Naistenlahden työmaa Kastinsillan tirkistysaukosta 14.1.15 |
Niin on nättiä. Työmaa ja voimala taustalla 14.1.15 |
Naistenlahden tunnelityömaa 14.1.15 Kuopsuttavat meijän maita |
Siltatöitä kuvasin taas Soukanlahden tukimuurilta. Siihen nousee nyt kaiketi puisia sillan kehikkoja ja sitten ne roiskitaan täyteen betonia ja muita sellaisia sillanrakennusjuttujakin siinä tietysti on, teräsjuttusia ja-sen-sellaisia. Taas loistaa asiantuntemukseni. Ainakin tukimuurit tehtiin niin. Pääsisinköhän minä tuonne työmaalle kesätöihin? Tsihhihii.. ;)
Sillanrakennusta... yli synkän virran 14.1.2015 |
Koti tukimuurilta. Selän taakse tulee piippu.
|
Ihan totta, eihän tähän muu käy?!!! |
Piipun paikka. Ja työmaata 14.1.2015 |
havainnekuva |
kuva Seurantapalvelu Louhi |
Onneksi asiasta kuitenkin keskustellaan asukasillassa. En kertakaikkiaan kestä ajatuista, että tunnelin suuaukon asukkaita ei kuultaisi tässä. Vaikka en minä tiedä mitä se vaikuttaa ja vaikuttaako mitään... Ei meiltä kysytty halutaanko tunneli. (Ei kyllä kysytty keneltäkään muultakaan...) Se vain tuli. Piipun päästötkin saadaan osaksemme (muun Tampereen ilmanlaadun parantuessa). JIHJIH! Toivottavasti ottavat sitten edes piipun ulkoisessa olemuksessa meitä huomioon.
Äänestystilanne näyttää synkältä. Sinisiirtymä johtaa n. 500 äänellä. Ennen kuin äänestätte, toivon, että mietitte asiaa myös meidän asukkaitten kannalta.
Ohi vilahtaessaan nätisti valaistut piiput voivat kuulostaa oikein mukavalta. Mutta tuota. Moniko haluaisi LED-laser -valaistun 40-metrisen piipun oman pihansa viereen? Käsi ylös, HEP! Reippaasti vain.
Kyllä minä liputan Akselin Saapumisen arvoituksen puolesta.
Ei tässä muuta,
-Anuliina
EDIT. n. klo 23 ...ja nythän kävi juuri ilmi, että blogini osoite on linkattu myös Tampereen taidemuseon sivuilla... "Keskustelua voi seurata esim. Tunnelin päässä tuulee -blogissa tai osallistua Tamperelainen-lehden äänestykseen..." ja linkit kumpaankin. Noh, meni melkein oikein, paitsi että se on Tunnelinsuulla tulee.
(Josta taas palaamme tähän: Tunnelinsuu on kotini, kotimme, tämä paikka. Kirjoitusasultaan oikein kirjoitettu 'tunnelin suu', tarkoittaa sitten tuota oikeaa suuaukkoa. Anteeksi, en vain kestä näitä yhdyssanavirheitä, ja minulla on jo blogin nimessä "tavallaan" sellainen [sic] heti blogin nimessä. Mutta noilla se meni muutenkin väärin. Mutta ei sevväliä, ei meillä lasketa.)
Olen hieman hämmentynyt, mutta lisäksi ihan kiitollinen, koska nyt tuntuu taas siltä, että kuunneltaisi ja otettaisi huomioon edes hiukkasen enemmän. Luulisin kuitenkin, että vain marginaalinen väestö käy tuolla sivistolla, siis tätä piippuasiaa ajatellen, mutta silti. Huh.
Itse sitten taas jaoin linkin FB:n "Tampere"-sivulla. Saatesanoilla toki. On NIIN monia, jotka eivät tiedä halkaistua sanaa koko piipusta. Toisaalta, he eivät kyllä elä tätä tunnelielämää, ei välttämättä siis kiinnostakaan kovasti tämä aihe.. Ja se tuntuu hiukan harmilliselta.
