torstai 22. tammikuuta 2015

Itsekäs maalainen kehityksenvastustaja täällä hei :D

Lainaan tähän Tamperelaisen mielipideäänestyksen kommenteissa minulle esitetyn nimimerkin Anuliinalle -kommentin:

"...toivon, että piippujen lähiasukkaiden mielipiteitäkin kuunneltaisi."

Samaa mieltä siitä, että lähiasukkaita olisi hyvä kuulöa, mutta eihän sitä tunnelia vain meitä lähinaapureita varten rakenneta! Ja sitäpaitsi näin naapurin mielipiteenä, itse pitäisin eniten siitä aloteoksesta, se sopisi voimalan valoihin. Ja aika itsekästä ja maalaismaista tuollainen "ei mun takapihalleni"-ajattelu! Minun mummoni aikoina kaupunki näytti aika erilaiselta kuin tänään, ja paljon on puutaloja poistunut keskustasta mutta tehtaita myös, enkä toivoisi, että minunkaan nurkillani olisi jääty jonnekin 1900-luvun alun maisemiin. Kaupungin kuuluukin kasvaa ja kehittyä ja tiivistyä. En halua asua missään museossa.


Huomasin kommentin vasta tänään, mutta vastasin hetimiten:
Juu, ei sitä tunnelia meitä varten rakennetakaan, ymmärrän kyllä. Piippu tulee nyt tuohon "minun takapihalleni" ja ymmärrän senkin, etten ole ainoa, jonka takapihalle se tulee.
Ja olen täysin tietoinen siitä, että piippujen lähistöllä asuvista myös Sinisiirtymä/Tuli ja sade saattaisi olla parempi vaihtoehto. (Tosin yksikään kanssani asiasta keskustelllut asukas ei ole toistaiseksi ollut sitä mieltä.) Pyysinkin piippukeskustelua asukasiltaan nimenomaan siitä syystä, että asukkaita kuultaisi. Niitä meistä saapumisenarvoituslaisita eriäviä mielipiteitä myös.
Itse kannatan Saapumisen arvoitusta ja olen mielipidettäni perustellut monin eri tavoin. Toivottavasti piippukeskustelua tosiaan syntyy.
En myöskään vastusta kaupungin kasvua tai kehitystä. Minusta Saapumisen arvoitus vain sopisi parhaiten tähän miljööseen.


Minulle tuli kommentin luettuani hiukan sama fiilis kuin silloin ensimmäisen asukasillan jälkeen, oliko se nyt Tamperelaisen vai Aamulehden asukasiltajutussa, kun kuvassa oli, miten sen nyt sanoisin, ei-niin-iloisia-ihmisiä. Niin johan kommenteissa kategorioitiin kaikki, miten se olikaan, sitruunan nielleiksi variksenpeläteiksi ja kehityksen vastustajiksi. Kehitystähän siinä vastustetaankin, kun ei riemusta kiljuen oteta vastaan tunnelia kodin alle ja ollaan huolissaan asiasta. Just.

Mietin tuota "aika itsekästä ja maalaismaista tuollainen "ei mun takapihalleni"-ajattelu!":a. (Ja sitä kehityksen vastustamista.) Olen tuonut mielipiteeni ja tuntemukseni hyvin selkeästi esille ja perustellut omaa mielipidettäni. Myös taloyhtiömme puolesta. Ja muutaman muunkin. ;) Ja jos se on itsekästä, että harmittaa, että kaikki se vihreys on mennyttä ja tilalle tulee vain teitä ja liikenneympyröitä, ja toivoisi sitten edes piippuun kasvillisuutta (kun se kerran on yksi vaihtoehto), niin sitten olen itsekäs. Ilomielin.
Kuka tahansa muu, myös eriävän mielipiteen omaava, saa ihan vapaasti kertoa oman mielipiteensä ja perustella oman näkökantansa. Olkaa hyvä vain. Ja siksipä keskustelua asukasiltaan toivonkin, kun ei se ole vain minun takapihani, jolle piippu nousee. Minun tuntemukseni ja mielipiteeni kyllä.

Mutta huomaan, että olen salaa mielissäni siitä, että joku ylipäätään argumentoi jonkun muun piipun puolesta. [Ensimmäinen tuollainen hiukan närkästyssävytteinen vastustusargumentti suoraan minulle. Wohoo! Itse asiassa ilakoin asiasta omalla FB-sivullanikin. Tosin siinä kävi niin, että tälläsin statukseni ensin Rantatunnelin sivulle, se kun oli minulla auki. Hups! :D Onneksi sen sai poistettua sieltä.]  Tai onhan tuosta Sinisiirtymästä sanottu juuri tuo Naistenlahden voimalan valoihin mätsääminen tai että se on hieno. En kiistä kumpaakaan. En vain taas ymmärrä miten tähän tuo kehityksen vastustaminen vedettiin mukaan tähän. Piippukeskusteluun. Mikä piippu, kerro mielipiteesi... Siitähän tässä oli kyse, eikö?! Jos haluaisin tänne Sinisiirtymän, niin sittenkö kaupunki kasvaisi, kehittyisi ja tiivistyisi?

Saattaa tietysti olla, että kommentoija onkin lukenut blogiani ja puhuukin laajemmin koko näistä kirjoituksistani. Sitä en voi tietää, mutta jos näin on, olen siinäkin tapauksessa kertonut omista tuntemuksistani tunnelielämän kourissa. Minun. Enhän voi kenenkään muun tuntemuksista edes kirjoittaa. Ja kuka tahansa muukin saa puolestani kertoa omat tuntemuksensa.
Olen myös sanonut, että vaikka en varsinaisesti huurrannut tunnelin tulemiselle, myönnän aivan avoimesti, että se on hyvä juttu, jos näin lopulta osoittautuu olevaksi. Sanoin näin myös Ylen haastattelussa. Sitä ei vain vielä tiedä. Ja, että koitan etsiä positiivisia puolia koko tunnelihankkeesta, mutta että tässä on vielä kaikenlaista tulossa (esim. piippu ja liikenteen melu), että nähtäväksi jää.
Kyllä minua oikeasti huolestuttaa tunnelinsuun tulevaisuus piippuineen kaikkineen. Eikö muka saisi? Eikä se silti tarkoita sitä, että vastustaisin kaupungin kasvua, kehittymistä ja tiivistymistä. Vai tarkoittaako?! Ei minusta.

Semmosta.

                                                   -Anuliina

Rantatunnelin FB-sivuilla oli tänään kiva juttu. Siis, että joku tajusi pyytää kiviä asukasiltaankin nähtäväksi. Tykkään kivistä, olen kivi-ihminen, sen kaiken mun lisäksi. :D 
Rantatunnelin FB -sivulta 22.1.2015

Haluan myös hypistellä!

2 kommenttia:

  1. Helppo sanoa, että älä välitä, mutta sanon silti: Älä välitä! Kaiken sen räjäyttelyn, kaivamisen, ympäristön pilaamisen jälkeen, ei ole lainkaan itsekästä toivoa tai jopa vaatia siedettävän näköistä piippua, kun se piippu siihen tulee joka tapauksessa. Armonkallio oli aikaisemmin helmi. Ei ole yhtään itsekästä yrittää pelastaa edes jotain! Jatka vain taisteluasi. terv. Anne K

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anne K tsempistä. :)

      En minä ole mitenkään poissa tolaltani tämän asian takia. Itse asiassa olen ihmetellyt miten siistinä tämä blogi on pysynyt.

      Tosin ei tuo kyseinen kommenttikaan tänne blogiin tullut. Eikä se edes ole mitenkään paha. Hiukan tuollainen "sormellaosoitteleva" vain. Yleensä tällaiset asiat suorastaan imevät nimettömiä huutelijoita eivätkä kommentit ole mitenkään kauhean korrekteja. Aika rumaa tekstiä saa lukea lehtien kommenttipalstoilta.

      No, tiistaina on asukasilta, katsellaan mitä se tuo tullessaan. Toivottavasti jonkinlaista tietoa siitä, missä mennään.

      Poista