lauantai 27. joulukuuta 2014

Ihan piipussa

Juu, ei ole järissyt ei. Eikä pitäisi järistäkään vähään aikaan. Palasin vasta kotiin joulureissuiltani. Nyt ehdin taas kirjoitella. Havaitsin, että joulun pyhinä Sinisiirtymä on saavuttanut Saapumisen arvoituksen (jossain vaiheessa jo 50 äänen) johtoasemaa. Ne ovat melkein tasoissa jo. Melkein alkoi masentaa. Mieleen hiipii väkisin horror-ajatuksia, joista luulin jo päässeeni... Mitä jos ympäristöstä kumminkin tulee aivan kertakaikkisen hirveä, mitä jos liikenteen melu kuitenkin kantautuu pihallemme korviahuumaavan kovana, mitä jos piippu on aivan hirveän ruma ja onkin suurempi ja lähempänä kuin osaan kuvitellakaan...

Tilanne 27.12.14 päivällä siinä  yhen maissa. Plääh. :/
Sitten muistin taas, että lopulta tämä äänestys antaa kyllä suuntaa ihmisten mielipiteistä, mutta sillä ei kai ole liiemmin lopulta merkitystä kumpi (tai mikä) voittaa. Selkeästi kaksi ehdokkaista noussut esille, se on käynyt ilmi. Mutta se on kuitenkin se lautakunta, joka tekee lopullisen päätöksen.
Siitäkin syytä toivoisin seuraavaan asukasiltaan piippukeskustelua ja että paikalla olisi myös lautakunnan jäseniä. Se olisi reilua. Toki ymmärrän myös, että saattaa olla, että paikalla on nimenomaan Sinisiirtymän kannattajia. Siltikin minusta olisi reilua kuulla asukkaita, jotka tulevat elämään valittavan piipun varjossa.

En halua (enkä jaksa) murehtia tätä piippuasiaa, varsinkaan, koska se ei hyödytä yhtään ketään. Luotan siihen, että asiasta keskustellaan asukasillassa ja että lautakunta tietää ja osaa asiansa ja koitan pitää mielessä, että asioilla on tapana järjestyä.
Kyllä tuohon hyvä piippu saadaan. Tai niin hyvä kuin ylipäätään näissä olosuhteissa on mahdollista. Tämä on kai nyt sitä itsesuggestiota, tarkoitusta ohjata mieltä positiiviseen suuntaan.. I'll try my very best.

                                                   -Anuliina

EDIT myöhemmin:
Ps. Olisko se muka nyt niin paha, jos kasvillisuus ei ylettyisikään ihan piipun kärkeen? Tuunasin Akselin kuvaan corten-teräksen punaisen piipun vähemmällä kasvillisuudella.
 Akselin kuvaan tuunattu corten-punaisen piipun, alkuper. täällä

9 kommenttia:

  1. Siinä on nyt enemmän ideaa! YANG ja YIN liittyvät toisiinsa kuten TAIVAAN kirkkaus ja lämpö (aurinko = corten-teräs, voiman edustaja!) ja MAA = pimeys, mullan kuiske, elämän rihmastot. YIN = vastaanottavaisuuden astia.

    Se verkko vielä alhaalta ylös olisi teoksen hilpeä clou - niinkuin TIKAPUUT kohti taivasta. Siinäkin niitä valonvälähdyksiä näkyisi hillitysti auringon kiipeillessä kuin trapetsilla sirkuksessa.

    Kasvien matka maan turvasta on aina kesken, mutta urhoollisesti ne optimistisimmat kasvit työntävät kärhiään jonkinlaisena "eturintaman iskujoukkona" ylös kohti VALOA. (Niinhän ne Finlaysonin ja Frenckellin VILLIVIINIT punatiiliseinillä kiipeilevät ihan hurjaa vauhtia ylös kattoräystäitä kohti. Mitenkähän niitä hoidetaan? Eivät ole rojahtaneet alas rajuilmoilla, eivät silloinkaan kun pyörretuulet ovat nostaneet talojen peltikattoja ilmaan ja kiidättäneet tiehensä...)

