Rauhaniementien siltatyömaata 16.2.2015, |
Kuva Liikenneviraston Rantatunneli -sivulta 16.2.15 |
Asukastiedote 16.2.2015 kertoo seuraavaa tämän viikon tunnelihommista:
Liikennetunnelista on louhittu noin 72 prosenttia. Louhittuja metrejä on kertynyt kahdessa eri putkessa yhteensä 3155. Uusia työvaiheita ei ole tällä viikolla alkamassa. [Hirmuisesti. Kohtahan se on jo valmis! ;)]
Santalahti:
- Liikennetunneleiden suuaukon puhkaisulouhinnat jatkuvat. Pohjoinen tunneli aukeaa työmaakaivantoon tänään. Sen jälkeen siirrytään eteläiseen liikennetunneliin, jonka avaamisessa menee noin kolme viikkoa. [Meilläpä onkin jo valmista! En voinut olla mainitsematta. Hihhi.]
- Vesistötäyttö on yli 95-prosenttisesti valmis.
- Viime perjantaiaamuna (13.2.) Santalahdessa havaittiin vesivuoto, joka johtui putkirikosta. Korjaustyöt tehtiin yhteistyössä Tampereen Veden kanssa ja ne saatiin valmiiksi vasta klo 19, koska vauriokohta oli syvällä työmaakaivannon pohjoispuolella.
- Rantaväylän alikulkukorkeus Rauhaniementien siltatyömaan kohdalla muuttuu. Ajosuunnassa itä-länsi (jäähallilta Lielahteen) Rantaväylän oikean kaistan alikulkukorkeus on 4 m ja vasemman kaistan 4,4 m. Ajosuunnan länsi-itä alikulkukorkeus on molemmilla kaistoilla 4,4 m.
- Avolouhinnat jatkuvat Rantaväylän eteläpuolella.
- Naistenlahden aallonmurtajan pidennyksestä noin kolmasosa on valmis. Työt jatkuvat vielä useamman viikon ajan.
Eilen höpöttelin niin runsaasti, että nyt en taida viitsiä tämän enempää. Iloa viikkoonne!
-Anuliina
EDIT. 17.2.2015 klo 19.10: En nyt jaksa kirjuutella kokonaan uutta postia, kun ei ole asioita enempää kuin tämä yksi, joka on ihan mielenkiintoinen. Joten tällään sen tänne.
Suurtampere.fi -sivustolla törmäsin siis juttuun: Viranomaisyhteistyö tiivistyy
"Liikenneviraston Tampereen tieliikennekeskus ja Tampereen kaupungin liikenteenhallintakeskus ovat muuttaneet Kauppiin samoihin tiloihin, joissa Pirkanmaan pelastuslaitoksen Tilanne- ja johtokeskus ovat toimineet keväästä 2014 saakka."
Asukasillassa kyseltiin noista onnettomuuksista tunneleissa ja mitä sitten tapahtuu, tässä nyt hiukan osviittaa siitä, miten "tieliikenteen yhteinen tilannekuva parantaa molempien tahojen toimintamahdollisuuksia varauduttaessa haastaviin tilanteisiin tai toimittaessa onnettomuustilanteissa."
"Tampereelta käsin valvotaan muun muassa monia Suomen tunneleita ja tulevaisuudessa myös Tampereen Rantatunnelia, josta tulee valmistuessaan Suomen pisin maantietunneli noin 2,3 kilometrin pituudellaan, ohjataan Käpytieltä käsin.
– Valmistaudumme Rantatunnelin tuloon koko ajan ja koulutus alkaa mahdollisesti jo ensi vuonna. Rantatunneliin sijoitetaan noin 50 kameraa, kertoo Liikenneviraston Tampereen tieliikennekeskuksen päällikkö Marketta Udelius.
Suomen tunneleissa sattuu ja tapahtuu päivittäin – vakaviakin onnettomuuksia. Tunneleiden seuraaminen onkin yksi tieliikennekeskuksen tärkeimmistä tehtävistä viranomaisyhteistyön ja yleisen liikenneturvallisuuden lisäämisen ohella.
– Kaikissa tunneleissa on kameroita, ja jos autot esimerkiksi hidastelevat, ajavat väärään suuntaan, tapahtuu kolari tai muu onnettomuus, lähettävät anturit meille välittömästi hälytyksen, jolloin tunneli tai kaistoja suljetaan.
Poliisin ja pelastuslaitoksen saapuessa onnettomuuspaikalle avustetaan heidän toimintaansa tieliikennekeskuksesta käsin.
– Jos tunnelissa on esimerkiksi syttynyt tulipalo, kerromme viranomaisille savun suunnan ja sen, kummasta suunnasta pelastuslaitoksen kannattaa mennä tunneliin sisälle, mikä on näkyvyys ja niin edelleen, Marketta Udelius valottaa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti