Noh, tästä johtuen Rauhaniementien sillan purkutöiden osuus tarinoinnissa on supistettu minimiin. Kasasin siinä itseäni tiedonhankintamoodiin ja meinasi juttu mennä hiukan ohi korvien.. ;) Tsori. Lisäksi kuvien tarkennus on päin honkia, kuvatarkennus näytti aivan hyvältä kameran ruudulla, mutta pielessähän se on ollut. Pahoittelen sitäkin.
Jari Lemminkäinen Infralta aloitti kertomalla Rauhaniementien sillan purkutöistä, mutta harmittavaista kyllä en ollut vielä ehtinyt skarppaantua. Melkein kun ois kännispäiten mennyt paikalle. ;)
Rauhaniemen sillan purkutyöt |
Silta puretaan osissa, kuitenkin niin, että koko ajan on 2+2 kaistaa käytössä (paitsi öisin voi olla 1+1). Liikenne siirtyy luonnollisestikin pois siltä siltaosuudelta, jota puretaan. Nykyistä pohjoisen ylikulkusillan vieressä olevan sillan kevyen liikenteen väylää vahvistetaan niin, että se kestää rekkaliikenteenkin (nykyisellään ei kestäisi) ja se siihen pykätään kylkeen se uusi kevyen liikenteen väylä.
Sillan purkamiseen on varattu aikaa suunnilleen kuukausi. Siltaa puretaan pohjoisen ja eteläisen puoleisten kaistojen kohdalta sekä tietysti myös välituki, se tullaan ilmeisesti purkamaan yöaikaan. Sillan purkuun on suunniteltu kuluvan n. 1kk
Uuden sillan paaluihin ounastellaan kuluvan n.1kk.Uuden sillan perustukset... Tuota..ööh, poraillaan yhteensä 6 paalua, kolmessa kohtaa. Eteläisistä paaluista aloitellaan.
Niin, ja ettei kellekään nyt jäisi epäselväksi, niin tätä nykyistä siltaa ei voida säilyttää tällaisenaan, koska ajoväylät sen alla tulevat olemaan n. 8m alempana kuin nykyiset. Ei voi roikkua ilmassa se. Silta. Oli kyllä mietitty kaikkea mahdollista, jotta vanha silta olisi saatu säilytettyä, mutta ei oikein mitään mainiota ratkaisua löytynyt ja kun silta ei oikein ole edes huippukunnossakaan (ei edes kestäisi seuraavaa 50 vuotta), niin se päätettiin purkaa. Uusi Rauhaniementien silta sinällään tulee tulevaisuudessakin olemaan samalla korkeudella kuin nykyään, välituki vain on korkeampi ja hieman eri kohdassa.
Pohjoisen ylikulkusillan kylkeen rakennettava kevyen liikenteen silta valmistunee vkolla 42. Rauhaniementien uusi silta ensi keväänä.
Siltatöiden aikana tehdään kaikki muukin tarvittava viemäröinti-, tukimuuri tms. työ. Kun kerta on alettu tehdä, niin tehdään siten kaikki samalla kertaa. NIH. Tästä syystä Tunturikatu suljetaan (sekä myös jossain vaiheessa Välimaankatu) Rauhaniementien päästä. Välimaankadulle on suunnitteilla täksi suljettuna olemisen ajaksi läpikulkuyhteys Salen pihan kautta.
Mainittakoon nyt tässä yhteydessä myös, että Tunturikadun puiston puunkaato on nyt kutakuinkin siinä mallissa kuin se tulee olemaankin. Tukimuuri siihen tulee vielä, mutta puita ei enää kaadella.
Sitten oli muutama sananen liikennejärjestelyistä. Parantolankadun risteys kyllä vielä uudelleenjärjestetään. Sammonkadulle on jo viety opaskylttejä, että osaavat varautua...
Työnaikaisia kulkuyhteyksiä |
Työnaikaisia kulkuyhteyskiä, keveyen liikenteen väylät |
Työnaikaisia kulkuyhteyksiä Linja 2 |
Sitten siirryttiin tukimuuri- ja meluesteasioihin. A-insinöörien Hanna Aitoaho kertoili näistä.
Nämä melumuurit (Soukanlahdenkadulla ja Tunturipuistossa) ovat ainoat varsinaiset meluaidat, alempana meluun vaikutetaan maaston muodoilla.)
Soukanlahden tukimuuri- ja meluestenäkymää |
Soukanlahdenkadun suunnitelmaa |
Soukanlahdenkatu |
Meluaidan pitkittäisleikkaus (ja rakennuksen ikkunoiden sijainnit) |
Tunturipuiton meluaidat |
Tunturipuiton meluaidat |
Kadun ja puiston puolelle vain osittain tuota umbraa ja lisäksi tamperelaisen taiteilijajoukon kanssa suunniteltuja taideteoksia.