    Kasveissa on elämän äly, siksi ne ovat niin sitkeitä. Se verkko lisäksi antaisi elävyyttä cortenin pintaan kuusikulmioillaan, sellaista iloista mehiläissurinan tuntua ja hunajaisia mietteitä katsojalle... . Tämä ohjaa hänet turvallisesti Tunnelin läpi. Siinä arkipyörässä ("samsarassa" taikka "oravanpyörässä"!)) tapahtuvat KARMAN asiat, ikävät yllätykset ja pienet kiusat.

    Huomasin ihmeekseni vasta tänään, miten vahva sukulaisuus Akselilla on siihen Turun hienoon teokseen: Mario MERZIN abstrakti "Fibonaccin sarja" (eli siis orgaanisuuden idea ilmaistuna matematiikan kielellä!) on toteutettu Akselin teoksessa ihan LIVE! Ja noin näyttävästi ja uljaasti! MERZI tunnetaan laajalti maailmalla; pian ehkä urbaani, suunnitteleva ja luova nuoriso tulee katsomaan Akselinkin tornin päälle kohottamaa näkyä...

    Kun japanilainen ja kiinalainen tai muu Kauko-Idän turisti katsoo piippua, hän huokaa ihastuneena tunnistaessaan TAON voiman tässä "Saapumisessa", hän näkee sen yksinkertaisest "Elämänpuuna". Suuren ja tärkeän, elämää ylläpitävän ARKKITYYPIN edustajana ja viestittäjänä. Japanilaiselle talon katto edustaa pyhää aurinkoa, niinpä se rakennetaan ensin. Kattoa säestämään valmiin talon viereen istutetaan KIVIKKOPUUTARHA. Katto on HENKI, puutarha on SIELU. Tässä Akselin työssä tulee esiin yksinkertaisia ja pieniä asioita, jotka ovat ikuisesti AVANT-GARDE. Tämä työ ei vanhene.

    Meille se nyt kuitenkin on lähinnä LIIKENNEPYLVÄS, joka ohjaa tätä äänekästä, meluisaa ARKIMAAILMAN "vauhtipyörää" sääntöjen, äänien, hälyjen ja törmäilyjen säestäessä kakofoniaa. Samaan aikaan normaalin arkikaaoksen yllä "Saapumisen arvoitus" pyörittää näkymätöntä ja ikuista HILJAISUUDEN PYÖRÄÄ, Dharman pyörää. Dharman piirin vaistotessaan ihminen jopa autoa ajaessaan hetkelllisesti valaistuu ja rentoutuu.

    Tämä on ehdotuksista selvästi parhain. Tekijän rohkeus ja poikkeaminen yleisestä traditionaalisesta linjasta tulee Tampereen Tunnelikilpailussa palkita YKKÖSPALKINNOLLA.

    VastaaPoista
  2. Googlailin hiukan. Ymmärtääkseni Akseli on kotoisin myös Tampereelta. Tämä Akseli Leinosen diplomityö kannattaa lukea. Akselilla on varsin hyvin Tampereen kehitysnäkymät tiedossaan. Ja historia.

    ”Hei, minullakin on ajatus. Mitä sanoisitte jos tekisimme asiat tällä tavalla?”

    HYPOTEESIN MERKITYS ARKKITEHTUURISSA
    ESIMERKKINÄ TAMPEREEN KESKUSTORIN KEHITTÄMINEN
    Diplomityö, Tekijä: Akseli Leinonen, Tarkastaja: Professori Ilmari Lahdelma
    http://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream/handle/123456789/6497/leinonen.pdf?sequence=3

    "Aikamme arkkitehtuurille tyypillinen piirre on kompleksisuus, joka tarkoittaa tässä yhteydessä
    kaupunki- ja rakennussuunnittelun kokonaisprosessiin liittyvien muuttujien jatkuvaa kasvua.
    Länsimaisessa yhteiskunnassa, joka voidaan määritellä ekonomisten, poliittisten ja sosiaalisten
    tasojen leikkauspintojen vyyhdiksi, on arkkitehtuurin asema radikaalisti muuttunut klassisesta
    taiteilijaorientoituneesta katsontakannasta.

