torstai 18. joulukuuta 2014

Piippukilpailun finalistit on valittu!

ÄÄK! Nyt ne on valittu. Piippukilpailun finalistit. Aiheesta Tampereen taidemuseon sivuilla: Tampereen rantatunnelin piippujen taidekilpailunfinalistit valittu

"Tampereen rantatunnelin suuaukkojen läheisyyteen asennetaan kaksi ilmanvaihtopiippua loppuvuonna 2015. Tampereen taidemuseo järjesti kaksivaiheisen kilpailun taideteosten toteuttamiseksi ilmanvaihtopiippuihin.
Kolme ehdotusta valittiin finaaliin: ”Saapumisen arvoitus”, Akseli Leinonen, Helsinki,”Tuli ja sade”, Jan-Erik Andersson, Turku ja ”Sinisiirtymä”, Jani Ajo, Tampere.
Ehdotuksia tuli kaikkiaan 120. Kilpailutöihin voi tutustua Galleria Nottbeckissa Tampereella 17.–19.12.2014. Lopullinen voittaja selviää 13.3.2015."

Tässä finalistit:
  • Sinisiirtymä, Jani Ajo
Piippukilpailun finalisti, Sinisiirtymä (kuva täältä)
"Sinisiirtymä edustaa nykyaikaa käyttämällä hyväksi lasertekniikkaa ja reagoimalla vuorovaikutteisesti liikennemääriin."
Ehdotuksesta enemmän täällä.

"Nämä kaupungin piippukunnan uudet tulokkaat saavat dynaamisen sinisävyisen ulkoasun toisiinsa lomittuvien aaltoilevien kuvioiden myötä, jotka heräävät henkiin valotekniikan keinoin ja käyvät tanssiin illan hämärtyessä. Liikennevirtaan reagoiden valonauhat kiertyvät toisiinsa vaihtelevalla liikkeen ja värin intensiteetillä. Kuten fysikaalisessa sinisiirtymässäkin kokijan havainnotovat hänen omasta liikkeestään riippuvaisia. Naistenlahdessa sinisen sävyt ovat turkoosiin vivahtavia, Santalahdessa sävyt kallistuvat aavistuksen violettiin päin, siirtymä sinisessä osoittaa liikkeen myös makromiakaavassa. Teos muuntautuu myös luontaisesti kulloisenkin sään mukaan, kostealla ilmalla piiput saavat ympärilleen hohtavan harson valonsäteiden sirotessa.

Piippujen kuviointi maalataan tehtaalla korroosiolta suojaavilla sävytetyillä maaliyhdistelmillä.
Iltavalaistus toteutetaan piippujen ympärille säteittäisesti sijoitetuilla laajan väriavaruudentuottavilla RGB-laserprojektoreilla. Valaistuskuvioita ohjaavat tietokoneet yhdistetään liikennevirran tarkkailujärjestelmään, joka antaa tarvittavat lähtöparametrit, esim. liikennemäärän ja nopeuden. Laserien käyttöikäarvio on noin 20 000 tuntia, eli noin 5 vuotta 4000:lla vuosittaisella käyttötunnilla, minkä jälkeen ne vaihdetaan uusiin."


  • Tuli ja sade, Jan-Erik Andersson
Piippukilpailun finalisti, Tuli ja sade (kuva täältä)
"Tuli ja sade -ehdotuksen vahvat värit ja grafiikka nousevat Tampereen arkkitehtuurista ja luonnosta ja jalostavat ilmanvaihtopiiput oivallisesti taideteoksiksi."
Ehdotuksesta enemmän täällä.

Ja lisätiedoista kävikin ilmi, että Naistenlahteen tulisikin tämän suunnitelman mukaan sininen piippu:
Piippukilpailun finalisti, Tuli ja sade, Naistenlahti (kuva täältä)

"Lähtökohta on luoda molemmista piipuista selkeä ikoninen kokonaisuus joka vaikuttaa ympäristöön inspiroivalla tavalla ja tekee piipuista maamerkkejä.
Toisen piipun aihe lähtee tulesta ja Tampereelle ominaisen tummanpunaisen teollisuusarkkitehtuurin väristä ja olemuksesta. Se sopisi parhaiten Santalahden alueelle. Toisen piipun aihe tulee vedestä ja viittaa Tampereelle ominaisiin järvimaisemiin. 

