisäksiyhteen kolmesta suojakotelosta valvontakamera. Projisointikotelon ikkuna tehdään iskunkestävästä lasista tai polykarbonaattimuovista ja ikkunantaakse asennetaan terästangot tai ketjut estämään projektorien irrotus.

 Semmoista...

Aivan on kaunis tämä Sinisiirtymä, ideakin oikein hyvä, mutta ei... En silti toivoisi sitä näille kulmille. Piipun  läheisyys ja sen liike aiheuttavat minussa rauhattomuutta ja levottomuutta. Jonkun toisen mielestä juuri liike on rauhoittavaa... Riippuu katsojasta (ja piipun sijainnista) miten sen kokee.

Minä yksinkertaisesti olen mieltynyt Saapumisen arvoitukseen: Sen kasvillisuutta hyväksikäyttävään ideaan, väritykseen, ajattomuuteen (mennyt, nykyisyys, TULEVAISUUS), sen miljööseen sopivuuteen, ekologisuuteen, mystisyyteen, rauhoittavaan olemukseen, elämänläheisyyteen... Ihan kaikkeen siinä. 

Nyt mun sattuu mahaan. Mua jännittää aivan hirvittävästi. Itkuhan tässä kohta tulee. Jännitysitku.

Nyt sitten niitä mielipiteitä, kiitos!
  
Tiistain jatko-osuus:
EDIT 3.3.15 klo 17.05: Tänään Taidemuseon sivuille on tullut linkit myös Akselin Saapumisen arvoituksen kakkosvaiheen ehdotelmasta sekä Jan-Erikin Tuli ja Sade piippujen ehdotus. Hurraa!!!

Täytyypä tutustua niihin kunhan ensin lämpeän. MIKÄ KEVÄT siellä nyt muka on?!! Räntää naamariin vaakatasossa koko kotimatka. Tekee mieli kirkua.

Tuli ja sade -piippuihin ei edes pyydetty kovasti muutosehdotuksia. Sitä pidettiin melko valmiina. Olikohan valaistuksesta, väreistä tai kuvioinnista jotain kysymyksiä... Kovasti poikkeavuuksia en ainakaan huomaa tässä kakkosehdotuksessa, ehkä tässä on jotain uutta(kin) kuviosta:
"Aiheiden ornamentaalisuus ja värien rytmitys antavat teokselle erilaista ”eloa” eri sääolosuhteissa ja valaistuksessa. Esteettisesti kiinnostavaa on myös että kuvioissa on käytetty samaa venytettyä muotoa, mutta tuliaiheessa se ”kiitää ylöspäin” ja vesiaiheessa se ”valuu” alaspäin. Teosta valaistaan pimeinä aikoina alhaaltapäin, jolloin piiput kauniisti hohtavat yömaisemassa."

Mutta sitten suosikkini, Saapumisen arvoitus:

Santalahden piipusta (ja vielä Naistenlahdestakin, kun se on suurempana) sekä valaistussuunnitelmista 1 ja 2 Naistenlahdessa. Tarinaa sitten tuonnempana.
Havainnekuva Santalahden Saapumisen arvoituksesta, kuva täältä
Havainnekuva Naistelahden Saapumisen arvoituksesta, kuva täältä
Valaistussuunnitelmasta:
Piippujen, sekä niitä ympäröivien rakenteiden valaistukseen on esitetty kaksi eri valaistustilannetta. Valaistuksen tarkoituksena on sekä mahdollistaa teoksen havaitseminen pimeään aikaan, että tuoda uusi taso sen kokemiseen. Molemmat valaistustilanteet pyrkivät hillitysti korostamaan teräsvaijeriverkkoa, sekä siihen kiinnittynyttä viherrakennetta.
Turhan valosaasteen välttämiseksi ei piippuja kummassakaan vaihtoehdossa ole haluttu korostaa valolla liikaa, vaan luoda kontrastinen suhde teoksen ala- ja yläosan välille. Valaistuksen ja istutusten yhteensovittamisessa huomioidaan se että kasvit eivät peitä valaisimia.
Havainnekuva Saapumisen arvoituksen valaistussuunitelmista  1 ja 2, kuva täältä
Tilanne 1: Valaistustilanne tuo kiertyvän vaijeriverkon ja kasvuston ääriviivat voimakkaasti
esille, erottaen ne valaistusta taustastaan. Vaihtoehdossa piipun ja teräsverkon väliin kehämäisesti asennetut
valaisimet pyyhkivät piipun pintaa valaisten sen. Valopatsas ei ylety piipun yläosaan saakka, vaan  jää kokonaisuudessaan täysikasvuisen kasvuston taakse tehden siitä pimeää pitsiä kirkkaamman pinnan päälle. Havainnoitsijan liikkuessa, varjostava tekstuuri elää voimakkaasti luoden elävän ja vaihtelevan kokemuksen.

Tilanne 2: Toinen valaistustilanne toteutetaan kasvuston ja vaijeriverkon ulkopuolisella kehämäisellä valaistuksella. Aiempaa vaihtoehtoa kapeampikeilainen valaisinjoukko valaisee piipun runkoa keskivaiheelta ylöspäin. Toinen valaisinryhmä valaisee kasvustoa. Valaisimet sijoitetaan riittävän jyrkkään kulmaan, jolloin kasvustoon muodostuu voimakas valon ja varjon leikki, joka elää esimerkiksi tuulen vaikutuksesta. Valopatsas himmenee piipun päätä kohden.

VOU! Kertakaikkisen upeat havainnekuvat! Minulla itselläni ei ole teknistä osaamista valaistussuunnittelussa tai vaijereissakaan, mutta voin sanoa, että kaikki näyttää ja tuntuu juuri sopivalta. Siltä, ettei melkein edes haittaisi, että tuohon nousee 40-metrinen 6m halkaisijaltaan oleva piippu. Kun se vain olisi Saapumisen arvoitus. 
Piipun valaistus ei ylety piipun yläosaan saakka tai himmenee yläosaa kohden. Mainiota. Valasitus kohdistuu kasvustoon, kaunista, tai cortenpunaisen pintaan. Kaunista sekin. 
Valaistus luo rauhallisen ja harmonisen vaikutelman.. Hyvä. Oikein hyvä.

Vaijerirakenteesta:
Teoksessa corten-teräksisien piippujen ympärille sijoitetaan 25 metriin asti nouseva teräsvaijeriverkosto. Verkko toimii köynnöskasvien kasvualustana, sekä osana teoksen sisältöä. Alaosastaan vaijeriverkko on noin kahden metrin etäisyydellä piipun rungosta, kartiomaisesti ylöspäin nousten. Noin 10 metrin korkeudesta eteenpäin vaijerit kulkevat 80 mm etäisyydellä piipun rungosta. Ensimmäisen kahden metrin alueella vaijerien lisäksi on käytetty teräsverkkoa helpottamaan kasvien levittäytymistä piipun varteen.

 Maantasossa vaijerit ankkuroidaan maahan teräksisin perustuksin. Piipun varressa vaijerit kiinnitetään suoraan piippuun ankkurien avulla. Piipun alaosassa teräksiset vaijerit kiertyvät piipun ympäri. Ylempänä kiertyminen lakkaa ja vaijerit leviävät teräksiseksi juurakoksi. Vaijerirakenne toteutetaan olemassa olevien viherrakentamiseen tarkoitettujen järjestelmien avulla.

Alkuvaiheessa teräsvaijeriverkko on teoksen hallitsevin elementti yhdessä piippujen kanssa, kertoen
urbaanista kontekstista. Kasvillisuuden noustessa piippujen vartta pitkin, sen rooliksi muodostuu dialogin luominen luonnon kanssa.

Vaijerirakennesuunnitelmista muutama kuva...
Vaijerirakenne Saapumisen arvoitus, kuva täältä
Saapumisen arvoituksen vaijherirakennesuunnitelmaa, kuva täältä
Vihersuunnitelmasta:
Vaijeriverkoston alaosaan sijoitetaan kasvamaan Imukärhivilliviiniä, joka nousee ajan saatossa peittämään  piippujen runkoa. Parhaimmillaan se voi nousta jopa 25 metriin, jonne asti myös teräsvaijerit yltävät. Imukärhivilliviinin lisäksi vaijeriverkostoon on mahdollista sijoittaa myös muita, matalammalle nousevia köynnöskasveja, luomaan aksentti kasvustoon.
Vaijeriverkkoa kiipeävien kasvien lisäksi piippujen maantason ympäristöön on luotu runsas kasvusto Koristearonioiden ja Purppuraheisiangervojen avulla. Nämä kasvavat noin kaksi metriä korkeaksi,
tiiviiksi kokonaisuudeksi. Työssä halutaan luoda kokemus luonnon voimakkuudesta ja runsaudesta ”viidakkomaisella” rönsyämisellä. Vaikutelmaa korostamaan on pensaiden sekaan sijoitettu Säleikkövilliviiniä, joka voi nousta myös pensaiden päälle. Tämän lisäksi Säleikkövilliviini leviää maata pitkin ympäristöönsä luoden villiintyneisyyden tuntua.
Kasvukauden ulkopuolella, lehdettömät köynnöskasvit korostavat teoksen raunioromanttista luonnetta. Tämän lisäksi myös kevään ja syksyn läsnäolo näkyy voimakkaasti teoksessa; luoden
siitä ympäri vuotta vaihtuvan, joka vuosi erilaiseksi kehittyvän kokemuksen.
Istutettaville kasveille tehdään tarpeelliset maanvaihdot niiden menestymisen turvaamiseksi.

Santalahden liikenteenjakajaan tehdään tämän lisäksi ylimääräisen veden pois ohjaava suodatinkerros. Toteutusvaiheessa kasvustolle laaditaan erillinen hoitosuunnitelma

Vihersuunnitelmien kuvat, Naistenlahti:

Vihersuunnitelmien kuvat Santalahti:


KYLLÄ! Lukitaan tämä, siis Saapumisen arvoitus. Nyt kun tarkempaa selvitystä on saatu kaikista finalistiehdotuksista, ne puuttuvat Santalahden suunnitelmat ja tarkennukset vihersuunnitelmiinkin, niin täytyy sanoa, että toivon tosiaan, että Saapumisen arvoitus voittaa. Joo, on se ollut suosikkini alusta asti. En ala tässä toistelemaan asioita, siis niitä miksi minusta se pitäisi valita, se varmaan on käynyt jo selväksi.