    Arkkitehtuurin yhä tiukempi kytkeytyminen osaksi poliittista päätöksentekoa ja sen kasvanut
    riippuvuussuhde ekonomisista edellytyksistä ja riskienhallinnasta on jättänyt arkkitehdeille
    asiantuntijan tai päätösten ja valmiiden suunnitelmien toteuttajan roolin. Arkkitehtuuria ei tulisikaan nähdä pelkästään työkaluna muokata fyysistä ympäristöämme, vaan yhtenä keinona osallistua mainittuun ekonomisen, poliittisen ja sosiaalisen kentän vuoropuheluun.

    Arkkitehtuurin tulisi laajentaa ohjelmaansa koskemaan laajempia ongelmia. Arkkitehtuurin
    kytkeminen ekonomisiin, poliittisiin ja sosiaalisiin tavoitteisiin tekee näistä käsitteistä tilallisesti
    hahmotettavia muuttujia. Näiden muuttujien visualisointi ja todellisuuteen tuominen onkin juuri
    arkkitehdin tapa osallistua yhteiskuntamme prosesseihin ja kommentoida niitä."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajatuksia herätti varsinkin tuo Urbaanin rakenteen tulevaisuus -osuus.

      "Mihin kulttuuri johtaa, jos oletetaan että ihminen jatkaa samaan tapaan ympäristönsä haltuunottoa?"
      "Liikkumisen vapautuminen on aiheuttanut yhdessä muiden tekijöiden kanssa energiankulutuksen valtavan kasvun, jota ekosysteemi ei enää kestä. Pystymmekö pitkällä tähtäimellä hoitamaan ”avoimen kaupunkirakenteen” energian kulutuksen, huollon ja korjauksen aiheuttamat kulut?"

      "Voimme todeta tämän päivän kaupunkisuunnittelun elävän varsin mielenkiintoisia aikoja. Kehityksen suuntien ristiriitaisuus luo varsin paljon ongelmallisia tilanteita vaatien globaalin ja lokaalin ajattelun yhdistämistä aina yksittäisestä rakennushankkeesta suurempiin kokonaisuuksiin. Kaupunkia tulee tiivistää, mutta joustavasti tulevaisuuden mahdollisuudet huomioon ottaen. Tämä vaatii eri tahojen vahvaa osallistumista ja asenteiden muutosta."

      Nii just. Kaikenlaista täytyy noiden arkkitehtienkin ottaa huomioon. Ei noita ehdotuksia ole ihan mistään pystymettästä revitty. ;)

      Poista
  3. Ohoh! Sinäpä teit löydön, wauh! Tallensin Akselin diplomityön koneelle tutustuakseni siihen ajan kanssa. Nyt ehdin vilkaista alusta lähinnä sitä metodologista osuutta, ja sehän kertookin jo paljon, mitä tuleman pitää.

    Voi voi, Suomessa arkkitehtuuri on aina ollut taistelua tuulimyllyjä vastaan, ja niin tulee olemaan tämäkin Tampereen piippukilpailu. Ne kaksi ensimmäistä ehdotusta edustavat juuri sitä kaksiarvoista formaalista logiikkaa, jolle on olemassa poliittinen, sosiaalinen ja ekonominen tilaus (lue: markkinakelpoisuus) ja jonka tilauksen Akseli siis HAASTAA omalla ehdotuksellaan, jonka logiikka on MONIARVOISTA ("fuzzy thinking" eli sumeaa logiikkaa, juuri sitä JIN-JANG -juttua, johon jo viittasinkin).

    Akseli on siis Hermian poikia, tämä nuori "don quijote"! :) Mainiota, sinne olen itsekin aiemmin ollut yhteyksissä. Tekniikan edelläkävijä monessa asiassa, mm. robotiikassa.