Tuli-piipun perusväri on tumma punertavanruskea väri (tiiliskiven väriä) joka samalla toimii ruosteenestovärinä. Tämän päälle maalataan viidellä eri puna-keltaisella sävyllä piipun pinnalle kuvio, jonka lähtökohta on tuli/kynttilä.  
Vesi-piipun peruspinta on lämmin off-white sävy, jonka päälle maalataan viidellä eri sinisellä sävyllä
kuvio, jonka lähtökohta on vesi/pisarat. Maalipinnat tehdään mahdollisimman kiiltäviksi, vaihtoehtoisesti suojataan kiiltävällä UV suojalakalla, joka estää lian tarttumista ja värien haalistumista. 


Aiheiden ornamentaalisuus ja värien rytmitys antavat teokselle erilaista ”eloa” eri sääolosuhteissa
ja valaistuksessa. Teosta valaistaan pimeinä aikoina alhaaltapäin, jolloin piiput kauniisti hohtavat yömaisemassa. Myös mahdolliset varoitusvalot pilarin päällä voidaan sovittaa aiheisiin sopivalla tavalla. Työtä ei usein tarvitse huoltaa koska liukas kiiltävä pinta pitävät lian hyvin poissa."


  • Saapumisen arvoitus, Akseli Leinonen
Piippukilpailun finalisti, Saapumisen arvoitus (kuva täältä)
"Saapumisen arvoitus perustuu kasvillisuuden hyväksikäyttöön. Sen idea on vahva, romanttinen ja koskettavan kaunis."
Ehdotuksesta enemmän täällä.

"Viherseinät
Ratkaisussa corten-teräksiset piiput peitetään osittain tai kokonaan viherseinärakenteella tai yhdistelmällä erilaisia viherseinärakenteita. Viherseinillä tarkoitetaan vertikaalisia kasvualustoja, jotka huolehtivat myös niissä kasvavien kasvien kastelusta. Ehdotuksessa on esitetty kolme eri tyyppistä seinärakennetta joita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen halutun vaikutelman luomisessa.
Lähtökohtana on myös, että valittavalla kasvillisuudella ja järjestelmillä päästäisiin mahdollisimman yksinkertaiseen ja lopputulokseen, jossa ei koneellista kastelua tarvita. Viherseinillä on esteettisen arvon lisäksi ekologinen arvo joka on sekä symbolinen, että pragmaattinen. Uudenlainen viherrakentaminen luo positiivista kuvaa kaupungin arvoista. Samalla vihreät piiput puhdistavat ilmaa, tuottavat happea ja voivat toimia eri eläinten elinympäristönä.


Vaihtoehdot: Sammalseinä, istutusaltaat ja verkkoseinä.

Sammalseinä on viherseinä-vaihtoehdoista kevyt ja vähiten vettä tarvitseva. Olosuhteisiin oikein valitut sammaleet selviävät pitkiä aikoja kuivissa ja ankarissa olosuhteissa.
Istutusaltaat vaihtoehdossa piippujen seinämiin kiinnitetään altaita joissa on kasvumaata erilaisille kasveille.  Olosuhteisiin sopivia kasveja ovat esimerkiksi erilaiset perennat ja köynnöskasvit. Altaiden koon ja kasvien valinnassa otetaan huomioon kasvuston riittävä vedensaanti ja talvehtimisen vaatimukset. Apuverkoilla voidaan varmistaa, että kasvillisuus ei lähde irti rajuilmojen toimesta. Altaat voivat toimia rinnakkaisena järjestelmänä sammaleen kanssa, vaikutelmaa rikastaen, tai sitten omana kokonaisratkaisunaan. 
Verkkoseinä vaihtoehdossa istutusaltaiden lisäksi tornien ympärille voidaan kiinnittää teräsverkko, joka asennetaan jonkin verran irtirungosta. Verkko mahdollistaa köynnöskasvien kiipeämisen ylöspäin, jolloin nepeittävät piippujen rungon mahdollisimman tehokkaasti.  Piippujen juurelle voidaan myös sijoittaa suuret istutusaltaat, joista köynnökset lähtevät nousemaan. Yksinkertaisimmassa vaihtoehdossa, jossa muidenjärjestelmien käyttö minimoidaan, viherkasvuston pääpaino onkin piippujen juuressa ja ylhäällä taas corten-teräksisellä pinnalla."