Mutta ajatellaan nyt vaikka aikaa, ajankulua. Nyt, näinä päivinä on noita valotaideteoksia ympäriinsä ja ne on tosi jees ja IN. Mutta miten kauan? Akselin piippuratkaisu on ajaton, iätön, se muuttuu ajan saatossa, se elää.
 Jos vertaa näitä kahta piippua, niin kumman katselemiseen ajattelisitte kyllästyvänne muutaman vuosikymmenen sitä katsottuanne? Niinpä...
No, sitäpä ei tarvi kaikkien katsella vuosikymmeniä. Toisten sitten taas täytyy.

Minua ainakin melkein  pakahduttaa tuo Saapumisen arvoitus. Näin Tunnelinsuun asukkaana. Tunnelin suun asukkailta ja muiltakin odottelen edelleen kommenttia...

Ps. Yksi asia minua melkein naurataa. Voiko nimittäin ilmastointipiipusta muka tykätä?  Vastaan, voi. :D


EDIT. 4.3. iltasella kympin jälkeen: Kysyin tarkennusta päivämääräasiaan ja kyllä, palkintolautakunta tekee päätöksen piipusta huomenna 5.3. Päätös kuitenkin julkistetaan vasta tuolloin 13.3.
Lautakunta haluaa laatia kunnollisen tiedotteen harkituin perusteluin ja kommentein.
Ihan järkeenkäypää. Ei ole ihan helppo tuo päätös ja puhuttaa varmasti monia... Köh. ;)

Taiteilijoilta oli myös pyydetty lupa ainostaan kuvamateriaalin julkaisuun taidemuseon sivulla ja kun lupa tuli, ohjausryhmä päätti saattaa ehdotukset julki niin pian kuin mahdollista. Siis jo ennen päätöstä ja sen julkaisua.


Sitten vaan oottelemaan... Hassua, jotenkin tuli ihan huojentunut olo, kun jo huomenna päätetään. Vaikka vielä pitääkin odotella julkaisua.

32 kommenttia:

  1. Missä on Akselin SANTALAHDEN suunnitelma "Saapumisesta"? Ahtaassa tilassa juuria ei voi päästää rönsyämään minne vain (salaojaputkiin, rakennuksen seinien alle tms. vahinkopaikkoihin), vaan ainoa järkevä ratkaisu Santalahdessa on SYVÄ ALLAS ja paljon kastelua ja hyvää hoitoa.

    Santalahden piipusta ei taidettu mainita taaskaan mitään. Miksi?

    IMUKÄRHIVILLIVIINI on muuten sitä samaa lajia, joka Tampereen punatiilitehtaiden seinillä niin runsaana ja vauhdikkaasti rönsyää, menkää katsomaan esim. Klinkun seinää! :) Se on siinä mielessä helppo kasvi, että imukuppitassuillaan se kiinnittyy niin TUKEVASTI ja KESTÄVÄSTI mihin tahansa karkeaan pintaan (corten-teräs, onko riittävän karkeata?), että Näsijärven syysmyrskyt eivät kasvutapahtumaa järkytä, kuten säleikkövilliviinille voisi käydä tuulen tuiverruksessa. KUSTANNUKSISSA tulee selvää säästöä, kun teräsverkkoa ei käytetä piipun alaosaan, vaan villiviini saa rauhassa ja omia aikojaan iskeä tassunsa kiinni piipun seinämään ja tehdä sellaiset "kuviot" kuin se itse haluaa. Mukava juttu, että sille voi asettaa myöhemmin yhden tai vaikka kaksikin "SEURALAISKASVIA" kasvamaan piipun alemmille tasoille tai maan rajaan! Imukärhivilliviini suvaitsee aika hyvin muitakin lajikkeita. Huom! "Seuralaiset" voivat hyvin olla myös kauniita, värikkäitä YKSIVUOTISIA kiipeileviä kärhökasveja(!). Tamperelaisten on mukava seurata, mitä uutta kaupunginpuutarhuri on piipun juurelle taas tänä vuonna keksinyt.:) Imukärhivilliviini voi alhaalta "kaljuuntuessaan" suvaita erityisen hyvin sirkeäsilmäisiä kukkakaunottaria kainalossaan, hi-hi-hii! :D (Tämä nyt koskee erityisesti NAISTENLAHDEN piippua! Santalahti kun vielä on jäänyt arvoitukseksi, No, ehkä vastaus tulee Taidemuseon sivulle Akselin liitteisiin, toivottavasti!).

    Missä ovat jugend-piippujen VALOT? Ei näkynyt mitään, vaikka piti olla? Itse näkisin lempeitä pyöreitä kuukivimäisiä "lammikoita" piipun ympärillä säteilemässä maitomaista hohdetta (valoasiantuntija määrittää oikean määrän "lämpöä" eli kelvineitä: valon tulee olla miellyttävä, ei liian kalsa! Valaisin jotain polykarbonaattimuovia tms. iskuja ja naarmuuntumista kestävää materiaalia!). Valaistuksen täytyy MYÖS viedä ajatukset jugendiin ja sen väreihin! Hehkulamppuihin ja kaarilamppuihin yms. "retroon"! Odotan kiinnostuneena...

    Ihailen Jani AJON perusteellista omistautumista tehtävälle ja sen komeata lopputulosta monine kuvineen ja selkeine selostuksineen. Esimerkillistä työtä! Kuulemma videokin oli... Tällä mennään pitkälle, vaikka "Sinisiirtymä" ei minun suosikkini kyllä olekaan... Se edustaa liiaksi tätä INFORMAATIOAIKAA - sitä tulee piipun täydeltä, autoilijan huomio voi liiaksi kiinnittyä tähän jännittävään "valoleikkiin" - ei hyvä!

    Onkohan tunnelin SISÄÄN suunniteltu jotain siniselle läheistä "valotaidetta"? Tai tulevaan Ranta-Tampellaan? Ei saisi vaikuttaa TÄHÄN kilpailuun. (Ja Voimalan edustan "venetsialaiset" rakennussuunnitelmat, kaiketi vielä leijuvia pilvilinnoja?!)

    Kyselee uteliaana

    Viipperä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa minä ihmettelin, siis tuota Santalahden suunnitelman puuttumista. Odottelen, että lisäselvityksiä ilmestyy muiltakin sivulle liitteeksi. Akselilta nyt tuon Santalahden osalta ainakin. Ymmärsin, että sitä pyydettiin, ainakin sen puuttuminen koettiin puutteena ekassa vaiheessa.

      Ja perusteellista työtä on Jani kyllä tehnyt, ei voi kieltää.

      Mutta sen verran sanon, että olisi ihan asiallista kertoa, jos tunneliin on jo suunnittelilla jotain "mätsääviä" turkooseja värejä. Tosin sitten tuntuisi, että tämän kisan voittaja on taputeltu jo ennalta.

      Ai hitto, ihan menee maha tässä ympäriinsä. Elämme jännittäviä aikoja.

      Lukaisin sähköposteja tuossa ja Tapion sähköpostissa lukee: "Kaikilta pyydettiin helmikuun loppuun mennessä uudet suunnitelmat ja kuvat sekä lupa julkaista ne taidemuseon verkkosivulla jo ennen lopullista päätöksen tekoa 5.3. Palataan asiaan."

      Pitääkö tuo kumminkin ymmärtää niin, että päätös tehdään jo torstaina 5.3.? Vai että julkaistaan ennen päätöksen tekoa ja pannaan 5.3. näytille...

      Se julkistetaan vasta 13.pv. Miksi siinä olisi odotteluaikaa yli viikko päätöksenteon jälkeen?

      ÄÄK.

      Poista
  2. Tiedoksi vain, että varsinaisen tunnelin taidekoristelusta on jo aikaa sitten tehty ja julkistettu yleissuunnitelma, eikä se ole mikään salaisuus. Siinä mm. Naistenlahden päähän, siihen tunnelin suuaukon päälle, on tosiaan tulossa sinisävyinen "putous"-valoteos. Siihen liittyvät levyt näkyvät myös jo kilpailun alussa annetuissa A-Insinöörien havainnekuvissakin, tosin eivät valaistuna, koska kyse on päiväkuvista.

    VastaaPoista
  3. Tuossa linkki em. yleissuunnitelmaan, johon ainakin piippukisaan osallistuneiden taiteilijoiden olisi voinut olettaa tutustuneen: http://freizimmer.fi/wp-content/uploads/2014/08/Rantatunnelin-taideohjelma_230914.pdf

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, paljon kiitoksia tiedosta. Tämä em linkki on tosiaan mennyt minulta kokonaan ohi. Havainnekuvat tunnelin suuaukosta tosiaan on päiväkuvia eikä tuosta ole ollut mielestäni asukasilloissakaan kuvia eikä puhettakaan. Kai.

      Liitän linkin tuonne tekstiin. Kiitos.

      Poista
  4. Tunnelin suuaukon Fall's -valoteos ym. lisätty tekstiin. En tajua miten en ole sitä rekisteröinyt.

    Pahoittelut väärinkäsityksestäni. Kiitos siis vielä anonyymille.

    -Anuliina

    VastaaPoista
  5. Nyt joutuin Taidemuseon sivulle! Siellä se on, Akselin työstetty ehdotus eli "Saapumisen arvoitus 2". Ja onpahan ERINOMAINEN!

    NYT RIEMUITAAN! :DD

    Se teräsverkon ankkuroiminen maahan irti piipusta siellä alhaalla on loistoidea (paljon tilaa runsaalle määrälle kasvillisuutta! Ja olihan siellä mukana SÄLEIKKÖvilliviinikin - olin jo aivan huolissani, että Akseli olisi vahingossa sotkenut lajit keskenään, mukana on siis MOLEMPIA: samaten mukaan on liitetty kaksi SEURALAISKASVIA (kas, tuota aroniaa taitaa olla meidänkin altaassa, on muuten helppohoitoinen, hi-hih!) Ja verkon kiinnittyminen piippuun ja kuormien suuntaaminen tiettyihin pisteisiin on varmasti laskettu hyvin ja oikein.