"Paskat" saadaan, muuta ei. Niinkö se menee? Vähän niinku, että "koko kaupungin hyväksi tässä nyt luovutaan ympäristömme vihreydestä ja puhtaasta ilmasta..."
No, onneksi asukasillassa keskustellaan asiasta. Siihen asti pitää koittaa olla ZEN.
Sitten on vielä sellainen juttu, että korviini on kantautunut hiukan vilungin mahdollisuutta..mitä tulee äänestämiseen. Pitäiskö vinkata Tamperelaiselle.
"Sinisiirtymän" johto oli äsken jo yli 1000 ääntä. Se siis kasvaa eksponentiaalisesti(!), kun muut vielä kärvistelevät paikallaan.
VastaaPoistaJan-Erik Anderssonin teoksen kannatusluku oli tässä ropinassa sulanut olemattomiin. "Tamperelainen" ilmoitti, että kannatus on 0 %. Istu ja pala! "Tuli Sade Rankka..." :-o
Elämme mystisiä aikoja. "Sinisiirtymä" on kuin laukaisualustalle nostettu avaruusraketti, joka sähisee ja paukkuu ja työntää ulos hirmuista määrää dataa. On siinä sivussa "deletoinut" jo yhden kilpailijansa, PUFF! Ja mitä vielä tekeekään?
Olisi toivottavaa, että joku jo vihdoin painaisi sitä punaista "Launch"-nappia ja lähettäisi tämän "insinööritaidon ihmeen" ekstraterrestriaaliseen avaruuteen vailla paluukoordinaatteja... Ilmoitelkoon siellä "alieneille" liikennetiheyksistä ja ropsutelkoot rauhassa numeraalisten operaatioittensa kanssa, kunnes törmää meteoriittiin tai eksyy supernovaan...
Me täällä alhaalla kannatamme Akseli Leinosen "Saapumisen arvoitusta", JEE! :DD
Anuliina viittaa! Juu, kannatetaan Akselin piippua!
PoistaEn mä enää uskalla katsoa noita äänestyslukuja. Siinä käy nimittäin näköjään aina niin, että kun olen pätkässyt linkin johonkin sivulle ja Saapumisen arvoitus on kirinyt eroa esim. nelisensataa ääntä kiinni, niin seuraavan yön aikana Sinisiirtymä keulii taas ihan urakalla karkuun. Neverending.
Lakkaan seuraamasta äänestystilannetta. Ei pysty nostamaan enää tuota verenpainelääkitystä yhtään. ;) Luon katseeni ja toivoni asukasiltaan ja keskusteluihin. Ja tietysti palkintolautakuntalaisten päätöskykyyn.
Mutta voi tuolle Saapumisen arvoitukselle ääniä silti antaa, oikein mielelläänkin. :)
Akselin työ on ainoa näistä, joka ei kumartele kuvia eikä mieti menestystä, vaan ELÄYTYY katsojaan ja maisemaan tunteen kautta ja empaattisesti. Ja onnistuu siinä! Sen vuoksi työ on ainoa, jossa on UNIVERSAALISUUTTA ja ALKUVOIMAA. Tällainen teos ymmärretään missä tahansa maailman kolkassa ja sen viesti tavoitetaan. Ei tarvita kuvailuja eikä selityksiä "tekijän intentioista" yms. hämärää roskaa. Voi kun ne Tampereen taidemuseon tyypit ja muut "pylväät" nyt tajuaisivat tämän selvän tosiseikan!
VastaaPoistaPaul VALERY, ranskalainen runoilija-esteetikko sanoo maineikkaassa kirjassaan "Eupalinos: ou l´Architecte", että rakennuksia on kolmenlaisia. Yhdet ovat mykkiä. Toiset puhuvat. Kolmannet, mutta vain hyvin harvat, laulavat."