Jos nyt suoralta kädeltä pitäisi valita, valitsisin 'Saapumisen arvoituksen'. Juuri tuon kasvillisuuden hyväksikäytön takia. Tuo kasvillisuushan täältä häviää eritasoliittymien tullessa, joten tuo se on suuri plussa sikälikin. Saattaa olla, että positiiviseen mielikuvaan kyseisestä vaihtoehdosta vaikuttaa lisäksi se, että havainnekuva on noista kaikista houkuttelevin ja muutenkin todentuntuisin, ei pelkästään kylmän graafinen.

Eipä paljon jää kasvillisuutta, havainnekuva taidekilpailun liitteestä, täältä


Katsotaan mitä mielipiteelleni tapahtuu, kun saa hiukan aikaa sulatella näitä vaihtoehtoja rauhassa.

                                                      -Anuliina, melkein piipussa itsekin

EDIT. klo 21.11: Olen vieläkin samaa mieltä. Ja jos lisäksi vielä ajattelen, että piippu näkyy pihallemme ja ikkunoistamme päivästä ja vuodesta (ja vuosikymmenestä)  toiseen, niin toki valitsen mielelläni sen  luonnonläheisimmän vaihtoehdon. Oikeastaan tykkään tuosta ideasta kovastikin. Ja kaiken lisäksi piippu sopisi meidän punatiiliseen piharakenukseemmekin tosi nätisti.  Sitähän minä tuolla aiemmin nimenomaan toivoin. Kihihhii. ;)
Lisäksi en jotenkaan millään osaa ajatella sinisävyistä piippua tänne. Ja nuo toiset piiput nimenomaan ovat turkoosiin vivahtavan sininen ja toinen off-white viidellä eri sinisellä kuvioituna. Kylmiä sävyjä... Minä haluaisin luonnonläheisiä värejä ja lämpöistä tunnelmaa. Tykkään esimerkiksi tuosta tuli-piipun värityksestä kovastikin.
Mutta silti tänne minusta sopii kuitenkin parhaiten tuo luonnonläheinen, kasvillisuutta hyväksikäyttävä piippu. Tykkään siitä.


Kertokaahan tekin mitä mieltä olette?! Vai ettekste ole mitään mieltä?

8 kommenttia:

  1. Huhuu!

    1) "Sinisiirtymä", Jani AJO. Ihan hieno valotaideteos, mutta EI, EI, EI! Rakentamis- ja ylläpitokustannuksiltaan kallis. Laserprojektorit ulkona alttiita varkauksille ja sabotaashille. Systeemi riippuvainen tietoliikenneyhteyksistä ja niiden toimivuudesta. Mutta mikä pahinta, visuaalinen liikehdintä kiinnittää autoilijan tarkkaavaisuuden pois liikenteestä tornin "liikennevaloihin", nimenomaan siihen mainostettuun LIIKENNETIHEYTEEN. Tätä asiaa on tutkittu Amerikassa ja todettu, että liikennetolppa ei saa sisältää LIIKAA INFORMAATIOTA, koska se nostaa onnettomuusriskiä. - Taideteoksena tämä "sinisiirtymä" ei ole mitenkään uusi ja ainutlaatuinen, näitä on nähty maailmalla pilvin pimein.Sitäpaitsi ympäristö ei ole sille edullinen: se näyttää "köyhältä" tuikulta Naistenlahden VOIMALAN juhlavaa värivalaistusta vasten. Ehdottomasti OUT!

    2) "Tuli ja sade", Jan-Erik ANDERSSON. Taiteellisesti ylivoimainen kaikista tarjokkaista! Rauhallinen, harmoninen, klassista muotokieltä ja tyyliaistia edustava piippupari, joka sitoo tunnelin päät kokonaisuudeksi. Siinä on ikään kuin plus- ja miinus-POLARITEETTI sovitettuna kaupungin korkeusprofiiliin.