    Ja verkon MUOTO herättää ihastukseni! Sehän on aivan kuin KIDEMAAILMASTA napattu - siis esimerkkinä vaikka JÄÄN SULAMINEN kun auringon lämpö (tuo ylhäältä loistava CORTEN-teräs!) pääsee siihen vaikuttamaan: railot paukkuvat auki sitä harvempaan mutta VOIMALLISEMMIN mitä syvemmälle rannasta - tai tässä tapauksessa MAAN pinnasta! - edetään! Kasvimaailma vastaan epäorgaaninen maailma, mikä luonteva vuoropuhelu!

    Nässy ja talven tuiskut ovat läsnä juuri siinä VERKON MUODOSSA, excellent! Mainio, kokonaisuuden kruunaava yksityiskohta! Todella kauniisti kokoonpantu sommitelma, enpä ole tällaista muualla nähnytkään! Ja mikä vielä extraa: TUULIKUORMAKIN pysyy kurissa, ei merkittävää vaikutusta poikittaisvärähtelyjen synnylle...

    Ja että joka ruuvi oli laskettu ja joka taimi... Ja että kokonaisuus eli VISIO säilyi silti autenttisena silmien edessä teknisten yksityiskohtien pientä melua aiheuttavassa rapinassa ja surinassa, siinäpä tämän teoksen VOIMA. Toisin sanoen:

    TAIDE ja TEKNIIKKA tuottavat tässä sellaista YMPÄRISTÖTAITEELTA edellytettyä MUOTOPUHETTA, joka julistaa ja vakuuttaa, on JULISTUS ja VAKUUTUS ITSE, sen sijaan että tyytyisi vain "sopeutumaan" siihen, mitä on.

    KUSTANNUSTEN laskennalle myös on hyväksi, että tiedetään joka nippeli ja nappeli, mistä ne hankitaan, kuka on suunnittelijan yhteistyökumppani, kuka ne osaset laittaa pystyyn, mistä tilataan huolto ja varaosat ja saadaan muut selventävät "käyttöohjeet"...

    Tätä teosta tullaan katsomaan kauempaakin, se on jo selvä. Muista en olisi niin varma.

    "Tuli ja Sade" ei tuonut mitään uutta kakkosvaiheeseen. Se lienee jo luovuttanut. Tai antautunut, miten sen sanoisi... :-/

    Kisa käydään siis kahden vahvan mutta täysin erilaista estetiikkaa noudattavan kilpailijan välillä.

    Näistä Akseli LEINOSEN "Saapumisen arvoitus" on minun ehdoton voittajasuosikkini.

    Kun "Enigma of the Arrival" on paikallaan "in situ" siinä TUNNELIN SUULLA, niin Tampereen kaupunki tekee hyvin lähettäessään juhlavieraskutsun Lontooseen, "The Financial Timesin" arkkitehtuuritoimittajalle. Hän on orgaanisen arkkitehtuurin vaikuttavin puolestapuhuja ja edistäjä maailmalla. Ettehän sitten unohda?

    Kysyy

    Viipperä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HURRAA!! Juuri kerkesinkin päivittää ne tämän jutun jatkoksi. Päivällä jo töissä havaitsin, että linkit on tulleet.
      Kotiin päästyäni ryhdyinkin toimeen.

      Kyllä minä nyt lukitsisin tämän Saapumisen arvoituksen. Tykkään valtavasti. Joka on kyllä tavallaan kummallista, kyseessä kuitenkin on ilmanpoistopiippu. Ja minusta se on ihan loistava. Hihhii...

      Poista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin ounastelen, ettei tässä ole kyse mistään vilunkipelistä. . Onhan museon sivulla linkki minun blogiinikin ja vaikka kerronkin teoksista kaiken tietämäni, niin onhan se nyt aivan selvä, että kannatan Saapumisen arvoitusta.

      Voihan olla, että nuo toisten ehdotusten lisäselvitysliitteet on pyydetty ja/tai toimitettu tällaisessa julkaistavassa muodossa vaikka vain vasta myöhemmin ja lisätty sitä mukaa sivulle.

      Poista
    2. ...ja lisään vielä, että mielestäni tuota kakkosvaiheen ehdotusten julkaisemista ei ole muualla ollut esilläkään kuin täällä blogissa. (En ainakaan tiedä, että olisi ollut.)

      Ei tainnut edes olla mainintaa Taidemuseon sivuilla tuosta helmikuun loppuun sijoittuvasta kakkosvaiheen ehdotusten jättämisaikataulusta. Ja minäkin siitä tiesin, kun sitä kysyin ihan vartavasten.

      Luulisin siis, ettei tässä ole ajateltu mitään etulyöntiasetelmia.