Josta pääsemmekin Frei Zimmer Oy:hyn. Frei Zimmer Oy on palkattu miettimään tierakenteista miellyttävämpiä katsella. (Onhan se myös iso käyntikortti Tampereesta maailmalle.) He, yhteistyössä kuuden tamperelaisen taiteilijan kanssa, tulevat suunnittelemaan meluaitojen taideteokset. Taiteilijat ovat: Ilkka Väätti, Kaisa Soini, Soile Jääskeläinen, Mikko Kallio, Teija-Tuulia Ahola sekä Sauli Iso-Lähteenmäki. Seuraavassa hieman esimerkkejä heidän töistään.
Melutaidegalleristit |
Muutamia esimerkkejä siitä, miltä voisi näyttää:
Meluaitojen taideteokset tehdään suoraan betoniin, taiteilijat eivät siis käy tien varsilla maalailemassa niitä. Taideteoksiin tulee myös suojaus, mahdolliset töhrinnät on helppo poistaa taideteoksen siitä kärsimättä. PAITSI, että "empiirisen tutkimuksen mukaan," sähkökaapeissa (ne muuntajamöykyt vaimitänenyton) olleitten taideteosten suttamattomuuden (ja sen, että kaikki muut muuntajat oli töhritty paitsi ne, joissa oli maalaus/taideteos) voisi olettaa, että taideteokset eivät varsinaisesti kutsu töhrääjiä, vaan päinvastoin, töhräämisille ei ole tarvetta, kun on nättiä ja mukavaa. Paljas betonipinta kutsunee ennemmin noita "suttailijoita".
Sitten tuli puhe IV-piippujen ulkoiseta olemuksesta... Eli ilmanvaihtopiippujen ulkoasusta järjestetään taidekilpailu.
Maaliskuussa pitäisi olla selvillä mitä piippuihin sitten tulee. Jään mielenkiinnolla odottaamaan noita ehdotuksia. Pitäsiköhän perustaa yksi työryhmä, jossa on mukana ammattitaiteilija.
No joo, Tämän jälkeen siirryttiin louhintoihin.
Louhinnan etenemä 20.8.2014 |
Tunnelin keskivaiheilla ollaan siis Hämeenpuiston puiston kohdalla, keskellä Tammerkoskea (ja toisessa tunnelissa Finlaysonin palatsin kohdalla.) Naistenlahdessa molemmat tunnelit ovat ehtineet Siltakadun alle. Tästä meidän eteläisestä tunnelista ei ole tunnelin sulle enää kuin 15m. Tämän toki voi katsoa ja tarkistaa Seurantapalvelu Louhestakin. Nimim. ainakin satakuussataa kertaa sen sieltä laskenut. Eikä se silti vieläkään ole puhki. ;)
Louhintatilanne 20.8.2014 |
Jo 220 tuhatta kiintokuutiota louhittu! Hämpistä louhittiin saman verran kahdessa vuodessa. Melko haipakkaa. Mutta hommahan etenee vauhdilla, kunhan profiilit on valmiit. Kuten jo tiedämmekin. En kyllä nyt referoi niitä samoja juttuja tänne, joista on ollut puhetta edellisissä asukastilaisuuksista. Rusnaamisesta, geologeista tai kiinteistöjen raja-arvojen määrittelemisestä. Jne,jne. Naistenlahden tilaisuudessa oli kyllä väkeä tällä kertaa tosi paljon, paljon enemmän kuin ennen. Johtunee osittain siitä, että työmaa-alue on laajentunut ja siltatyö koskee laajempaa väestöä kuin "vain" nämä varsinaiset tunnelityöt. (Eikä enää ole kesä, eikä kivat ilmatkaan. Pahus.) Siksipä toisto on toki tarpeellista. Mutta en lähde niitä tänne uudelleen sepustamaan.
Tällä hetkellä arvioidaan suuaukot puhkaistavan lokakuun puolen välin-lopun vaiheilla. (En aivan syntymälahjoiks sitten saanutkaan räjähtelemätöntä elämää. Melkein salaa toivoin, että ois jo vähän aiemmin ollut ohi se.) Tämä riippuu siitä millä mallilla suuaukon ulkopuoliset betonirakennetyöt ovat, että kannattaako suuaukkoja siihen puhkoa.