    Tämä tulee taatusti miellyttämään valitsijalautakuntaa. Se on kustannuksiltaan edullisin, teknisesti helpoiten toteutettavissa, vaatii vähiten huoltoa, pitkä elinkaari, sopeutuu maisemaan melko saumattomasti, ei häiritse autoilijan silmää eikä ajamiseen keskittymistä. Täydet pisteet!

    Tämä Jan-Erik Andersson on muuten sen Turun kuuluisan "Lehdenmuotoisen talon" luoja ja omistaja. Vahva kilpailija, jonka FACEBOOK-sivusto (Jan-Erik Andersson) on ehdottomasti tutustumisen arvoinen!

    3) "Saapumisen arvoitus", Akseli LEINONEN. Edustaa MAAGISTA REALISMIA. Jos ASUKKAAT saisivat äänestää, niin tässä kyllä on ehdoton voittaja. Tämä on URBAANI, EKOLOGINEN, YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN ja TULEVAISUUTEEN SUUNTAUTUNUT teos! Jos jokin menee rikki, niin se ei tarvitse insinööriä eikä konsulttia korjaajaksi, vaan ystävällisen puutarhurin tai arboristin! :-)

    Googleta KUVAHAKUUN "corten wall". Näet tyylikkään vaihtoehdon punatiilelle!

    Sitten esimerkki Venetsiasta: Vanha, tulipalossa tuhoutunut palatsi sai uuden elämän corten-seinien ansiosta. Googlaa KUVAHAKUUN "palazzo di vigonovo". Kauneus on aina niin hämmästyttävää! :-)

    Haluaisitko, että ikkunasta katsoessasi iltojen pimetessä näkisit, miten piipun tummanvihreästä pinnasta välkähtelisi siellä täällä kuin KIILTOMATOJEN valopilkahduksia? Se nimittäin on uutta bioteknologiaa suoraan Silicon Valleystä. Rohkea startup-yritys onnistui eristämään bioluminesenssia aiheuttavan geenin jostain meressä elävästä bakteerista ja kiinalaiset teknikot sitten ampuivat tämän geenin jonkin viherkasvin DNA:han.Tämä on uutta bioteknologiaa, jonka voittokulku tosin on vasta alussa, koska erilaiset vahtikoiraryhmittymät ovat nousseet vastustamaan tällaista geenimanipulaatiota. No, on kyllä ihan eri asia nauttia sellaista suun kautta kuin ihailla silmillään...

    Tutustu tähän jännittävään juttuun taas googlettamalla: KUVAHAKUUN "glowing plant project". Maailmalla on paljon kirjoitettu aiheesta. Se on tulevaisuutta. Jos ihmiset haluavat valaisevia kasveja puutarhaansa, se tulee eikä sen tulemista voi estää!

    T. Viipperä









    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, hei taas Viipperä!

      Paljon kiitoksia analyyseistäsi. :)
      Olinkin tuon corten-teräksen jo googlaillut. Miellyttävä, ainakin minua kovasti miellyttävä ratkaisu olisi se, ehdottomasti. Maailmalla noita corten taideteoksia/rakennuksia on enemmänkin, miksei siis täällä meilläkin. ;) Kaunista on.
      Tuolla Tampellassa on muuten Kalle Päätalon muistomerkkikin osittain nimenomaisesta teräksestä.

      Mietiskelin juurikin tuota palkintolautakuntaa...

      Halutaanko nimenomaan tuollainen huomiotaherättävä valotaideteos (Sinisiirtymä)... Mutta niin kuin sanoit, kiinnittäisikö se kuitenkin liikaa huomiota?
      Itseäni tämän taideteoksen kohdalla huolettaa se, että mitäs jos käykin niin, että pihallamme loistaa sitten aina ja ikuisesti 40 metrinen turkoosi "joulu"valo... Sitä on varmasti mukava katsella tuosta ohiajellessa, mutta se tulee kuitenkin hallitsemaan melko masiivisesti meidän tunnelin suulla asuvien ihmisten näkymiä.