Juuri tästä on kysymys, tavoittaako ilmaisu kuulijan vai ei. Minulle "Sinisiirtymä" on taiteellisessa mielessä täysin mykkä. "Tuli ja Sade" sen sijaan PUHUU - kuin Sokrates pylvässalissa tai meren rannalla. Tavallista arkipäivän tunnelimatkaajaa hänen puheensa ei tavoita. Hänellä kun ei ole aikaa pysähtyä kuulemaan Apollon lyyran helähdystä...
Mutta Akselin "Saapuminen" - sehän on kuin RUNOLAULUA itseään, laveaa rytmiä ja melodiaa maiseman rosoisessa perusharmoniassa! Niin kuin Aale TYNNI sanoi radioesitelmässään tammikuussa 1977:
"Runon alkumuotohan on LAULU. Ja niin kuin Elias LÖNNROT sanoo, laulu on ihmisille ikään kuin TOINEN ÄIDINKIELI, jolla sydämensä tunteita voi ihminen ilmoittaa." (Kiiruhdin laittamaan tämän muistikirjaani...)
Siinä corten-teräksessä on jotakin sibeliaanista, jotakin jykevää ja loppuun asti saatettua! Sibeliushan kutsui sävellystyötään TAKOMISEKSI: "Olen taas tänään takonut sitä-ja-sitä...)
SEPPÄ-metafora istuu molempiin. Mutta ei seppää ilman PUUTARHURIA! Olisivat herrat säveltäjät ja maalarit, niin Sibba kuin Halonen, kuolleet nälkään ja puutostauteihin ilman Ainon ja Maijan puutarhataitoja, joiden tiedetään olleen huomattavat! LUONNON elävöittävä voima tuli nimittäin ensisijaisesti sieltä. Siemenet ja kasvit hankittiin ulkomailta, parasta laatua piti olla!
Näin Sibban juhlavuonna tuli tämäkin mieleen "Saapumista" katsellessani... Jang & jin!
"Useimmat tuhoutuvat siksi, että he tavoittelevat jotain kiiltävää ja lyövät laimin tarpeellisen." (Edith SÖDERGRAN: "Brokiga iakttagelser", 1919)
No just! Siinä oli arvostelu "Sinisiirtymästä", he-he! :D
Ja mitä sanoo Edith "Saapumisen" kasvustosta, jota Nässyn myrskytuulet katkovat ja laittavat sekaisin, tiputtavat sammaleita tms.? Kas näin jylhästi Edith profetoi:
"Ihailtavaa on syksyn nopea tuhotyö." (E. S.: "Tankar om naturen", 1922)
Runot kukkivat vain kuilun partaalla. Niin myös ihmiset. Ja rakennustenkin sisään on jo syntymässä upotettu kaaos. On kuoltava jotta voisi syntyä uudelleen. Nietzschen "Ikuinen Paluu", niinpä niin...
Ai niin, kuka ihmeessä oli EUPALINOS? Allianssi varmaan tämän herran tietää, ja museoväkikin? Tunnelitaiteen jury nyt ainakin? Sillä hänhän oli antiikin huomattavin TUNNELINRAKENTAJAINSINÖÖRI, joka rakensi toista kilometriä pitkän tunnelin vuoren halki Samos-saarelle aloittaen tunnelin kaivamisen yhtä aikaa molemmista päistä ja kohdaten voitokkaasti keskeltä, vieläpä lasketussa ajassa (taisi olla 5 vuotta!), vaikka tunneli ei suinkaan ollut suora - oli näet kovaa kiveä ja pehmeätä kiveä ja muutakin estettä matkalla... Ja tämä tapahtui n. 2550 vuotta sitten! Se tunneli muuten on vieläkin olemassa, käypä netissä seikkailemassa! :) Siinäkin on TYÖTUNNELI ja sitten se varsinainen tunneli, joka toi vettä kaupungin asukkaille. Mahtavaa sen ajan huipputeknologiaa ja rakentamisosaamista...