    Siitä esipuheesta selvisi että iskä Sakari... Herranen aika, hänhän on Tampereen ASEMAKAAVAPÄÄLLIKKÖ Sakari Leinonen! Siis ylin asemakaavaviranomainen Tampereella! Virastopäällikkö, alaisenaan varmaan toistasataa Tampereen tulevaisuutta piirtävää arkkitehtia, ne kaikki! Joka päättää, miten ja missä rakennetaan, kuka rakentaa ja milloin. Joka vastaanottaa valitusrumban ja esittelee asiat medialle ja vaikuttaa valtuustoon. Jota GRYNDERITKIN kumartavat selkä notkeana ja simasuin! Istu ja pala! Ei voi mitään, mutta kyllä minulta pääsi nauru. Varsinainen kaupungin rakennushankkeiden PYLVÄS ja tsaari. Tässä "Saapumisen arvoituksessahan" on kyseessä klassinen "isänmurha", sanoisin. Vähän sama kuin kirjallisuudessa oli August Ahlqvist ja Aleksis Kivi kirjallaan "Seitsemän veljestä" ("Seittemän miestä" oli muistaakseni alkuperäinen nimi). Kivi jäi taistelussa toiseksi kun kirja makuloitiin, kun hän sen seurauksena menetti sekä ystävänsä että mielenterveytensä ja kuoli ihmisrauniona Lapinlahdessa. Kivi totisesti tunsi nämä PYLVÄÄT! "Stobakilliset tolvanat", muistan hänen sanoneen näistä kulttuurin ja yhteiskuntaelämän päättäjistä...

    Siellä ne kaupungin ja järjestöjen viralliset "pylväät" istuvat palkintolautakunnassakin. Ja pahoin pelkään, että mitään hyvää sieltä ei ole odotettavissa. Tampereen Taidemuseo mokasi Tove Janssonin 100-vuotisjuhlan ja japanilaiset Muumin ystävät käännytettiin laumoina porteilta pois, kun Toven työt lepäsivät jossain kellareissa karkotuksessa (viranomaiskielellä: "väliaikaisvarastoinnissa"!). Onko mokomaa kuultu?! Taidemuseolla ei ollut SISUA käydä kaupungin byrokratian kimppuuun ja pöyhäistä sitä niin, että taiteen etu ja kaupungin IMAGON etu olisi siitä rakentunut.

    Huomasin yhden seikan. Juryssä on aivan eri ihmiset päättämässä kuin melumuurin ja tunnelitaiteen valinnoissa. Kuinkahan mahtaa käydä molempien yhteen sovittamisessa?! Kannetaanko tupaan valoa monessa eri säkissä?

    Nyt olen sitä mieltä, että ASUKKAAT ovat Akselin ainoat varmat puolustajat tässä tulevassa höyhennyksessä. Ja kyllä koko kaupunkikin samassa rintamassa yhä mukana: Äänestyksessä Akseli on taas lisännyt etumatkaa. Fine, I think! :)

    MIKSI Akseli johtaa? Tiivistän sen näin:

    Akselin teos koskettaa TUNTEITA. Nämä kaksi muuta teosta eivät sitä tee. Ensimmäinen on liian "insinöörimäinen" (ylikonstruoitu, täynnä haavoittuvaa tekniikkaa) ja toinen pelkästään "kaunis" (ei "tätä päivää" - maailma ei tarvitse lisää koristeita, se tarvitsee lisää TOTUUTTA).

    Totuus tulee Akselin teoksessa esiin METAFYYSISENÄ ulottuvuutena, saapuminen koetaan "maagisena" hetkenä ajassa ja tilassa; esikuvana lienee Giorgio de CHIRICOn samanniminen maalaus!). No, asukastilaisuudessa ei voi puhua metafysiikasta, buddhuudesta, Heli-keijusta tai muusta ns. ylimaallisesta, sillä muutoin turpiin tulee. PUHE ja PUOLUSTUS tulee virittää tavallisen arkikielen tasolle. Esimerkki:

    "Dying is such a waste of good health." (SANCHO)

    VastaaPoista
  4. Oletko kuullut TEP-klubista? Se on vaihtoehtoista ympäristöparadigmaa (luonto, sumea estetiikka, fraktaaliteoria!) edustavien arkkitehtien, insinöörien ja rakennusvaikuttajien vapaamuotoinen yhteisö ja keskusteluklubi.