      Tuota Sade-piippua en voikein osaa kuvitella tuohon pihanäkymään. Täytynee tehdä itselle muutama havainnekuva. ;)

      Ja tämä Saapumisen arvoitus, se tosiaan näin Tunnelinsuun asukkaana kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta.
      Toivottavasti palkintolautakuntakin haluaa piipputaideteoksillaan viestittää Tampereen olevan urbaani, ekologinen, ympäristöystävällinen ja tulevaisuuteen suuntautunut. :)

      -Anuliina

      ps. Aika satumainen hohde noista"kiiltomatokasveista" muuten lähtee.

      Poista
    2. Lainasin, Viipperä, sinun "urbaani, ekologinen, ympäristöystävällinen ja tulevaisuuteen suuntautunut" -määritelmääsi, se kun on niin osuvasti sanottu ja kiteytetty.

      Poista
    3. Joo! En usko, että "Sinisiirtymä" saa ääniä palkintolautakunnalta. Se on MODERNI = siis jo syntyessään vanhanaikainen! Lisäksi kallis, epäkäytännöllinen, paljon haavoittuvia elementtejä, maailmalla jo moneen kertaan jo nähty.

      "Tuli ja sade" miellyttää tyylikkyydellään, klassisuudellaan ja sutjakkaalla toimivuudellaan. Alitajuinen mielikuva: kreikkalainen pylväs. Alunperinhän ne olivat ihan oikeasti VÄRIKKÄITÄ, mutta väri on niistä aikojen saatossa karissut pois, jolloin nistä on päässyt syntymään se hailakka, kipsinen tai off-white mielikuva. Tämä teos on siis AJATON, mutta sen verran sovinnainen ja varman päälle laskeva, ettei se Treen liikenneratkaisun imagoa ratkaisevasti kohota.

      Kysymys näet kuuluu: "Tullaanko tätä teosta katsomaan maailmalta?" "Kiinnostuuko Financial Timesin arkkitehtuurikriitikko tulemaan paikalle, jos Tampereen kaupunki hänet kutsuu?"

      Ei kiinnostu näiden kahden ensimmäisen teoksen perusteella!

      Anna-Kaisa esikuntineen on laatinut Tampereelle TULEVAISUUSSTRATEGIAN. Muistan lukeneeni sen läpi joskus. Siinä oli KULTTUURILLEKIN asetettu joukko tavoitteita, jotka minusta kuulostivat oikein raikkailta ja lupaavilta. Tampere haluaa olla nuorekas, eteenpäinmenevä, tulevaisuutta rakentava kaupunki. Nämä kaksi ehdotusta eivät rakenna tulevaisuutta. Ne ylläpitävät menneisyyttä.

      LONTOO on maailman arkkitehtuurin pääkaupunki. Ja Financial Timesin arkkitehtuuritoimittaja on eräänlainen kritiikin "pääpaavi", jonka yksikin sana tai myönteinen kommentti saa koko muun maailman heräämään ja liikkeelle! KUVA FT:ssa ratkaisee kaiken, se on Tampereen imagonnostolle KICKSTART vailla vertaa. Toivottavasti Anna-Kaisa ja Allianssi tietävät tämän! Jolleivät, niin valista SINÄ heitä.

      Moderni tai klassinen eivät ole tätä päivää. Mutta ORGAANINEN arkkitehtuuri on! Se kun tarjoaa AVOIMEN tilan mielikuvitukselle, magiikalle ja mystiikalle kaiken tämän abstraktin ja kuihduttavan järkiperäisen elämänmenon keskelle. Tätä Suomi ei ole ikinä ymmärtänyt. Sen takia Alvar AALTO, orgaanisen "perustajaisä", on suosittu ulkomailla mutta ei Suomessa: täällä vain hänen NIMENSÄ kelpaa.