      Poista
  7. Hei, ei tässä nyt ole kysymys ollenkaan tästä blogista tai kenenkään kannatuksesta, vaan Taidemuseon omasta tavasta laittaa nämä teokset esille. Sitä kritisoin! Siinä ei ollut tasapuolisuutta. Taidemuseohan on kaupungin virasto, ja sitä koskevat virkasäännöt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, mä kun meen enemmän tällai tunteella, niin en edes ajatellut asiaa tuolta kantilta.

      Poista
  8. No joo, ymmärrän kyllä! Itse ajattelin asiaa lähinnä sen TAITEILIJAN kannalta, joka on lähettänyt työstetyn ehdotuksensa Taidemuseoon ja nyt ihmettelee, miksi hänen työnsä ei vielä näy verkossa, vaikka jonkun toisen teos siellä jo on. Kyllähän siitä jo loukkaantuu ison vaivan nähnyt taiteilija, jonka ura ja menestys on paljolti julkisuudesta riippuvainen. Ja julkisuudessa vietetystä ajasta.

    No niin, se siitä. Ja helpotuksen huokaus, että Akseli IS THERE.:)

    VastaaPoista
  9. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  10. Ihmettelen myös Taidemuseon puolueettomutta tässä asiassa, kun linkittävät nettisivuilleen yhden äänekkään blogistin, joka on ottanut asiakseen puffata yhtä tiettyä teosta. Ihmettelen myös millä valtuutuksella kirjoittaja esiintyy koko naapurustonsa äänitorvena, ja kertoo ettei jotain teosta halua alueelle? On meitä täällä alueella kuule muitakin asukkaita, ja varmaan meillä on asiasta aika erilaisiakin mielipiteitä!

    Itse en ainakaan niele erään teoksen yhteydessä esitettyä satukirjakuvitusta ja romanttista mielikuvamaalailuja - jos teosta ei voi esittää realistiseen ympäristökuvaan sijoitettuna, se voi kertoa siitä että todellisuussa lopputulos näyttää sitten joltain ihan muulta kuin mitä mainoskuvissa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni! Hyvä! Just näitä mielipiteitä peräänkuulutin. Ihan niitä omista mielipiteistäni eriäviäkin. Ja toivon niitä lisää, puolesta ja vastaan. (Tietty puolesta enemmän. Hihhi.)

      Kommentointi on aivan avointa KAIKILLE ja vieläpä hyvin toivottavaa.

      Ja mitä tulee koko naapuruston äänitorvena olemiseen, niin kirjoitan etupäässä omista kokemuksistani, tuntemuksistani ja mielipiteistäni. Ja kyllä, kannatan Saapumisen arvoitusta. (Jos joku muu piippu valitaan, koitan sitten kaivella siitäkin positiivisia puolia... Tietysti tsempitän Saapumisen arvoitusta loppuun asti.)
      Sana on kuitenkin täällä kaikille vapaa.

      Olen keskustellut monien ihmisten, enimmäkseen kylläkin lähinaapurien, mutta myös muidenkin tamperelaisten kanssa tästä piippuhommasta.. En tiedä ovatko he sitten minun takiani samaa mieltä, vai ihanko pitävät hekin Saapumisen arvoituksesta.
      Jotkut ovat minulle sanoneet, että ovat alkaneet tykätä Sinisiirtymästä. Ja senkin kerroin täällä. Tunnelisuulaisuus (yhteen) tarkoittaa minua, tunnelin suun asukkaista puhuessani puhun ihmisistä, joiden kanssa olen asiasta keskustellut täällä huudeilla.

      En tiedä miksi alunperin linkki Taidemuseon sivulle laitettiin, ehkä, että Taidepiippukilpailusta kuultaisi tätä kautta laajemmalti... En yhtään osaa sanoa. Moni onkin sanonut, ettei tietäisi koko piippukilpailusta mitään, ellei olisi lukenut blogiani. Hyvä, että sinäkin nyt ilmaisit mielipiteesi täällä. Varsinkin jos olet tunnelin suun asukkaita. Ja muutenkin.

      Blogiahan aloin kirjoitaa ihan siitä syystä, että purin alun tunneliahdiskseni tänne. Jos on blogia seurannut, tietää sen kyllä. Nyttemmin ei enää hirmusiesti ahista, joten justustelen päivittäisistä tunneliasioista. Päivänpolttava asia on nyt tämä taidepiippukilpailu. Blogissa käy yllättävän paljon väkeä, mutta jostain syystä kommentteja ei kuitenkaan kuulu.

      Toivoisin myös, että esim. Sinisiirtymän kannattajat avaisivat sanaisen arkkunsa ja kertoisivat omista mielipiteistään. Vaikka perustelisivat miksi juuri Sinisiirtymä? Niin kuin minä olen kertonut omista mielipiteistäni, omassa blogissani muuten..

      Ja mitä tuohon Sinisiirtymään tulee, niin se on se turkoosi joka pistää erittäin voimallisesti minulla henkilökohtaisesti vastaan. Ja se, että jumalattoman kokoinen valoteos noin lähellä, siis sijaintinsa takia, epäilyttää minua.