    Yhdestä vanhasta TEP-tiedotteesta löytyi Hesarissa julkaistu juttu Tapio PERIÄISESTÄ, luepa tämä pikku tietoisku maineikkaan nestoriarkkitehdin maailmojasyleileviin ajatuksiin:

    www.kaapeli.fi/~tep/tiedotteet/Tiedote2002-4/s12-14.html

    Tämä lause on kuin päällekirjoitus Akselin teokseen:

    "Sumea estetiikka on aikansa ja tekijöidensä syvältä pulppuavaa aitoa ja persoonallista tulkintaa." (Tapio Periäinen)

    Niissä kahdessa muussa teoksessa ei puhu persoona, vaan tyyliksi jähmettynyt INSTITUUTIO. Ja instituutioiden valtaa on lähes mahdoton lähteä kukistamaan, jollei peliin laita persoonaa, kaiken uhallakin.

    Hämmästyin vähän, kun Akseli ei diplomityönsä kirjallisuuslähteissä ole tutustunut Periäiseen!
    Onko suomalainen 85-vuotias arkkitehti-filosofi joutunut "sivuraiteelle", vaikka hän on ajankohtaisempi kuin koskaan?!!

    Voi että on ihana tuo kuva PIHAMAASTASI. Tallensin sen emotioteekkiini...

    Ai niin, voit vapaasti lainata sanomisiani, jos löydät jotain iskevää sinne Rantatunnelin FB-sivustolle Akselin puolustukseksi! Se olisi ihan hyvä siksi, että en itse kuulu someen. Enkä tule kuulumaankaan! :)

    En muista, mitä etsin kirjahyllyni "viidakosta", mutta mm. tällainen teos ponnahti käteeni, siinä on visio uudeksi paradigmaksi. Etsi ja löydä se jostain kirjastosta! Se on nimittäin Todella Tärkeää Asiaa:

    Tapio PERIÄINEN: "METROPOLEISTA MUOTOILUUN. Ympäristö = Luonto + Alue + Rakennus + Esine", Rakennusalan kustantajat RAK, Hki 1996

    Otteita takakansitekstistä:

    "Me kulutamme luontoa, emme tavaroita, me otamme luonnolta tilaa rakennuksillemme, me myrkytämme luontoa tarpeillamme.

    Onko kaupunkisuunnittelu ja tuotekehitys suistamassa luonnon raitiltansa? Onko kestävän kehityksen ydin ympäristösuunnittelussa? Pystyykö Eurooppa siihen? Nyt? Enää?"

    Jee! :)





    VastaaPoista
  5. Ei ole minulle tuttua TEPpi. Ei oikeastaan ole ollut mikään muukaan, mihin olen törmännyt kuluneen puolentoista vuoden aikana tässä tunnelielämän tuoksinnassa.. Hirveästi on opittu. Eikä aina välttämättä ihan helpoimman kautta.

    Mulla on meidän pihalta valtavasti kuvia. Runsaslumisesta talvesta tunnelmallisine valaistuksineen ja lyhtyineen ja sitten tietysti aurinkoisia vihreitä kesäkuvia. (Onneksi onkin, nuo näkymät kun tulevat nyt muuttumaan.. :/ Ovat jo muuttuneet, ennen tuossa takana oli vain niitä puita, koivikko. Ei näkynyt tunnelityömaavaloja, teitä eikä naistenlahden voimalan valaistusta. Plääh. ) Kuvat vain ovat ulkoisella kovalevyllä enkä jaksanut sieltä niitä siirrellä, niin nappasin tuon kuvan nopsasti puhelimella. Kauniimpiakin siis olisi olemassa. ;)

    En varmaan enää sinne FB:n Rantatunnelisivulle kirjoita. Ainakaan ihan heti. Tarpeen tullen sitten käytän sitä kanavaa. Ajattelin nyt ensin kuitenkin kysellä lomien loputtua tammikuun asukasiltaan piippuosuutta. Toivoisin paikalla olevaksi edes osaa tuosta piipusta päättävästä lautakunnasta.
    Täytyyhän asukkaiden saada edes mahdollisuus tulla kuulluksi. Ja keskustelu asiasta olisi enemmän kuin toivottavaa. Kun sinne vaan tulisi ihmisiä. Viime aikoina väkeä on ollut aina vain vähemmän.
    Tuo piippuasia on kyllä alusta asti ollut varsin tunteita kuohuttava aihe. Eikä kylläkään ihan syyttä.
    Tällä hetkellä hermoillaan ulkokuoresta, mutta mitä siitä piipusta vielä lopulta aiheutuukaan, se jää (myös) nähtäväksi. Hiukan meinaa ahdistaa se asia.
    Ylen haastattelussani mainitsin tämän piippuasian. Ei tämä tunnelihomma ole ollenkaan ohi kun räjäytykset loppuvat. Vielä on tulossa vaikka mitä jännitysmomentteja.

    Mutta nyt on elettävä päivä kerrallaan. Muuten hajoaa pää.

    VastaaPoista
  6. Niin, piipuista ei toki vielä olekaan kerrottu kaikkea. Muistan Aamulehden uutisen, jossa Allianssi kertoi ettei piippuihin tule lainkaan SUODATTIMIA. Kaikki palamisjätekö sitten horotetaan suoraan taivaalle? Ja mistähän syystä? Taloudellisistako? Niitähän pitää vaihtaa aika ajoin (= heti kun mustuvat). Suodattimet maksavat, samoin huollon työtunnit. Olisivatko ne suodattimet sitten niin hankalassa paikassa, että siksi päätettiin jättää pois? Tuntuu hiukan oudolta. Minulla on mielikuva, että ne käytetyt suodattimet pystytään hyödyntämään prosessiteollisuudessa, eivät ne minnekään kaatopaikalle mene! Uutista säestävässä kuvassa näkyi joukko äreitä naamoja. Varsinkin eturivin kuuntelijat olivat synkkiä ilmeiltään...

    Nyt on siis kysymys poistoilmapiippujen TEKNISISTÄ JÄRJESTELMISTÄ. Ettei siis suodattimia. Kaikki tavara sinkoutuu siis taivaalle. No, miten he aikovat hoitaa piipun MÄÄRÄAIKAISPUHDISTUKSEN? Sellainen tehdään muutaman kerran vuodessa, piipun likaisuusasteesta riippuen. Oli se multisyklonijärjestelmä kuinka tehokas tahansa, joka puhalluksessa osa pienhiukkasista jää kiinni sinne piipun sisäseinään. Kun ne pikku pirulaiset vielä tarttuvat toisiinsa, ajan kuluessa ne muodostavat SAASTEKALVON piipun sisäpintaan ja kerääntyvät mahdollisiin nurkkiin. Lemminkäinen ilmeisesti huolehtii tunnelin valmistumisen jälkeen piippujenkin huollosta. Kysymys kuuluukin, minkälaisen JÄRJESTELMÄN firma on suunnitellut hankittavaksi piippujen huoltoon ja puhdistukseen?

    Tässähän ei nyt pärjätä vanhoilla eväillä, ei rautapalloon sidotulla harjalla eikä kanavan sisään lähetetyillä puhdistusmiehillä. Tiilipiippujen aikaan moni mies kuoli häkään ja palokaasuihin tai vammautui pudotessaan, koska puhdistus vaati HUOLTOKATKON = tuotanto pysäytettiin koko puhdistuksen ajaksi ja pomo laski, mitä se firmalle maksoi. No, maksoihan se paljon! Tämä nyt kuitenkin on historiaa, mutta sitä on tapahtunut vielä meidän päivinämme että ruumiita syntyi, koska pomon käskystä ei voinut kieltäytyä työpaikkaa menettämättä.