      Vuoreksen taiteesta ainoastaan yksi teos saa jakamattoman suosioni. Se on Henki-Fennian talon rappukäytävässä, taiteilija ja Frei Zimmerin TJ Tuula LEHTISEN hi-tech -teos nimeltä "Kotimetsä". Onneksi tämä nainen istuu PIIPPUKILPAILUN tuomaristossa. Hän on totisesti ymmärtänyt asian ja Vuoreksen imagon siinä sivussa!

      Se AKSELIN työ sitten on ainoa orgaaninen joukossa, ja sen menestymiseen kannattaa tähdätä. YES! Siitä voi tulla kansainvälinen katseenvangitsija urbaanissa liikennesuunnittelussa tiheästi asutussa ympäristössä. Siinä ainoana on jotain todella uutta ja jopa AINUTLAATUISTA, jos se vain onnistutaan laittamaan pystyyn. Luulen, että Anna-Kaisa tilaajana osaa nyt ottaa myös KAUPUNGINPUUTARHURIN tiimiinsä pohtimaan parhaat ratkaisumallit. Hänellehän kysymys on ennen kaikkea kaupungin IMAGOSTA: sen piipunkin on oltava raikas, nuorekas ja HOUKUTELLA ihmisiä luokseen eikä työntää pois.

      Mainostan historiallisena esikuvana Sevillan Maailmannäyttelyä 1992 ja siellä Unkarin paviljonkia, teosta nimeltä "Tree of Life". Googlaapa kuvahaun kautta esiin nimi "imre makovcz" ja tutustu tämän metsään karkotetun mestarin töihin ja ideoihin. New York Timesin kriitikko kirjoitti näin:

      "Soars free from the fair´s architectural cacophony like some dizzy fantasy." (May 7, 1992)

      Hei, tuntuuko ihan Akselilta? Minusta tuntuu! :)

      Poista
    4. Ai, sen arkkitehdin nimestä oli yksi kirjain tipahtanut pois. Nimi on siis "imre makovecz"!

      Ja se New York Timesin kritiikki löytyy otsikolla "The Talk of Seville". Se Imren "Elämänpuu" totisesti oli Sevillan World Expon PUHEENAIHE! Ja mitään muuta siitä tapahtumasta ei kukaan juuri enää muistakaan...

      Imrellä on paljon palvojia arkkitehtipiireissä, mm. juuri se Financial Timesin "pääpaavi", joka muuten on kirjoittanut teoksenkin Imrestä ja hänen taiteestaan.

      Ei kannata huitoa hyttysiä silloin kun on tähdättävä maaliin. Jollei orgaaninen voita tässä kisassa, se on taas yksi skandaali entisten päälle! Taidemaailman kilpailut ovat raakoja ja verisiä, rapaa kernaasti roiskutellaan suuntaan jos toiseenkin. Taidemuseoiden intendenteillä on oltava lehmän hermot ja norsun nahka. Niin kai tässäkin. Saas nähdä, miten käy!


      Viipperä

      Poista
    5. Mainioita huomioita ja asiaa. :)

      Kuule, siellä melutaidegalleria -tilaisuudessa sattumoisin niille mainitsinkin loppumetreillä ohimennen, että syyskuussa Lontoossa käydessäni panin merkille loistavia kasvillisuutta hyödyntäviä ratkaisuja rakentamisessa (tai julkisivuissa yleensä).
      Tosin en tajunnut yhdistää näitä ratkaisuja käytettäväksi piippuun, vaan noihin meluseiniin ja tunnelin suuaukkoihin. Onneksi Akseli tajusi. Hihhi. ;)

      No joo, nähtäväksi jää miten tässä käy. Ei tuo Akselin työ ihan sattumalta liene valikoitunut tuohon joukkoon. Että hyvinkin voi olla voittaja-ainesta.



      Poista
  2. Siis tuo sininen kammotus on niin hirveä, että itkettää ajatuskin siitä, että se töröttäisi aina ikkunasta, kun siitä ulos katson! Tai, kun menen ovesta ulos, se rumilus seisoisi tuossa, tai kun tulen takaisin, siinä se olisi edelleen 😫

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teillä on kyllä ihan aitiopaikka siihen suuntaan... :/

      Mutta odotellaan nyt rauhassa ja katsotaan mitä tuleman pitää. Asioilla on tapana järjestyä.

      Poista