      Lisää kommentteja ja mielipiteitä kiitos! :)

      Poista
    2. Ai niin, tuohon satukirjakuvitukseen piti vielä sanoa, että vaikka havainnekuvat ovatkin kauniit, "satukirjakuvamaiset," niin en minäkään mitään aarniometsää tuohon odota kasvavan. Saapumisen arvoituksen viher- ja vaijerisuunnitelmat olivat kyllä melko valaisevat ja perusteelliset.
      Minua miellyttää nimenomaan ajatus corten-teräksen punaisesta ja kasvillisuuden vihreästä värimaailmasta.
      Satun kuitenkin pitämään myös noista satukirjakuvamaisista havainnekuvista. Ymmärrän silti kyllä täysin, ettei piippu tule olemaan juuri samanlainen kuin kuvissa.

      Poista
  11. Viipperälle sanoisin, että mistä sinä tiedät koska taiteilijat ovat teoksensa perille toimittaneet, ja ovatko ne olleet julkaisukelpoisessa muodossa? Tulivatko teokset lauantaina, vai vasta virka-aikana maanantaina? Ja jos pdf:ssä on ollut vaikka painolaatuisia isoja kuvia, tiedostosta tulee helposti niin idoli, ettei sitä voi muokkaamatta laittaa yleiseen jakoon. Fiksu ihminen toki toimittaisi varmaan kaksi versiota lopputyöstään: yhden tulostuslaatuisen ja toisen nettijulkaisemiseen soveltuvan, mutta mehän emme tiedä mitä toimitettiin ja koska.

    Huvittavaa sinänsä että noin itse älyttömän poleemisesti yhtä asiaa rummuttavat ihmiset kehtaavat syyttää ketään muuta puolueellisuudesta. Ihmeellistä ja asiatonta höyryilyä taas.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäilin muuten samaa, että juuri näitä julkaistavassa muodossa esitettäviä tiedostoja on toimiteltu/pyydetty jälkijunassa. Ja julkaistu sitä mukaa. Jos huomasit...

      Täällä blogissani saa jokainen puolestani rummuttaa (vaikka vain sitten sitä yhtä asiaa) ja olla ihan mitä mieltä tahansa, kunhan ei mene överiksi ja toisten solvaamiseksi tms..
      Sinäkin saat. Vaikka sitten päästellä vähän höyryjä...

      Poista
  12. ...siis tarkoitin että tiedostosta tulee helposti niin _iso_, ettei sitä voi laittaa jakoon sellaisenaan (koska satunnaisen nettilukijan perustietokone ei jaksaisi sitä kunnolla pyörittää).

    VastaaPoista
  13. Valotehoista sen verran, että siinä suhteessa "Tuli ja Sade" -vaihtoehto ihmetyttää minua eniten: ensin piippuun tulisi kiiltävä pianolakkapinta ja siihen lisäksi valaistus. Mitähän se mahtaa näyttää, erottuvatko kuviot enää kiillon ja valoloiston alta? Yhtään yökuvaahan ideasta ei ole esitetty... Ja kuinka paljon se mahtaa säteillä valoa ympäristöönsä, kun piipun kiiltävä pinta heijastaa kaiken säteilyn ympäriinsä?

    Speksien mukaan se "varsinainen" valoteos näyttäisi olevan häikäisy- ja sivusäteilyarvoiltaan kyllä pienimmästä päästä: Saapumisen arvoitukseen ehdotetuilla lampuilla on noin kolmisen kertaa isompi valoteho kuin Sinisiirtymän projektoreilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa ollenkaan kuvitella noita Tuli ja sade piippuja. Tulee ehkä hiukan sellainen shakin Torni-nappula mieleen sen olemuksesta. Valaistuksesta ei tosiaan olekaan kuvia...

      Olen kyllä huojentunut Sinisiirtymä "säteilyarvosta". Ettei se levitä t u r k o o s i a valoa ympäriinsä. Piipun valaistus kuitenkin aiheuttaa minussa rauhattomuutta, ehkä juuri sen (turkoosilla) valaistun liikkeensä vuoksi.

      Saapumisen arvoituksen valaistus on suuniteltu niin, että se joko himmenee ylöspäin mentäessä tai sitten ei ylety ylös asti. Vaikkakin tehokkaammat valot, ne eivät kuitenkaan häiritse ympäristöä, vaan valaisevat kasvustoa. Fiilis on r a u h a l l i n e n.

      Poista
  14. Minua siinä vihervaihtoehdossa nyppii eniten se, ettei siitä ole saatu ainuttakaan realistista esitystä. Visualisointi ammattilaisen luulisi kyllä pystyvän esittämään sellaisen, ja jos hän ei tee niin, niin miksi ei? Eihän se vielä mitään ettei piippu ehkä näytä sellaiselta kuin kuvissa, mutta kun se ympäristökään ei ole yhtään sinnepäin, vaan yhdistelmä jotain tarumaisemaa ja raunioromantiikkaa - miten siinä voi muka arvioida teoksen sopivuutta maisemaan?

    Itse kuvittelen siis koko ajan miltä Viinikan liikenneympyrä näyttäisi, jos siihen keskipisteeseen viritettäisiin kasviverkot - eikä se näky kovin paljon vakuuta tai ilahduta, etenkään marraskuista räntäsadetta vasten... :-/ Ehkä se toimisi paremmin jos kasvit olisivat muovia?

    "Tuli ja sade"- teoksesta taas on todella vaikea sanoa miten se istuisi maisemaan. Tuntuu että taiteilija on ottanut sen asenteen ettei työn kuulukaan istua tai sopia yhtään mihinkään olemassaolevaan, vaan olla oma vahva entiteettinsä. Kuviot ovat kyllä selvät ja aika veikeä - yksinkertainen on kaunista? Ja tottahan on että esim. sisustustaide kyllä valitaan aina sen ympäristönsä mukaan, mutta eipä sitä sitten pidetä "oikeana" taiteena... Silti, kiinteästi ulkoilmaan sijoittuvan teoksen toivoisi kyllä jotenkin sulautuvan maisemaan.

    Sinisiirtymässä pidän juuri siitä valaistusideasta - siitä että kuvio elää koko ajan ja valaisee pimeässä. Sinisestä pidän kyllä myös, se on rauhoittava väri. Mietin myös että ehkä sen piipun voisi helposti jatkossa päivittää silloin tällöin ihan toisen näköiseksi, ihan vain vaihtelun vuoksi? Sen kuin vaihtaisi uuden videon projektoriin ja taas olisi erinäköinen piippu maisemassa - ehkä siinä voisi vaihdella vaikka kausittain eri taiteilijoiden videoteoksia, vähän niin kuin modernit valoviikot?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseni on sitten taas huomattavasti helpompi kuvitella Saapumisen arvoitusta kuin esim. Tuli ja Sade piippua tähän ympäristöön. Näkymässä on tuttuutta: Köynnöskasveja puna(corten/tiili)piippua pitkin kiipeilemässä. Värimaailma on lämmin ja luonnollinen.

      Kun tänne nyt tulee noita tieväyliä ja niiden myötä maisemasta muuten tulee kovin...mikä se sana on???..."tekninen"...ei... (mulla on melkein 39 kuumetta, suonette anteeksi, ettei nyt oikein kulje), niin piippu saisi kyllä mieluummin tuoda sitä elämää ja lämpöä muassaan ympäristöön. Sininen valoteos on minusta askel juuri sinne teknisempään ja kylmempään suuntaan.

      Pidän kyllä turkoosista väristä (ja sinisestä yleensä), siitä ei ole kyse, mutta se on kylmin ja silmiinpisträvin väri mikä löytyy. Ja siihen yhdistettynä sen jatkuva liike luo ympäristöön rauhattomuutta. (Varsinkin tänne meille, kun se on tuossa suoraan pihan vieressä. Ei voi valita katseleeko sen liikettä ja värejä...)
      Tuo on kyllä hyvä ajatus, päivittää piippua erinäköiseksi ajan saatossa. Jos siis Sinisiirtymä valitaan. Tosin se ei olisi sitten Sinisiirtymä enää ollenkaan.

      Koet muuten juuri ne asiat rauhoittavaksi, jotka minussa aiheuttavat levottomuutta. Mutta niinhän se menee, nämä on aina näitä tunnel- ja mielipideasioista eikä niistä koskaan päästä yhteisymmärrykseen, eikä tarvikaan.

      Poista
    2. "Nämä on näitä TUNNEL -asioita..." Ahahahahah! Nimenomaan! :D

      Poista
  15. "Tuli ja sade"- teoksesta pitää kyllä kehua, että se on varsin veikeä. Minua jotenkin viehättää ja huvittaakin se raaka kontrasti, jonka piipun häpeilemätön ja raikas naivistisuus tuo kaiken harmaan ja teollisen, betonin ja asfaltin hallitseman maiseman keskelle. Teos ikään kuin laskee leikkiä ympäröivästä modernista infrastruktuurista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En osaa sitä oikein tuohon kuvitella. Mutta joo, kontrastia siinä syntyisi ympäristöön. :D

      Poista
  16. On se hieno, nimittäin Saapumisen arvoitus. Kyllä luonto näyttää aina kauniilta, oli se sitten mikä aika vuodesta hyvänsä. Jos piippu tuosta vielä kauniimmaksi saadaan, se viedään keskustorille =)

    VastaaPoista
  17. Olen alusta asti ollut Saapumisen arvoituksen kannattaja ja kyllä se saa ääneni edelleenkin, varsinkin kritisointia herättäneiden Santalahden piipun ja vihersuunnitelmien ym. tarkennuttua. Saapumisen arvoitus on yksinkertaisesti kaikkein luonnollisin ja ympäristöön parhaiten istuvin (sekä mielestäni myös kaunein) vaihtoehdoista. Tunnelityömaan tieltä raivattiin luontoa pois, tällä piippuratkaisulla sitä saataisiin edes vähän takaisin.

    -Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, näin juuri! Vihersuunnitelmia ja kasvien kiinnitysmenetelmiä tuulikuormineen kovasti peräänkuulutettiin kuin myös Santalahden piipun osuutta. Nyt ne on saatu ja hyvältä vaikuttaa. :) Ja näyttää.

      Nyt sitten odotellaan...

      Poista