    Luokaamme katse Tunnelin piippuun. Siinähän on itse asiassa KOLME piippua sisäkkäin (matala teho, keskiteho, iso teho = KOLME puhallinta!). Puhdistettavia pintoja on siis 5 kpl, pinta-ala yhteensä n. puolen jalkapallokentän luokkaa. Eikä tuotantoon (liikennevirtaan) voi laittaa HUOLTOKATKOA, noin periaatteessa... Ainoa mahdollinen mekaanisen korvaava uudempi tekniikka, joka säästää kaupungille aikaa, rahaa ja työtunteja, taitaa nyt olla sellainen metodi kuin ÄÄNINUOHOUS.

    Paineilmalla lähetetään piippuun tietynlainen ÄÄNISIGNAALI, joka irrottaa ne hiukkasmassat piipun seinämistä. Sen jälkeen annetaan vielä tarvittava määrä pulsseja, jolloin kaikki tavara saadaan sinkoamaan taivaalle. Koneita on eri kokoisia. Pitkäaaltoisen koneet lähettävät matalaa signaalia, mutta luulen, että Tunneliin riittää pienempi kone, jossa äänisignaali sitten on korkeampi ja aallot lyhyempiä.

    Kysy nyt tarkat tiedot, mitä Allianssi on suunnitellut - itse en ole nähnyt mitään tietoa piipun tulevista tekn. järjestelmistä. Siitä tötteröstä nimittäin lähtee hirmuinen ääni, 150 - 200 dB. Äänen tasosta sitten riippuu, miten vahvana se ihmiskorvaan kuuluu vai kuuluuko ollenkaan (alle 20 Hz). Miten ne aikovat estää äänen kuulumisen sekä työtunnelissa että asunnoissa?

    Ja miten RESONANSSI-ILMIÖT itse piipun pinnassa? Säröilevätkö ne hienot maalaukset, tippuuko niistä palasia pois kun "His Master´s Voice" pauhaa siellä piipun juuressa työtunnelissa!? Tiedetäänkö jo piippujen ominaismuodot ja -taajuudet? Ettei päällystys tipu kuin lasi ikkunoista sopivassa ukkostäräyksessä... (Huom! Akselin verkolla sentään on kumitassut, ja kasvit tuskin ovat moksiskaan pienestä ravistelusta, virkistyneinä nostavat päänsä iloisesti kohti valoa, no problem!).

    Vaadi nyt tarkka kuvaus asiasta insinööreiltä, siltä samalta joka sitä akustiikkaa selvitteli.

    Netistä löydät hyödyllistä tietoa hakusanoilla "ääninuohous" ja "acoustic cleaning"! Näet kuvia niistä koneista ja tötteröistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, on siitä piipusta ollut puhetta asukasilloista, siis niistä useista piipuista ja puhaltimista. Myös suodattimista...tai siis siitä, ettei niitä tule. Ja kovasti kuohuttaa tunteita se.
      Suodattimettomuutta ei hirveästi ole perusteltu. Piippu ei tosin ikinä ole ollut "yhtenä aiheista" ja on noussut asukkaitten kysymyksistä puheeksi.
      Muistaakseni perusteluita ei hirveästi ole ollut, muuta kuin että niitä ei tarvita (jotain lukemia on kai myös lueteltu..en yhtään muista mitä) ja että piippu puhaltaa päästöt niin ylös, ettei ne laskeudu tänne meidän hengiteltäväksemme.

      Kyllä siitä toki pitäisi enemmän keskustella. Ja sillä tavalla, että siellä olisi vastaamassa ihmisiä, joilla on nimenomaisesta tietoa asiasta laajemmaltikin. Ettei vvain kerrottua tietoa, joka aiheuttaa perusteluja "näin se vain menee".

      Se keskustelu vaan aina kuumentaa tunteita. Ahistaa jo valmiiksi. (Minua.)
      Asiallisella linjalla pitäisi pystyä asiasta keskustelemaan. Ei se ketään hyödytä, että räyskitään ja hyökätään. (Vaikka huoli onkin kova.) Loppuu lyhyeen ne sellaiset keskustelut. Eikä johda mihinkään.

      Kertoisivat ja perustelisivat asiat kunnolla, että mekin tiedetään MIKSI mihinkin ratkaisuun on päädytty. Ja jos syynä on raha, niin johan on...sanonko mistä... koko homma.

      Poista
  7. Se ilmassa oleva kysymys on myös ASUKKAIDEN turvallisuudesta, ei vain työmaan omasta selviämisestä "puhtain paperein". Tuntuu, että Allianssissa on näkymätön "sensuuri" päällä siitä millä tarkkuudella asioista kerrotaan. Joku asukas voisi näet huomata, että tehdyssä ratkaisussa jokin on menossa pieleen, ja sanoo sen ääneen, kaikkien kuullen. Siksi he käyttäytyvät kuin vanhemmat suvun päivällisillä: "Lapset siellä pöydän päässä hiljaa! Ja kyynärpäät pois pöydiltä. Ja sinä siellä, pyyhi nenäsi!" Sopimattoman huomautuksen tehnyt poistetaan pöydästä kertomalla, että "lapsi on hieman väsynyt ja siksi levoton"...

    Kuvitellaanpa nyt, että RAJU UKKOSRINTAMA pyyhkii yli Armonkallion, niin kuin se joskus tekee. Kuvitellaanpa, että se kohtaa siellä "Sinisiirtymän". Sähköisissä purkauksissa jokin anturi rikkoontuu, piiri hajoaa, laser-heittimeen siellä metallikuoren sisällä tulee oikosulku, mistä kertoo ilmaan nouseva savukiehkura... Mitä tapahtuu PIIPUSSA, joka tiedottaa "liikennetiheyksistä"? Mitä sille tapahtuu kun tietojärjestelmä menee sekaisin? Koko 40-metrinen piippu räiskyy ja leimahtelee kuin tuhoutuva avaruusalus, värit vaihtuvat random... mennään ehkä jopa PUNASIIRTYMÄN puolelle. Mitä luulet Tunneliin saapuvan AUTOILIJAN tekevän, kun lukee piipusta KATASTROFIN, hätääntyy ja lähtee törmäilemään sekavassa sumassa... Tulee ketjukolareita aivan ikkunasi alle. HUH! :-/

    Se "liikennetiheyksistä tiedottaminen" on kuin teoksen sisään kätketty räjähtämätön AMMUS. Pahimmassa tapauksessa se itse aiheuttaa onnettomuuden. Siinä mielessä tällaisen teoksen mukana oleminen kilpailussa on VIRHE. Se lisää turvattomuutta tunnelin liikenteeseen, koska se on kallis ja hyödytön tieto. Ja miten sitäpaitsi turistit läpikulkumatkallaan Tampereen ohi osaisivat lukea "oikein" näitä korean discovalon värejä ja leimahduksia...?

    Taas tuli huoli mieleen, kun näin että "Sinisiirtymä" on siirtynyt tasoihin Akselin kanssa (enää kaksi ääntä erottaa).

    Joka kannattaa "Sinisiirtymää", on yhtä tyhmä kuin ne Pirkkalan pikkupojat, jotka ukkossateella pakenivat vanhempien silmien alta ISON KUUSEN alle korttia pelaamaan. Yhdelle pojista tuli kylmä, hän juoksi sisälle hakemaan villapaitaa. Palasi takaisin, näki kaikki kaverinsa kuolleina puun alla. Makasivat siinä pelikortit hajallaan, naamat turvonneina, kasvot täynnä sinisiä pilkkuja... Kertoi siitä kauheasta hetkestä minulle joskus vuosikymmentä myöhemmin. Muistin Aamulehden uutisoineen tapahtuneesta, mutta ei tästä pelastuneesta pojasta eikä siitä, miltä ne vainajat oikeasti näyttivät... Siinä sitä oli "sinisiirtymää"!! Sama kuin olisivat istuneet korkeajännitepylvään kopissa sadetta pitämässä.

    Toivottavasti ne piiput saavat kunnollisen ukkossuojausjärjestelmän, että lähellä asuvat ovat salamaniskuilta turvassa. Onhan se sentään melkoinen "masto" maisemassa.

    Piiput muutenkin on putsattava määräajoin jo PALOTURVALLISUUDENKIN vuoksi. Asiallinen kone on siis hyvä hankinta, kun ei suodattimiakaan ole.


    VastaaPoista