182 räjäytystä lusittu, koti ei näy enää ollenkaan tuolta |
louhintatilanne molemmissa tunneleissa etenee haipakkaa |
suuaukkojen paikat |
Suuaukkojen paikat. Vaikka siis, täällähän on ollut jo näitä kuvia ennekin...Köh. ;) Tämä on kuitenkin otettu ihan työmaalta, ei miltään silloilta. Ihan virallinen työmaakuva siis.
Sitten muutama kuva tunnelin sisuksista. Porajumbo hommissa. Kuva on jommasta kummasta päästä, koska jumbo on Sandvikin. (Keskellä on kuulemma hommissa keltaiset.)
porajumbo |
Seuraava kuva onkin sitten Tammerkosken alta. Kalliossa näkyy hienot graniittijuovat. Ne on kyllä hienot! Oiskohan minusta pitänyt sittenkin tulla joku geologi tms. Hmmm...ei. Lujituspultteja on katossa myöskin ihan mukavasti.
Tammerkosken alta. Kuvassa komeat graniittijuovat. |
Kerkesin jo epäillä ihan ääneen, ettei Tammerkoskessa ole kumminkaan ollut vettä ollenkaan tässä kohtaa, mutta epäilys olikin ennakoitu ja seuraavassa kuvassa oli tunnelimiehiä Palatsinraitin sillalla ekojen Tammerkosken-alitus-räjäytysten ajalta. Ja vettäkin oli. Uskon kyllä. Vaikka voisihan se olla otettu milloin vain. En sentään ole epäilevä Tuomas. Tässä kohtaa. :D
Sitten kuultiin louheenajoreiteistä Lylyltä. Louheesta käytetään suunnilleen 2/3 vesitäyttöihin ja 1/3 hyödynnetään muussa rakentamisessa. N. kolme viikkoa sitten alettiin louhetta ajaa Näsistä Aspiin ja täältä Massuun. Mainittiin myös, että on kairattu ja todettu, että vesitäytöt todella menevät pohjaan saakka.
Louheenajoreitit. |
tunnelihommista kiinnostuneita -kiva kuva minusta :) |
Tää jää nyt vähän kesken...kuvat tälläsin, mutta täydennän vielä tarinaa ja tietoja tästä lopun louhintaosuudesta huomenna. Ja tarkemmin vähän muistakin. Nyt on mentävä nukkumaan. Ei vaan enää pysty.
-A.
EDIT. torstaina:
Korjaukset ja tekstitäytöt -CHECK!
Lisäänpä vielä tänne loppuun muita esille nousseita kysymyksiä ja vastauksia:
Kysyttiin millainen Rantatunnelin louhinta on vaativuudeltaan (verrattuna Suomen muihin louhintakohteisiin). Vastaus oli melko pitkä, en kykene sitä tänne kokonaisuudessaan toistamaan, mutta pääpointti oli, että tunnelilouhinta on melko simppeliä, siinä kun edetään yhdessä "putkessa." Esim. Hämpin parkkia piti louhia neljässä osassa ja lujitukset tehdä heti, kun oli räjäytetty. Ja oli siinä vaikka mitä muutakin. Länsimetron rakentamisessa yhdessä pätkässä louhittiin meren ali monta sataa metriä. Ja Oulun (Hämppiä isompaan) parkkiin louhittiin kuutta "laivaa" elikkäst jotain pysäköintialuetta (kai), huoltokatuja ja sen semmoista... Että haastavampiakin kohteita kuulemma on... Mutta toki tässäkin louhinnassa on omat haastavuutensa, niin kuin kaikissa.
Kysyttiin kuinka paljon kuorma-autoja on hommissa ja onko ne urakkapalkalla. Vastaus oli, että kuormureita on sekä tunnelipuolella että väyläpuolella. Tunnelipuolella on pari aliurakoitsijaa, joilla puolestaan on monta tamperelaista aliurakoitsijaa hommissa. Väyläpuolella 1-10 aliurakoitsijaa, joilla aliurakoitsijoita.
20-30 yhteensä aina vuorossa. Ja 70% louheestahan ajetaan siis yöaikaan. Ja juu, urakkapalkalla ovat.
Kysyttiin kauanko Aspia täytetään. Vastaus: N. vuoden vaihteeseen.
Kyseltiin paljonko miehiä on töissä. Vastattiin, että n. 300, tarkennettiin, että 290.
Töissä käytetään alihankkijoita ja siispä yhteensä kaikenmoisiin hommiin on perehdytetty lähemmäs 900 ihmistä. 10% perehdytetyistä on ollut ulkomaalaisia. Kaikki perehdytetyt eivät siis tokikaan työskenetele tällä hetkellä hommissa, vaan tuo n. 290.
Huh. Lopetan raporttini tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti